Hoppa till huvudinnehåll

Take away eller att stänga är alternativen för restaurangerna i Östnyland - krögare: Alla borde sitta hemma nu

Påse med hämtmat utanför restaurang.
Sakti Ghimire vill försöka hålla köket i gång ännu en tid. Påse med hämtmat utanför restaurang. Bild: Yle/Mikael Kokkola restauranger,Sakti Ghimire

Trots kreativa satsningar på hämtmat är framtiden allt annat än rosig för de lokala restaurangföretagarna. Regeringens lagförslag att stänga restaurangerna berör många ägare, anställda och kunder.

Under den vanligtvis hektiska lunchtiden är det nu tomt och stilla i en av Borgås många lunchrestauranger. Utrustad med engångshandskar överräcker Sakti Ghimire en påse med hämtmat åt en kund.

I dagsläge säljer den nepalesiska restaurangen i Borgå mellan 20 och 30 take away-portioner.

- Antalet matportioner vi säljer är nu för lågt. Vi har personal som jobbar här och om inte ägarfamiljen själv ställde upp skulle det här inte alls gå ihop, säger Sakti Ghimire.

Men trots allt är en liten slant i kassan bättre än ingen alls.

- De löpande utgifterna är betungande för alla i branschen just nu, säger han. Vi vill ännu försöka en tid.

De nu portade matgästerna har kommit med stödjande kommentarer.

- Borgåborna vill helt klart stöda oss restaurangidkare, men få se hur länge vi kan hålla öppet, säger Ghimire.

Kassadisk med handdesinfektionsmedel på.
Handdesinfektionsmedel hör till inredningen på många restauranger. Kassadisk med handdesinfektionsmedel på. Bild: Yle/Mikael Kokkola hygien (renlighet),restauranger

Petter Larsen är en som redan har satt lapp på luckan på sina två restauranger i centrum av Borgå. Dörrarna stängdes på onsdagen.

- Det är viktigt att personalen kan sitta hemma som alla andra. Det är inte rättvist att man i vissa branscher måste vara på jobb, fastän alla borde sitta hemma nu, säger han.

Hoppas på stöd

Han förstår och stöder regeringens planer, men är besviken på att ersättningar ser ut att utebli. (Redaktionell anmärkning: Regeringen planerar någon form av ersättning för restaurangerna.)

- Det är en svår situation, då vi inte alls vet om vi kommer att se några pengar från försäkringsbolagen. Alltid då man stänger ner en verksamhet så hålls kostnaderna kvar till en viss mån fastän man är utan inkomster.

Petter Larsen tror inte riktigt på take away-modellen. Antalet portioner som borde säljas är stort, men han välkomnar det initiativ som Smaku-evenemanget har startat.

Det här innebär regeringens förslag

Regeringens lagförslag om att stänga restaurangerna är elva sidor långt. Vi har samlat det viktigaste i punktform här:

  • Restauranger, caféer, serveringsställen och nattklubbar ska hållas stängda för kunder. Hotell eller andra inkvarteringsföretag får inte servera frukost i sina restaurangutrymmen, men de kan servera färdiga portioner eller frukostingredienser till hotellgäster.
  • Man kan inte sitta kvar och äta sin mat i restaurangen. Också uteserveringarna hålls stängda.
  • Det är ändå fortfarande okej att köpa mat med sig.
  • Restaurangköken får hålla öppet vilka tider som helst.
  • Begränsningarna är tillfälliga och gäller fram till den 31 maj.
  • Lunchrestauranger på arbetsplatser och personalrestauranger får hålla öppet som normalt.
  • Regeringen ska stöda företagen.

I och med coronakrisen har Smaku börjat ordna hemkörning av mat från Borgårestauranger.

Nätbutiken Smaku Store & Delivery öppnades på måndagen. På onsdagskvällen går det att beställa mat från 14 Borgårestauranger och enligt Laura Pulkkinen, producent för Smaku Events, ska de bli fler.

Hemkörning på tio kilometers radie från centrum

Nätbutiken och hemkörningsservicen drogs i gång på bara en vecka eftersom man ville få allt att rulla så snabbt som möjligt.

- Det krävde samarbete och att vi arbetade dygnet runt. Vi räknade med att det var en fråga om dagar när det gällde hur många restauranger som kommer att gå omkull om det inte kommer kunder, säger Laura Pulkkinen.

Portionerna körs ut vid lunch och middagstid inom en radie på tio kilometer från Borgå centrum.

Enligt Laura Pulkkinen vill man göra allt så riskfritt som möjligt för restaurangerna. De betalar en liten provision för varje såld portion som körs ut, men man försöker hålla kostnaderna nere. Frakten betalas av kunden.

Kunderna har också hittat tjänsten.

- Lunchbeställningarna ökar varje dag, säger hon.

Vill skapa trygghet

En som också hoppas på beställningar är pizzeriaägaren Bastret Dushi. Han har sålt pizzor i Borgå sedan 2004.

- Vi vill signalera trygghet genom att hålla köket i gång. Just nu gör jag inte jobbet för att få lön.

Han levererar för tillfället mellan 20 och 30 matportioner per dag.

- Försäljningen har sjunkit med över hälften, säger han. Jag måste kämpa nu.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland