Hoppa till huvudinnehåll

Oskar Lindroos ska snart på jobb - arbetsresan kan bli 2 400 kilometer lång

Oskar Lindroos, en man med ljust hår och ljust skägg, står på en innergård med gröna trähus.
Oskar Lindroos ska snart tillbaka på jobb igen. Oskar Lindroos, en man med ljust hår och ljust skägg, står på en innergård med gröna trähus. Bild: Linus Hoffman/Yle Åbo,Oskar Lindroos

Många jobbar på distans nu under coronapandemin, men för alla lyckas det inte.

Oskar Lindroos från Åbo jobbar i Norge på en oljeplattform i Nordsjön, och nu funderar han på hur lång hans arbetsresa egentligen blir.

- Normalt flyger jag på jobb, men det är osäkert om flygen går eller inte, om man fastnar på något flygfält, så därför har jag valt att köra, säger Lindroos.

De norska myndigheterna har beslutat att oljeindustrin är en så viktig samhällsfunktion att alla arbetare där ska få komma på jobb.

Två personer, den ena i röd overall och den andra i gul, går på däcket till en oljeplattform i solnedgången över Atlanten.
Arbetet på oljeplattform hör till de samhällsviktiga funktionerna i Norge. Två personer, den ena i röd overall och den andra i gul, går på däcket till en oljeplattform i solnedgången över Atlanten. Bild: Harald Pettersen / Statoil oljeborrplattformar,oljebranschen

Lindroos borde vara i Bergen på torsdag för att fortsätta ut till oljeriggen, så arbetsresan börjar med passagerarbåt på tisdag kväll från Åbo hamn. Sedan kör han genom Sverige och Norge, utan att stanna mer än behövligt.

Om passagerarfärjorna bara tar frakttrafik så blir resan lång

Men i Finland börjar myndigheterna bli oroliga över att covid-19-smittan kan spridas med folk som arbetspendlar över gränsen.

Därför har regeringen talat om att förbjuda båtresorna för privatpersoner, fastän frakttrafiken nog skulle få fortsätta.

- Det skulle medföra att jag kanske måste resa nordvägen över till Sverige, via Torneå. Det skulle bli en arbetsresa på drygt 2 400 kilometer från Åbo till Bergen - ena vägen.

Tysk polisbil vid dansk-tyska gränsen, nodiska flaggor i bakgrunden.
Många gränser är stängda, eller så tillåts bara viktiga frakter passera. Tysk polisbil vid dansk-tyska gränsen, nodiska flaggor i bakgrunden. Bild: AFP / Lehtikuva gräns,polisfordon,Norden,flaggor,Coronavirusutbrott 2019-2020

Om gränserna stängs nu är Lindroos beredd att genast sätta sig i bilen och börja köra mot Norge, och meddela arbetsgivaren att han kan bli lite försenad.

För säkerhets skull packar han med en madrass och en sovsäck i bilen, om passagerare inte tillåts på båtarna då han kommer tillbaka till Finland efter jobbet. Lindroos har räknat att resan via Torneå borde ta 36 timmar, med några pauser.

Hela sommaren i karantän?

Jobbet på oljeriggen pågår i två veckor, varefter man har fyra veckor ledigt. Men den lediga tiden kan snart bli ett konstant sittande i karantän.

- Jag har en arbetskollega som reser från Estland, och han tvingades resa redan för två veckor sedan på grund av att de krävde att han ska vara två veckor i karantän i Norge.

Än så länge gäller det kravet inte då du kommer från Finland. Däremot måste Lindroos vara i karantän i två veckor hemma i Finland efter varje resa till Norge.

Norska tullmän och poliser i gula västar kontrollerar bilar som har stoppats vid gränsen.
Norska tullen och polisen kontrollerar personer på väg in i Norge. Norska tullmän och poliser i gula västar kontrollerar bilar som har stoppats vid gränsen. Bild: Vidar Ruud / EPA Norge,Wuhan-coronavirus,coronavirus,COVID-19,tullmyndigheter,norsk polis

Om situationen eskalerar så kan också Lindroos tvingas vara två veckor i karantän i Norge före jobbet, och två veckor i karantän i Finland efter det.

- Så det blir att sitta i karantän hela tiden. Det blir inte mycket festande i sommar, skrattar Lindroos.

Eftersom många andra blivit permitterade från sina jobb, tycker Lindroos ändå det är bäst att hålla fast vid sitt jobb, och ta sig dit så gott det går.

- Man måste ju ta det som det kommer. Inte kan man ta problemen förrän de är här.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland