Hoppa till huvudinnehåll

Andas dig genom paniken – därför kan vaksim hjälpa dig bemästra känslan av rädsla

Hör du till dem som känner ångest just nu? Yogaläraren och vinterbadaren Magnus Appelberg tipsar om hur du kan lära dig att kontrollera din reaktion på stressfulla situationer, till och med livsfarliga sådana. Allt handlar om andningen.

När yogaläraren Magnus Appelberg kliver in i en frysbox fylld med nollgradigt vatten och is, och rofyllt börjar utföra sina långsamma andningsövningar, slås man av tanken: är han riktigt klok?

– Det är lätt som en plätt. Det här är min privata vak. En stor del av mina yogaelever sätter sig i den här vaken efter träningen, så jag är inte ensam, säger Magnus Appelberg.

Magnus appelgren
Magnus Appelberg. Magnus appelgren yogainstruktör,Magnus Appelberg

Han är yogalärare sedan drygt 20 år tillbaka, men hans vilda idé om att bemästra kylan fick sin start för ungefär tre år sedan då Appelberg kom i kontakt med den australiska yogaläraren Simon Borg-Olivier. Borg-Olivier förklarade den så kallade Bohreffekten som uppstår i samband med kontrollerad andning. Det gick upp ett ljus för Appelberg, som förstod sambandet mellan yoga och vinterbad.

– Han lyckades förklara andningens inverkan på autonoma nervsystemet för mig. På två månader ökade min köldhärdighet från fem minuter i vaken till en halv timme, utan att få hypotermi.

Andning a och o

Den ungefär 2500 år gamla indiska filosofin som yogan utgår ifrån är en universell hjälp för universella problem. Andningen hjälper oss att anpassa oss.

– Det är en biologisk process som fungerar endast då du är i ett avspänt tillstånd. Om du lär dig att hantera känslan av rädsla som du bemöter i kallt vatten lär du dig en färdighet för livet.

Men det är inte bara frågan om en filosofi, bakom ligger en naturvetenskaplig förklaring. Nervsystemets normala reaktion på köld är är en “slåss eller fly” respons. Bohreffekten har att göra med blodets förmåga att uppta syre.

– I yoga säger man: andas mera så får du mera syre. Men om du lär dig att andas ännu långsammare blir syreupptagningen mindre och din koldioxidhalt i blodet höjs. Då börjar dina celler ta till godo syremolekylerna bättre. Ju högre koldioxidhalt desto bättre andas cellerna, förklarar Appelberg.

Bastu förbjudet efter vaksim

Är man iskall är det naturligt att man längtar efter värme, men att gå direkt i bastun efter vaksim är enligt Appelberg ett kardinalfel.

– Man kan göra långsamma, statiska övningar som inte höjer pulsen, för när pulsen höjs börjar blodet cirkulera snabbare, och allt det här kalla blodet går rakt in i hjärtat. Jag har råkat ut för det en gång.

Kyla är en extremt stressfull situation för kroppen. När vi råkar ut för en sådan varnar vår reptilhjärna oss för att det här är livsfarligt. Kärnan i Magnus Appelbergs filosofi är att lära sig att kontrollera sin respons på stressfulla reaktioner, till och med livsfarliga situationer.

– När du lär dig att handskas med en stressig situation med fullständig harmoni, ger det dig en färdighet för livet.

Bemästra paniken

Andningsövningen kan ge konkret nytta också i andra situationer. Appelberg ger ett konkret exempel:
– Jag har en kompis som hållit på med vaksim. Han åkte iväg på en resa och gick vilse i en grotta. Han kände hur paniken började stiga, men så kom han ihåg vad vi gjorde i vaken, började med andningsövningarna, blev skarp igen och tog sig ut. Han lyckades bemästra paniken.

Magnus Appelberg har också själv upplevt en förändring i sitt eget förhållningssätt sedan han började med isyogan. Under de senaste 20 åren har han njutit av att framträda, undervisa och att vara tillsammans med folk men alltid känt att han måste vara väl förberedd.

– Under det senaste året har jag kunnat gå in i situationer totalt oförberedd och klarat mig utan att på något sätt känna att det går över styr. Det är enormt befriande, och något som är ganska bra i dessa coronatider. Vi måste anpassa oss.

Magnus Appelberg är grundaren av Society of Iceholes, och lär ut sina metoder via kurser och workshopar.

Magnus Appelberg medverkar i Efter Nio, måndagen den 6 april 2020, kl. 21.00 i Yle Fem och Yle Arenan.