Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Största chocken har lagt sig – positivt tankesätt och nya rutiner hjälper idrottaren i undantagstillstånd

En kvinna sitter på en prispall fram för en konstgräsmatta.
Amanda Liljendal. En kvinna sitter på en prispall fram för en konstgräsmatta. Bild: Yle/Rebecka Svedberg friidrott,Borgå Akilles,mångkamp,sjukamp,centralidrottsplan i borgå

Hur är livet som idrottare i undantagstillstånd? Den första chocken har lagt sig och rutiner hjälper till för att hålla sig motiverad. Träningen blir dagens höjdpunkt, skriver sjukamparen Amanda Liljendal.

Planen var att jag skulle finslipa grentekniken på varmare breddgrader i Kroatien nu, men i stället blir det löpning utomhus och mycket “back to basics”-tänk i träningen. Som mångkampare har det varit svårt att ställa om träningen eftersom det i Finland fortfarande är för kallt ute för att utföra explosiva grenar som häckstarter eller höjdhopp.

Rådande undantagstillstånd påverkar allas liv och många har fått ställa om sina planer rejält. För oss idrottare är träningsmöjligheterna inomhus begränsade för tillfället och tävlingssäsongens start är ett stort frågetecken.

Friidrott är en individuell gren så träningen lider inte lika mycket som lagsporterna där man är beroende av sina lagkamrater, men i dessa tider saknar jag ändå att gå till hallen och träffa andra idrottare.

Utan klart mål är det lätt att tappa motivationen

Det är lätt hänt att träningen blir lidande då man inte har ett klart mål, till exempel ett datum när tävlingssäsongen inleds. Träningsåret följer ändå ett visst mönster och i början av sommaren innehåller träningen mer explosiv teknikträning och intensiteten i träningen stiger.

Därmed följer min träning samma rytm som då jag normalt förbereder mig inför tävlingssäsongen. Om situationen skulle vara oförändrad ännu i sommar, och tävlingar fortsätter att inhiberas, får vi ordna egna virtuella tävlingar inom träningsgruppen för att se hur resultaten gått framåt. Vi får helt enkelt göra det bästa vi kan av situationen.

En programfylld vardag har lagts på hyllan och jag spenderar största delen av dagen hemma. Den största chocken som uppstod i början har lagt sig och jag har skapat nya rutiner när det gäller träning och studier.

Att hålla fast vid rutiner hjälper åtminstone mig att hålla motivationen uppe och genomföra träningarna som planerat. Träningen är ofta dagens höjdpunkt och stunden då jag inte behöver tänka på det som händer runt omkring.

Satsa tid på dig själv

Framtiden är ännu oklar men mitt mål förblir detsamma, att hela tiden utvecklas och bli bättre. För stunden sker det inte bara genom grenteknik utan också genom att fokusera på egenskaper som snabbhet, styrka och uthållighet.

Nu har man all tid att satsa på basfärdigheter såsom koordination, mellankroppsstabilitet samt återhämtning. Det sätter en bra grund för varmare vårdagar.

Jag tycker att man ska se på den osäkra tiden som en möjlighet att fokusera på sig själv och att vända sina svagheter till styrkor. Det är lätt hänt att man skjuter sådant på framtiden som man drar sig från att göra. Nu finns det ingen orsak att skjuta upp det utan gör det redan i dag.

En känsla av hopplöshet kan lätt infinna sig då man tänker på allt man inte kan eller får göra just nu. Jag försöker i stället att vara kreativ och tänka på alla möjligheter för att kompensera den träning som inte kan utföras när innehallen är stängd.

Ett positiv tankesätt i dessa tider räcker långt. Det kommer ge resultat trots att träningen nu skiljer sig mycket från vad den brukar vara på våren.

När jag nu satsar på att vända mina svaga sidor kommer det finnas alla möjligheter till att hoppa högt, kasta långt och springa snabbt när tävlingarna väl inleds igen.

Amanda Liljendal
Sjukampare

Läs också