Hoppa till huvudinnehåll

Det här ska du tänka på för att komma igång med löpning: "Det viktigaste är att börja lugnt"

Två kvinnor som är ute och springer.
Hobbylöpare Paula Calais tillsammans med löptränare Jenny Vuonoranta. Två kvinnor som är ute och springer. Bild: Sofie Gammals/Yle löpning,motion,Kondition,Paula Calais

Att springa är en effektiv träningsform som du kan göra när du vill och det behöver inte heller ta så mycket tid. Men vad ska du tänka på då du börjar springa? Och finns det ett rätt sätt att springa?

- Det allra viktigaste är att börja lugnt och inte springa för mycket eller för hårt, säger Jenny Vuonoranta som är fysioterapeut och löptränare.

Om du börjar för hårt, kan det kännas tungt och du tappar snabbt intresset.

- Hitta glädjen i löpningen och träna på rätt nivå så du inte blir överbelastad, säger Vuonoranta.

Sällskap eller musik kan göra löpningen roligare. Själv lyssnar Jenny Vuonoranta mest på ljudböcker när hon är ute och springer.

- Jag vill bara fortsätta lyssna på vad som kommer att hända och då vill jag också fortsätta springa.

Känslan att jag orkade när jag tog det tillräckligt lugnt var det som väckte mitt intresse― Paula Calais

Hon säger också att ett mål kan göra det mera lockande att fortsätta med löpning.

- Det är viktigt att målet är realistiskt och går att uppnå, säger Vuonoranta.

Det gäller att inte sätta ribban för högt och ge det tillräckligt mycket tid.

Tid bara för dig själv

Paula Calais är en ivrig löpare som har sprungit mycket och många långa lopp.

Det hela började en dag då hennes kompis kom hem till henne med ett par löparskor i Calais skostorlek. Hon var där för att locka med Calais på en löptur.

Hon hade ingen tro på sina egna löpartalanger. Men det visade sig vara ganska roligt när hon väl kom igång.

- Känslan att jag orkade när jag tog det tillräckligt lugnt var det som väckte mitt intresse, säger Calais.

Calais säger att löpningen är en tid du har för dig själv.

- Jag får himla mycket ut av löpning. Jag får utlopp för mina egna tankar. Jag kan lyssna på musik och bara vara för mig själv.

För tillfället är Calais mammaledig och är tvungen att ha en paus från springandet. För att hon ska komma igång igen har hon anmält sig till ett halvmaratonlopp.

- Det har alltid inspirerat mig att komma igång när jag har ett mål, säger Calais.

Två kvinnor som stretchar ute i naturen.
Paula Calais och Jenny Vuonoranta värmer upp för en löprunda. Två kvinnor som stretchar ute i naturen. Bild: Sofie Gammals/Yle stretching,motionsidrott,motion,Kondition,Uppvärmning,Paula Calais

Fast Calais tycker om att springa har motivationen ändå inte alltid varit på topp.

- Jag kommer ihåg stunder när jag har suttit och gråtit i hallen med skorna på för att jag inte ville ut och springa. Samtidigt som någonting i mig ändå sa att jag vill.

Hon bet ändå ihop och tog sig ut.

- Och varje gång är det värt det, säger Calais.

Musik är en viktigt del av Calais löpturer. Hon har kring femton olika spellistor med musik i olika tempo så att hon kan anpassa musiken till löprundorna. Ibland blir det långa lugna rundor och ibland korta snabba.

Calais använder också en träningsklocka för att kunna följa med sina framsteg.

- Det motiverar mig att se hur långt jag springer och hur jag utvecklas och blir bättre och snabbare, säger Calais.

Kan man springa fel?

Jenny Vuonoranta berättar att det inte finns något rätt sätt att springa på.

- Alla människor har en individuell löpteknik. Också bland toppidrottare finns det stora variationer, säger Vuonoranta.

Det är många saker som påverkar tekniken, som till exempel kroppsbyggnaden och muskelkonditionen.

Men det finns ändå vissa saker som är bra att tänka på. Bland annat hållningen.

För en bra hållning ska du sträcka dig lång, slappna av axlarna och skjuta fram höften så att ryggen inte svankar. Luta sedan övrekroppen lite framåt.

Vuonoranta säger också att det är viktigt att foten placeras rakt nedanför kroppen och inte framför så att du inte bromsar farten.

Ju hårdare du springer desto mer flyttas vikten mot tårna. När du springer långsamt placeras vikten mera på hälen.

Löptränare Jenny Vuonoranta stretchar utomhus.
Fysioterapeut och löptränare Jenny Vuonoranta lyssnar helst på ljudböcker när hon springer. Löptränare Jenny Vuonoranta stretchar utomhus. Bild: Sofie Gammals/Yle stretching,motion,Jenny Vuonoranta

För att kunna hålla en bra hållning under hela löpturen är det bra att stärka musklerna med muskelträning vid sidan om löpningen.

- De viktigaste musklerna är mag- och ryggmuskler för de upprätthåller hållningen, säger Vuonoranta.

Hon säger också att trappträning och olika hopp gynnar löpningen.

Att ha en bra hållning när du springer kan ge stor nytta för löpningen. Vuonoranta säger ändå att du inte behöver sätta allt för mycket uppmärksamhet på det som nybörjare.

- Försök istället komma igång med löpningen och hitta en rutin. Löptekniken utvecklas också genom att du löper regelbundet, säger Vuonoranta.

Viktigt med bra skor

När det kommer till utrustning så är ett par bra skor det viktigaste.

- Som nybörjare kanske du inte behöver tänka på så mycket annat men när du kommer igång kan det vara bra med ett bra löpartrikåer, en teknisk skjorta och en löparjacka.

Det är också bra att ha strumpor som sitter bra så att det inte börjar skava i skorna.

Om du springer ute i skogen lönar det sig att ha skor menade för terränglöpning som har lite grövre botten så att man inte halkar på berg eller rötter.

Ett par svartvita löparskor.
Den viktigaste utrustningen för löpning är ett par skor som sitter bra och känns sköna på foten. Ett par svartvita löparskor. Bild: Sofie Gammals/Yle skor

Utbudet av löparskor är stort. Utöver traditionella löparskor finns det också många olika specialskor som påstås vara bra för löpning.

Vuonoranta rekommenderar ändå att använda vanliga löpskor. Men du får testa dig fram. Det är inte alltid så lätt att hitta ett par. Det har Calais erfarenhet av.

- Jag var tvungen att köpa ganska många par skor innan jag hittade sådana som känns bra på foten, även om de kändes bra i butiken, berättar Calais.

Både Calais och Vuonoranta intygar att bra löparskor ska vara så bekväma att du inte noterar dem. Om de inte känns riktigt bra så tänker du på det hela tiden.

Då Calais köpte sina första löparskor sa försäljaren att det är bra att byta skor efter 800 kilometer.

- Jag tänkte att jag nog aldrig kommer att springa så mycket. Men det visade sig att kilometrarna kommer ganska snabbt när man väl kommer igång, säger Calais.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa