Hoppa till huvudinnehåll

Sibbo kommun får positiv feedback för telefonsamtal till seniorer: “Tänk att någon bryr sig om mig”

En äldre kvinna håller en röd smarttelefon i handen.
Sibbo kommun har ringt upp alla som över 80 år och ska nu ta sig an dem i kommunen som är över 70. En äldre kvinna håller en röd smarttelefon i handen. mobiltelefoner,teknologi,äldre

Ungefär 900 personer över 80 år har kontaktats av Sibbo kommun per telefon. Nu ska också de som är över 70 kontaktas.

Det här för att kartlägga de äldres eventuella behov under coronavirusepidemin.

Kommunen ringer samtalen i samarbete med församlingarna.

- Det är bara elva invånare över 80 år som vi inte har fått kontakt med. Det kan vara att de inte vill svara, vilket de förstås inte behöver, men vi ska försöka ännu några gånger, säger servicedirektör Helena Räsänen vid Sibbo kommun.

Enligt Räsänen har kommunens initiativ att höra hur personer över 80 har det fått mycket god respons av dem som blivit uppringda.

- Många har tyckt att det är underbart att vi ringer upp för att höra hur de mår. En del av dem har sagt att de upplevt att de fått nya krafter och ny motivation när de förstått att det finns någon som bryr sig och tänker på dem, säger Räsänen.

Handräckning också efter epidemin

I samband med telefonsamtalen visade det sig att det fanns många äldre i kommunen som behövde hjälp.

Bland annat har de äldre behövt hjälp med matinköp eller behövt hjälp där hemma, till exempel handräckning med praktiska saker.

Många har tyckt att det är underbart att vi ringer upp för att höra hur de mår. En del av dem har sagt att de upplevt att de fått nya krafter och ny motivation― Helena Räsänen

Det har också framkommit att det finns äldre som kommer att behöva handräckning och stödtjänster också efter att epidemin är över.

- Det var bra att vi fick kontakt med de här invånarna. Annars hade vi inte hittat dem eller vetat någonting om deras behov, säger Räsänen.

Enligt Räsänen har de äldre varit mycket nöjda med kommunens initiativ och många har funderat över hur det kan vara möjligt att Sibbo kommun tar hand om de äldre så här bra.

Gammal dam ser ut genom fönstret.
De äldre och i synnerhet de som är ensamma kan nu behöva en hjälpande hand (illustrerande arkivbild). Gammal dam ser ut genom fönstret. Bild: Mostphotos / Dmitry Berkut äldre,demens,minnessjukdomar,ensamhet,minnen (mentala fenomen),Grandmother,pensioner,elderly,depression,Retirement,Old

Dags för dem som är över 70

Nu fortsätter epidemin, vilket innebär att kommunen kommer att fortsätta att höra sig för hur de äldre invånarna har det.

- Vi ska nu också ta oss an dem som är mellan 70 och 79 år. Det handlar om ungefär 1 600 invånare och vi kommer att börja ta kontakt med dem imorgon (3.4) eller på måndag (6.4), säger Räsänen.

Servicedirektör Helena Räsänen säger att man nu fått mera resurser för att ta kontakt med de äldre.

- Det handlar om hjälp närmast från småbarnspedagogiken. Dessutom fortsätter vår egen personal och församlingarna att ringa, säger Räsänen.

Viktigt att göra jobbet nu

Helena Räsänen är medveten om att personer mellan 70 och 80 fortfarande kan vara i rätt gott skick men att det kan finnas sådana som behöver en handräckning.

- De kanske inte har anhöriga och vet inte var de kan få hjälp, säger Räsänen.

Enligt expertisen kommer epidemin att ha sin topp i maj. Blir det så kommer det att vara besvärligare att kartlägga behoven.

- Det är nu vi har tid att göra det här. Om vi skjuter det på framtiden kan det hända att vi inte skulle ha varken tid eller resurser, säger Räsänen.

Äldre dam sitter i köket och dricker kaffe
Servicedirektör Helena Räsänen hoppas att de äldre i Sibbo ska svara i telefon trots att samtalet kanske kommer från okänt nummer. Äldre dam sitter i köket och dricker kaffe Bild: Yle/Martti Juntunen gamla

Kanske ny runda i slutet av april

De elva invånare som är över 80 år gamla och som kommunen inte ännu fått tag på ska kommunen ännu försöka nå.

- Vi ska ringa ännu några gånger och om vi får tag på dem så kartlägger vi deras behov och kollar om de möjligen har behov av hembesök. Om vi inte når dem försöker vi kontakta deras anhöriga om sådana finns, men vi lämnar dem inte i sticket, säger Räsänen.

Det var Helena Räsänens initiativ att höra hur de äldre har det.

Hon läste om någon kommun som hade gått in för den här modellen. Om det var i Finland eller utomlands minns hon inte men tanken om att göra det också i Sibbo lämnade inte henne.

- Allt har förlöpt bra så här långt och det kan tänkas att vi går in för en ny runda i slutet av april om undantagstillståndet fortsätter, säger Räsänen.

Etablerat samarbete med församlingarna

Helena Räsänen vill också gärna ge en eloge till församlingarna i Sibbo som utan tvekan gick med i projektet att nå kommunens äldre.

- Vi har också tidigare samarbetat med församlingarna, vilket betyder att om det händer något allvarligare som det här, så är kontakterna och rutinerna redan skapade och det är bara att hugga i, säger Räsänen.

Om vi inte når dem försöker vi kontakta deras anhöriga om sådana finns, men vi lämnar dem inte i sticket― Helena Räsänen

Också inom församlingarna har arbetet förändrats på grund av epidemin, vilket betyder att till exempel diakoner och präster nu har möjligheter att ringa.

Den senaste tiden har människor som säger sig vara någon annan än de är och att de är ute för att göra “coronamätningar” kontaktat äldre personer för att lura dem på pengar eller egendom.

Servicedirektör Helena Räsänen hoppas att de äldre i Sibbo ändå ska våga svara i telefon även om numret som ringer upp kanske är okänt.

Också Borgå ska börja ringa sina seniorer nu i början av april.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland