Hoppa till huvudinnehåll

Coronan styr och ställer också i Lovisa hamn - en del frakt får vänta längre i hamnen

Silon i Lovisa hamn med fartyg i kajen
Säkerheten i en hamn är också annars strikt och nu i coronatider ännu striktare. Silon i Lovisa hamn med fartyg i kajen Bild: YLE/Stefan Paavola kran. silo

Hamnar är relativt farliga platser och därför gäller etablerade säkerhetsåtgärder året runt.

Hastighetsbegränsningen i Lovisa hamn är 30 km/h och de som arbetar, går eller cyklar bör vara iklädda skyddskläder i synliga fosforfärger. På bryggorna och på hamnens pir bör man vara iklädd flytväst.

Det här är bara ett par av säkerhetsåtgärderna.

Trots olika etablerade säkerhetsåtgärder har också Lovisa hamn varit tvungen att ytterligare skärpa dem på grund av coronaepidemin.

- Precis som på andra håll där det rör sig mycket människor har också vi varit tvungna att bland annat förstärka hygiennivåerna och närkontakter bör undvikas. Företag på hamnområdet har också installerat skyddande plexiglas på strategiska platser, säger hamndirektör Tiina Vepsäläinen.

hamndirektör Tiina Vepsäläinen
Hamndirektör Tiina Vepsäläinen säger att man förstärkt hygienåtgärderna. Arkivbild. hamndirektör Tiina Vepsäläinen Bild: Yle/Malin Tenhunen lovisas hamndirektör

I land bara om nödvändigt

Det som Vepsäläinen beskriver gäller till exempel kontakterna mellan långtradarchaufförer och den personal i hamnen som är en förenande länk mellan fraktfartyg och speditör.

Trots allt fungerar verksamheten i Lovisa hamn i det stora hela normalt.

- Det är närmast fartygens besättningar som märker av begränsningarna. De får komma i land bara för nödvändiga ärenden.

Epidemin märks också delvis i att en del frakt nu väntar längre än normalt i hamnen.

- När det gäller frakterna märker vi också av att man i vissa mottagarländer reducerar mängderna mottagen frakt eller så flyttar man fram frakter på obestämd tid, säger Vepsäläinen.

Det här är ändå någonting som är mer eller mindre normalt. Till hamnens service och beredskap hör att för en tid uppbevara frakter.

- Frakterna åker i väg så snart det ges grönt ljus i mottagarlandet, säger Vepsäläinen.

Valkom hamn i Lovisa
Trossarna lossas så snart det blir grönt ljus i mottagarlandet. Valkom hamn i Lovisa Bild: YLE/Stefan Paavola valkom hamn

Hamnkontoret jobbar på distans

Också speditionsföretagen och operatörerna i hamnen har funderat över hur deras personal kan agera i olika situationer och var de kan utföra sina arbeten.

- Om någon skulle insjukna skulle det snabbt sprida sig - precis som på vilken arbetsplats som helst. Lovisa hamn är inget undantag, säger Vepsäläinen.

På hamnkontoret har man fattat liknande beslut som på många andra arbetsplatser - till exempel genom att arbeta på distans om möjligt.

- Jag själv försöker arbeta så mycket som möjligt på distans vilket jag gör till exempel just nu då du ringt upp, säger hamndirektör Vepsäläinen.

Hamnhuset i Lovisa hamn
I hamnhusets restaurang kan man hämta sin take-away-mat. Hamnhuset i Lovisa hamn Bild: Yle/ Katarina Andersson hamnhus

Lunchcaféet stängt men öppet

I hamnkontoret finns ett lunchcafé där hamnarbetarna äter lunch och tillbringar sina kaffepauser. Det caféet är nu bara delvis öppet.

- Den fungerar nu som en hämtmatsrestaurang. Det vill säga man kan inte äta där men nog ta sin mat med sig, säger Vepsäläinen.

Lovisa hamn ökade förra året sin tillväxt. Totalfrakten var 795 000 ton varav största delen, 748 500 ton fraktades till utlandet.

Omsättningen i fjol steg med 8 procent till 1,5 miljoner euro.

Lovisa hamn ägs sedan 2017 av Helsingfors hamn (60 procent) och Lovisa stad (40 procent).

Läs också