Hoppa till huvudinnehåll

Tidigare flygvapenchefer till Yle: Finland har goda skäl att köpa nya jaktplan av USA

En jaktplan stiger mot skyn efter start.
Ett finländskt Hornet-plan lyfter från Satakunta flygflottilj. En jaktplan stiger mot skyn efter start. Bild: Petteri Bülow / Yle jaktplan,McDonnell Douglas F/A-18 Hornet,Finlands flygvapen

Finland har flera goda skäl att köpa nya jaktplan av USA, precis som i början av 1990-talet. Den bedömningen gör två pensionerade flygvapenchefer som Yle har talat med. Särskilt F-35 Lightning II framstår som en klar favorit.

- F-35 är utan vidare ett jaktplan för framtiden. Det har vissa unika egenskaper och det växande antalet användarländer pressar ner kostnaderna, påpekar generallöjtnant Heikki Nikunen.

Nikunen var Flygvapnets kommendör i början av 1990-talet, då Finland beslöt att ersätta sina dåvarande svenska Draken och sovjetiska MiG-plan med amerikanska F/A-18 Hornet.

Heikki Nikunen, kenraaliluutnantti evp., ilmavoimien komentaja 1991-1995.
Heikki Nikunen var Flygvapnets kommendör 1991-95. Heikki Nikunen, kenraaliluutnantti evp., ilmavoimien komentaja 1991-1995. Bild: Petteri Bülow / Yle Heikki Nikunen,Finlands flygvapen,generallöjtnanter

Nikunen påminner om att Hornet inte var med i racet från start, eftersom planet betraktades som ett alltför dyrt och därmed orealistiskt alternativ för Finland.

- Tillverkaren McDonnell Douglas och amerikanska marinen erbjöd sig ändå att komma och visa upp planet, vilket vi förstås tackade ja till. Då visade det sig att planet redan hade tillverkats i såpass stora serier att priset hade kommit ner betydligt, säger Nikunen.

F-35 Lightning II-hävittäjä Satakunnan lennoston kentällä Pirkkalassa.
Lockheed Martin F-35 A Lightning II. F-35 Lightning II-hävittäjä Satakunnan lennoston kentällä Pirkkalassa. Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,Lockheed Martin,Lockheed Martin F-35

F-35 har allmänt betraktats som den överlägset dyraste kandidaten, men Nikunen bedömer att Finland kan räkna med ett konkurrenskraftigt inköpspris.

En knepigare fråga är om Flygvapnet klarar av F-35:ans service- och driftskostnader, som också uppges vara höga.

Tillverkaren Lockheed Martin har lovat finländsk försvarsindustri en betydande andel i planens service- och underhållsprogram, men alla detaljer är tillsvidare hemliga.

Utvecklingspotential avgörande

Heikki Nikunen anser att de övriga fyra jaktplanskandidaterna nog håller hygglig standard, också Saab Gripen E, som ännu inte är i operativ tjänst.

Den bekanta knäckfrågan som också Nikunen ställer sig lyder: Vilka plantyper kan uppfylla Finlands krav på slagkraft och mångsidighet till och med år 2060?

Eurofighter Typhoon hävittäjä Satakunnan lennoston kentällä
Eurofighter Typhoon, tillhörande brittiska flygvapnet. Eurofighter Typhoon hävittäjä Satakunnan lennoston kentällä Bild: Petteri Bulow / Yle Typhoon,jaktplan,HX-jaktplansprojektet

Nikunen konstaterar att både Eurofighter Typhoon och franska Dassault Rafale går en osäker framtid till mötes på 20-30 års sikt. Två nya sameuropeiska jaktplansprojekt är redan igång.
Kaksi Dassault Rafale-hävittäjää Satakunnan lennoston kentällä Pirkkalassa.
Dassault Rafale. Kaksi Dassault Rafale-hävittäjää Satakunnan lennoston kentällä Pirkkalassa. Bild: Petteri Bülow / Yle Dassault Rafale,jaktplan,HX-jaktplansprojektet

Det är också oklart hur länge den andra amerikanska kandidaten, Boeing Super Hornet, kommer att vara en bärande kraft inom den amerikanska marinen, där man redan funderar på ersättande plantyper.

Heikki Nikunen vill ändå inte säga vilken plantyp som Finland nu borde välja. Han litar på försvarets expertis.

"Europeiskt kunnande har gått förlorat"

Generallöjtnant Matti Ahola, som efterträdde Nikunen på kommendörsposten, är mer rakt på sak. Han anser att europeisk försvarsindustri har försummat utvecklingen av nya plantyper under 1990- och 2000-talen.

Matt Ahola, kenraaliluutnantti evp,, Ilmavoimien komentaja 1995-1998
Matti Ahola efterträdde Nikunen och var flygvapenchef åren 1995-98. Matt Ahola, kenraaliluutnantti evp,, Ilmavoimien komentaja 1995-1998 Bild: Petteri Bülow / Yle Finlands flygvapen,generallöjtnanter,Matti Ahola

- Mycket kunnande har gått förlorat och det är ett stort problem. Den viktigaste och svåraste frågan är nu: Hur försäkrar vi oss om att vi kring år 2040 har sådana plan som kan uppdateras och förses med vapensystem som är effektiva ännu år 2060? frågar sig Ahola. Han litar på att amerikanerna levererar.

- Ett frågetecken är hur länge det dröjer innan F-35:ans vapensystem och mjukvaruproblem är åtgärdade. Men de kommer nog att åtgärdas, det är helt säkert, säger Ahola.

F/A-18F Super Hornet nousussa Satakunnan lennoston kentältä Pirkkalassa.
Boeing Super Hornet. F/A-18F Super Hornet nousussa Satakunnan lennoston kentältä Pirkkalassa. Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Ahola vill inte heller räkna bort Super Hornet. Plantypen har tillverkats i såpass stora serier att USA inte kan frångå den i första taget, menar Ahola.

Vad beträffar Saab Gripen E undrar Ahola hur svenskarna ser på framtiden för sin flygindustri. Sverige har redan beställt ett antal Gripen E men Sverige har också en andel i jaktplansprojektet Tempest, tillsammans med Storbritannien och Italien.

Saab JAS 39E Gripen.
Saab Gripen E. Saab JAS 39E Gripen. Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,Jas Gripen,Jas Gripen,Saab 39 Gripen,JAS 39E Gripen

- Har Sverige verkligen resurser att satsa fullt ut på två helt olika plantyper, frågar sig Ahola.

Coronakrisen påverkar tidtabellen

Varken Matti Ahola eller Heikki Nikunen ser någon anledning att låta det allmänna ekonomiska läget påverka jaktplansanskaffningen.

Regeringen slog fast i fjol höstas att inköpspriset för jaktplanen, inklusive vapensystem och annan tillhörande materiel, får vara högst 10 miljarder euro. Sedan dess har de ekonomiska utsikterna försämrats dramatiskt i och med coronakrisen.

Ahola påpekar ändå att det ekonomiska läget var ännu sämre i början av 1990-talet, då Finland valde Hornet.

F-18 Hornet -hävittäjälentokoneita Örlandin lentotukikohdassa Norjassa.
F-18 Hornet -hävittäjälentokoneita Örlandin lentotukikohdassa Norjassa. Bild: Jani Saikko / Yle Nato,Trident Juncture,militär,Norge,Trondheim,manövrer,McDonnell Douglas F/A-18 Hornet,Hornet jaktplan,jaktplan,flygvapnet,Finlands flygvapen,flygplan

Coronakrisen kommer ändå ofrånkomligen att påverka tidtabellen för projektet, bedömer man vid Försvarsministeriet.

Programdirektör Lauri Puranen räknar med en fördröjning på 2-3 månader. Den sista förhandlingsrundan med de fem jaktplanstillverkarna ska föras huvudsakligen i Finland, och de restriktioner som införts på grund av coronakrisen medför olika praktiska problem.

Puranen räknar ändå med att den sista, avgörande offertrundan kan inledas i höst och att vinnaren i jaktplansracet kan utses som planerat år 2021.

Flygvapencheferna Heikki Nikunen och Matti Ahola intervjuades av Timo Keränen vid Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes