Hoppa till huvudinnehåll

Stängningen av Nyland minskade på trafiken: "Mycket färre människor än vanligt åker med den här vägen"

En långtradare på en annars tom asfalterad väg.
Den tunga godstrafiken rullar på, men personbilarna är färre än vanligt på riksväg 6. En långtradare på en annars tom asfalterad väg. Bild: Yle / Mira Bäck riksväg 6,Liljendal,Riksväg 6 under Nylands isolation

Trafiken på de östnyländska vägarna minskade rejält efter att Nylands gränser stängdes. Det här märktes både på motorvägen i Lovisa och på riksväg 6 i Lappträsk och Liljendal.

Trafikmängderna minskade på sina håll med upp till två tredjedelar. Exaktare siffror på trafikströmmen och diagram finns i slutet av artikeln.

Snöbyar, regn och hagel avbyter varandra och få vågar gasa på i 120. Motorvägen mellan Borgå och Lovisa är inte tom men bilarna är färre än de brukar vara en vardagsförmiddag.

Glest på vägarna och ohemult väder – det känns nästan som midsommar.

På onsdagsförmiddagen den 15 april meddelade statsminister Sanna Marin att Nylands gränser ska öppnas igen, så fort som möjligt. Yle Östnyland var ute och körde på tisdagen då gränsen ännu var stängd.

I Forsby svänger jag in på riksväg 6. Långtradaren framför mig syns knappt i snöstormen som plötsligt tilltar och jag är glad över att ännu ha vinterdäck under bilen.

En tom asfalterad väg.
Tomt på riksväg 6 i Liljendal. En tom asfalterad väg. Bild: Yle / Mira Bäck riksväg 6,Liljendal,Riksväg 6 under Nylands isolation

Det är ändå inte bara det förrädiska vårvädret som hindrar folk från att sätta sig bakom ratten.

Efter att Nyland isolerades natten mellan den 27 och den 28 mars har trafiken mellan landskapen minskat rejält. Det här märks till exempel om man svänger in till Café Lilja som ligger vid riksväg 6 i Liljendal.

Här brukar många förbipasserande stanna för att tanka, gå på toa och äta en bit men nu är gårdsplanen tom och dörren låst.

Ett stängt Café Lilja med en tom parkeringsplats.
Tomt på caféts gård. Ett stängt Café Lilja med en tom parkeringsplats. Bild: Yle / Mira Bäck Liljendal,bensinstation,liljendal café lilja

Tussilago blommar på gräskanten mellan caféets gårdsplan och riksväg 6. Nu och då kör en bil förbi men det vanliga konstanta trafikbruset fattas och man kan höra fåglarnas drillar någonstans i närheten.

Med jämna mellanrum kommer någon och rycker i dörren innan blicken faller på lappen som berättar att man för tillfället håller öppet bara varannan dag.

Lastbilarna kör som vanligt

Anna-Maija Tenojoki är en av dem som får vända om och gå tillbaks till bilen.

En stund tidigare har hon och hennes familj passerat Nylands gräns vid kontrollpunkten som ligger österut på riksväg 6 mellan Lappträsk och Kouvola.

De kommer körandes från Punkaharju och berättar att gränskontrollen gått ganska smärtfritt.

- Det gick snabbt. Vi berättade att vi är på väg hem till Helsingfors, säger Tenojoki.

En man, en kvinna och ett barn på en parkeringsplats.
Antti Laitinen och Anna-Maija Tenojoki med dottern Ilona Laitinen. En man, en kvinna och ett barn på en parkeringsplats. Bild: Yle / Mira Bäck riksväg 6,Liljendal,Anna-Maija Tenojoki

Familjen har lagt märke till de tomma vägarna.

- Vi talade just om det, att det är mycket färre människor än vanligt som åker med den här vägen, säger Tenojoki.

Ett stenkast från Café Lilja ligger ett lokalt elentreprenörföretag. Vd Johan Stenfors har utsikt över riksväg 6 från företagets gårdsplan.

- Lastbilarna åkar lika som förut på vägen, kanske personbilarna har blivit lite färre, säger Stenfors.

En man i gula skyddskläder på en gård. I bakgrunden syns Café Lilja och riksväg 6.
Johan Stenfors har lagt märke till att det är lugnare på vägen än vanligt. En man i gula skyddskläder på en gård. I bakgrunden syns Café Lilja och riksväg 6. Bild: Yle / Mira Bäck riksväg 6,Liljendal,Loviisan Sähköpojat

Han har inte berörts särskilt mycket av att Nylands gränser stängts. Hittills har företaget kunnat jobba på som vanligt.

Så här berättar statistiken

Isoleringen av Nyland fick genast följder för antalet fordon som tar sig fram på de östnyländska vägarna.

Mest påverkades trafikmängderna på motorvägen, riksväg 7, efter Lovisa och på riksväg 6 i Lappträsk.

Långtradare på tom motorväg
Godstransporter kör som vanligt men annars har det varit glest med bilar på motorvägen i Lovisa. Långtradare på tom motorväg Bild: Yle/Mikael Kokkola Riksväg 7,motorvägar,gammelby abc

Yle Östnyland har tittat på Trafikledsverkets siffror från en mätstation vid Tessjö i Lovisa.

Vi har jämfört tre tidsperioder: vecka 6 i början av februari, vecka 12 just innan isoleringen av Nyland och den första veckan, vecka 14 med stängd gräns.

Öster om Lovisa centrum minskade trafiken på riksväg 7 med nästan 62 procent, då veckan i februari jämförs med den första veckan i isolation.

Graf som visar minskningen på nästan 62 procent av antalet fordon på riksväg 7.
Vecka 14 var den första hela veckan med ett isolerat Nyland. Graf som visar minskningen på nästan 62 procent av antalet fordon på riksväg 7.

Under vecka 6 körde 48 719 fordon förbi mätstationen i Tessjö, vecka 14 var antalet fordon nere i 18 773. Siffrorna anger all trafik, det vill säga både den som kör österut och den som kör västerut.

Längre västerut i Östnyland, närmare Borgå, märks också hur isoleringen påverkar trafikmängderna, men där är skillnaden klart mindre.

Vid Trafikledsverkets mätstation vid Ernestas har trafikmängden gått ner med 43 procent jämfört med början av februari. Från 183 710 fordon till 104 899.

Trafikledsverket har ett tiotal mätstationer i Östnyland, främst längs med riksväg 6 och 7.

Karta över det område där polisen kontrollerar Nylands gränser.
Gränsen för Nyland. Karta över det område där polisen kontrollerar Nylands gränser. Bild: Yle / Derrick Frilund Nyland,gränskontroller,Polisen i Finland

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland