Hoppa till huvudinnehåll

Uttråkad eller tankspridd? Med enkla mentala träningstips kan du ta kontroll över situationen

Man vilar huvudet i händerna och tittar på en blankett.
Är du uttråkad och ensam eller har du för många distraktioner hemma för att kunna koncentrera dig på ditt jobb? Oavsett vilket så finns det handfasta tips och råd att ta till. Man vilar huvudet i händerna och tittar på en blankett. Bild: lev dolgachov blanketter,dokument,stress,arbetsliv,entreprenörskap,arbetslöshet,Formulär,försäkring,Kontrakt,affärsman,arbete,skatt,beskattning,byrokrati

Det är inte bara kroppen som behöver pausjumppa extra mycket nu, också knoppen behöver gymnastiseras. Oavsett om du är uttråkad eller kämpar med att behålla koncentrationen hemma då du ska distansjobba finns det knep att ta till, säger hjärntränaren Reidar Wasenius.

För många människor är det är stor utmaning att jobba hemifrån. Även på en arbetsplats kan det vara svårt att koncentrera sig, man blir disträ och tankspridd av alla avbrott.

- Att jobba hemifrån innebär ofta ännu fler distraktioner. Det är barn, en tvättmaskin som ska läggas igång, mat som ska lagas, säger hjärntränaren och utbildaren Reidar Wasenius.

Utöver allt det som ska fixas där hemma ska man samtidigt sköta sitt jobb.

- Det är viktigt att man inte kräver för mycket av sig själv i en sån här situation.

Ifall man behöver hjälp med att skärpa sitt fokus då man jobbar hemifrån, finns det några tips att ta till.

- Det är en ständig jäkt, och då gäller det att få till det motsatta, nämligen att stanna upp.

Som en enkel minnesregler föreslår Wasenius att vi ska "stanna upp och META".

Reidar Wasenius är vd för FIBAN.
Reidar Wasenius är hjärntränare och påminner om att det är minst lika viktigt att komma ihåg hjärngymnastiken som det är att komma ihåg den fysiska gymnastiken. Reidar Wasenius är vd för FIBAN. placeringar,Reidar Wasenius

Vaddå "META"?

META står för meditation, egen tid, tupplur och andning.

- Det finns många bra meditationsappar- och tekniker, som gör att man i den stunden övar sig på att stänga ute distraktioner, säger Wasenius.

Den egna tiden ska vara vaken tid, man reserverar tid för sig själv att promenera, läsa, lyssna på ljudbok.

- Det ska vara någon slags intellektuell stimulans eller ren underhållning om det är så det känns.

Wasenius har länge varit en vän av tupplurer på arbetsplatser för att ladda batterierna under en hektisk arbetsdag.

- På en arbetsplats är det ju sällan möjligt att ta en tupplur, men hemma kanske situationen är en annan och då kan man passa på.

Vad gäller A:et i "META", andning, är det viktiga att man tar kontroll över den, säger Wasenius.

- Att ta stunder där man koncentrerar sig på andningen kan göra stor skillnad.

Wasenius rekommenderar att man tar ett djupt andetag och räknar till fyra, håller andan medan man räknar till fyra och andas ut sakta och kontrollerat medan man räknar till fyra.

Sedan upprepar man.

- Det har en stor psykologisk effekt, men också fysiologisk. Behärskad andning skickar signaler till kroppen och nervsystemet så att man blir lugn och koncentrerad och orkar jobba.

Kontrollera din ensamhet

Men situationen kan också vara den motsatta. Du kanske är uttråkad, träffar inga människor och känner dig ensam och isolerad där hemma.

Wasenius säger att situationen kan kännas svår för den ensamma, men om man förmår ändra sitt synsätt kan man vända ensamheten till en styrka, menar han.

- Med mental träning kan man utveckla sina färdigheter och attityder betydligt.

För att "ta kontroll över sin ensamhet", rekommenderar Wasenius minnesregeln "RUSA".

Förkortningen står för reträtt, utveckling, sittning och andning.

- Att göra en reträtt är en gammal idé där man lär sig njuta av sitt eget sällskap och sina egna tankar i tysthet. Många betalar för att åka på så kallade retreats för att lära sig just det här.

Utmaningen är att inte prata, inte ens för sig själv, och på så sätt hitta en inre röst och sedan utvecklas.

- För att utvecklas kan man förkovra sig, läsa, delta i utbildningar på nätet, föreslår Wasenius.

Men U:et i utveckling står inte enbart för mental utveckling, utan också fysisk.

- Passa på och träna hemma, det finns många som satt igång och man hittar alla möjliga träningsvideor på nätet.

Sittning innebär att man lär sig "sitta rätt", en övning som kan förebygga många framtida fysiska besvär.

- Sitt ner och blunda, koncentrera dig på de muskler du använder, skifta ställning från ena skinkan till den andra, framåt och bakåt och känn efter hur det känns i rygg, axlar, nacke, huvudets ställning.

Detta bör man göra minst tre fyra gånger per dag och därmed lära sig helt nya sätt att sitta och undvika att kroppen stelnar bort.

Också här är andningen avgörande, här gäller samma fyra-fyra-fyra-regel som i "META".

- Om man gör de här övningarna utvecklar man sig själv både fysiskt och psykiskt och orkar bättre med den situation vi nu har, säger Wasenius.

Läs också