Hoppa till huvudinnehåll

Underhållet fortsätter på Kasköbanan: "En hamn utan järnväg är en haltande hamn"

En medelålders man med glasögon och skägg.
Patrik Hellman, vice ordförande för Södra Österbottens järnvägsförening och vd för Kaskö hamn, säger att nyheten om att underhållet av Kasköbanan fortsätter visar att de jobbat med rätt saker de senaste två åren. Arkivbild. En medelålders man med glasögon och skägg. Bild: Yle/Juho Teir Kaskö,hamnar,verkställande direktörer,kaskö hamn

Underhållet av järnvägen mellan Kaskö och Seinäjoki kommer att fortsätta till slutet av 2022. Kasköbanan har varit hotad i flera år men fått uppskov ett par år i taget. Det här är en mycket positiv nyhet, säger Kaskö hamns vd Patrik Hellman.

För ett år sedan meddelade Trafikledsverket att underhållet avslutas i slutet av 2020. Men eftersom trafiken ökat på järnvägen de två senaste åren kommer underhållet att fortsätta till slutet av 2022, meddelar Trafikledsverket i ett pressmeddelande.

- Det här är en mycket positiv nyhet, det betyder att vi har jobbat med rätt saker de två senaste åren sedan järnvägsföreningen grundades, säger Patrik Hellman, vice ordförande för Södra Österbottens järnvägsförening och vd för Kaskö hamn.

Nyheten om att underhållet av banan förlängs var inte helt och hållet väntad. Men järnvägsföreningen har jobbat tätt ihop med Trafikledsverket för att utveckla banan.

- Trafiken har ökat vilket var kravet, vi måste bevisa att det finns behov. Trafikledsverket kan inte sätta lock på banan nu, säger Hellman.

I ett pressmeddelande från Trafikledsverket står det skrivet att 211 godståg trafikerade järnvägen till Kaskö under 2018. År 2019 var de 332 till antalet. Trafiken har också ökat under den första tredjedelen av 2020.

Kasköbanan når ändå inte ännu upp till gränsen på 300 000 ton per år som är gränsen för att ett lågt trafikerat banavsnitt ska hållas i körbart skick.

Enligt Trafikledsverket är järnvägen mellan Kaskö och Seinäjoki i dåligt skick och kräver effektiverat underhåll och specifika reparationer. I början av 2022 ska en ny behovskartläggning göras, då ska också underhållsläget bedömas.

Järnvägsspår som leder till Kaskö hamn.
Kasköbanan slutar i Kaskö hamn. Järnvägsspår som leder till Kaskö hamn. Bild: Yle/Juho Karlsson Kaskö,Österbotten,järnvägar,kasköbanan

Lastplatsen i Östermark förlängs

Patrik Hellman säger att det för dagens miljökrav är viktigt att det finns järnvägar och inte bara gummihjulstrafik, som han uttrycker det.

Hur viktigt är det för Kaskö hamn att järnvägen får fortsatt underhåll?

- Mycket viktigt, järnvägen slutar ju i hamnen. Det är också en miljöfråga och en viktig imagefråga för hamnen.

- En hamn utan järnväg är en haltande hamn. I synnerhet när vi haft järnväg, säger Hellman.

Hellman berättar att godstågen mellan Seinäjoki och Kaskö endast stannar i Östermark, vid Metsäboards fabrik i Kaskö och i Kaskö hamn.

Planen har varit att förlänga lastplatsen i Östermark med hundra meter, vilket ser ut att förverkligas.

- Jag har förstått att Östermark kommun har fått tillstånd att göra det.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten