Hoppa till huvudinnehåll

Finlandssvenska Anders Skogman seglade över Atlanten och kom fram till ett stängt Europa

"Hamnkaptenen kontaktade oss och meddelade att vi inte fick ta i land"

Då Anders Skogman med besättning gav sig av från Saint Martin i Karibien den första mars var coronavirusets effekter på samhället ännu inte särskilt märkbara i Europa. Med kurs mot Spanien gav de sig iväg och kunde inte ana att de tre veckor senare skulle mötas av stängda hamnar.

I sexton år har Anders Skogman försörjt sig som kapten på privatägda segelbåtar. Att leverera en båt över Atlanten är inget nytt och sammanlagt har Anders åkt mellan Europa och Karibien 18 gånger. Men den här gången går ändå till historien som unik, även för en erfaren kapten.

En man sitter i aktern på en segelbåt och håller i ratten.
Anders Skogman har vuxit upp i Jakobstad och har seglat i flera årtionden. På heltid har han seglat i 16 år. Den här bilden är tagen 1974 någonstans på Östersjön. En man sitter i aktern på en segelbåt och håller i ratten. Bild: Anders Skogman Kapten,Anders Skogman

Medan europeiska länder ett efter ett stängde gränserna mot omvärlden befann sig Skogman mitt på Atlanten. Helt utan information var han ändå inte men dataöverföring med satellit är dyr och tillgången på nyheter sparsam. De visste inte vad som väntade dem framme i Europa.

- Först då vi kom fram till Madeira (Portugal) insåg vi vad som riktigt hänt ute i världen, berättar Skogman.

Mat har vi på båten och dricksvatten kan vi göra själva. Men dieseln var problemet så vi fick fortsätta mot Gibraltar.

Att Spanien hade stängt sina gränser hade de ändå fått information om medan de seglade. Det slutliga målet på resan var nämligen Spanien.

- Men i Madeira blev det stopp. Nog tänkte man ju att "hoppsan" när man kom fram och insåg att man inte är välkommen där.

Enligt Skogman är det första gången han inte välkomnats i en hamn.

- Speciellt på öar har man alltid tagit emot sjöfarare med öppna armar så det var en stor förvåning att vi inte var välkomna. Vi hade ju i princip varit över två veckor i karantän på havet.

Jakten på nya startbatterier blev en byråkratisk kamp

Väl framme vid Madeira lade besättningen för ankar eftersom de inte fick ta i land. De behövde få nya startbatterier till motorn och mer bränsle innan de kunde fortsätta mot Spanien. Men det visade sig vara ett svårare stycke.

- Vi hade en agent på land som förberett vår ankomst men han hade inte på en vecka lyckats fixa startbatterier eller bränsle till oss. Det var ett papperskrig att få tillstånd att leverera något till båten, berättar Anders.

Utanför porten får vi inte gå hur som helst.

Till sist kunde ändå de nya startbatterierna levereras av män iklädda plasthandskar och munskydd. Något bränsle gick ändå inte att få tag på.

- Mat har vi på båten så det räcker ett par månader om det krisar och dricksvatten kan vi göra själva. Men dieseln var problemet så vi fick fortsätta mot Gibraltar för att tanka.

- Där visste de att vi var på väg och vi fick order om att infinna oss klockan åtta på morgonen en överenskommen dag. Till all lycka hade vi bra med vind de två första dagarna. Tredje dagen gick vi för motor men bränslet räckte som tur.

Tre män i en motobot räcker över varor till två män i en segelbåt. Männen i motorbåten har på sig munskydd och plasthandskar.
Här levereras startbatterier av män iklädda plasthandskar och munskydd. Tre män i en motobot räcker över varor till två män i en segelbåt. Männen i motorbåten har på sig munskydd och plasthandskar. Bild: Anders Skogman coronavirus,Anders Skogman

Fast i hamnområdet i Villanova i Barcelona

Efter att ha tankat båten i Gibraltar blev nästa anhalt Villanova, som är en förort till Barcelona och ligger dryga 50 kilometer väst om staden.

- Vi visste inte vad som väntade oss här. Skulle vi få ta i land, vad skulle vi få göra i land och så vidare. Allt var oklart.

Väl framme visade det sig ändå att de fick ta i land. Att ta i land betyder ändå inte att besättningen får röra sig fritt. För tillfället får de bara stanna inom hamnområdet.

- Utanför porten får vi inte gå hur som helst. Där måste vi uppfylla samma krav som alla andra. I princip måste man ha ett dokument där det står vart man är på väg och varför. Man måste kunna bevisa för polisen att man inte bara är ute och yrar, förklarar Skogman.

Det är inte bara Skogmans besättning som befinner sig i en knepig situation. I hamnen finns flera båtar i samma läge.

- Också i Madeira kom två båtar fram samtidigt som vi. De seglade inte heller under portugisisk flagg och fick därför inte heller gå i land. De blev kvar där för ankare när vi åkte mot Gibraltar.

En stor katamaran ligger i hamn i Karibien.
Så här ser Katamaranen ut som Skogman än så länge sitter fast på i Villanova. En stor katamaran ligger i hamn i Karibien. Bild: Anders Skogman katamaraner,Anders Skogman

Efter en månad på båten är framtiden ännu oviss

Skogman har nu levt på båten i en månad. Leveransjobbet är över men framtiden är oviss. Skogman planerar att ta sig till Palma de Mallorca.

Där har han tidigare tillbringat vintrar i land och har ett ställe att bo på. Huruvida han kommer kunna ta sig fram dit återstår ändå ännu att se.

- Det beror främst på om flygen kommer fortsätta gå, säger Skogman.

Hans kompis från Spanien har redan luskat fram att det i princip borde vara tillåtet för Skogman att ta sig till flygplatsen.

Att ta sig till Finland ser Skogman inte som ett alternativ. I Finland har han ingen egen lägenhet och familjen och släkten i Jakobstad vill han inte riskera att smitta eller försätta i karantän.

Information om läget i Finland och omvärlden har han sökt fram på nätet.

- Det skrivs mycket om coronaviruset men jag tycker överlag det varit lite svårt att hitta konkret information om vad som gäller, anser Skogman.

Inte första gången Anders lever i ovisshet om omvärlden

Trots att situationen nu är unik har Skogman ändå tidigare varit med om att leva i isolation ute på havet utan att veta vad som händer i omvärlden.

År 2011 då herrarna vann VM-guld i ishockey befann han sig också till sjöss. Han visste ändå att Finland skulle spela i finalen.

- Vi visste att finalen skulle stå mellan Sverige och Finland. En del av besättningen var svensk och en del finsk så vi tog en snaps ute på havet för att fira vinnaren. Men vi visste inte vem som vunnit.

Också då Finland vann eurovisionen seglade Skogman på Atlanten lyckligt ovetande om bedriften.

Men även de gånger han vetat om att det händer stora saker i världen ligger fokus alltid på seglandet.

- Ute på havet lever man i stunden. Man kan inte göra någonting åt det som händer på land, resonerar Skogman.