Hoppa till huvudinnehåll

Volvo grundar bolag med Daimler – satsar 1,2 miljarder på att utveckla klimatneutrala fordon

En arkivbild på en Volvo-lastbil från den stora buss- och lastbilsmässan IAA i Hanover i september 2012.
Volvo och Daimler vill utveckla bränsleceller för tunga fordon tillsammans. En arkivbild på en Volvo-lastbil från den stora buss- och lastbilsmässan IAA i Hanover i september 2012. Bild: EPA/EMILY WABITSCH Volvo

Bolagen siktar på storskalig produktion för att få bussar och långtradare att gå på el.

Volvo och Daimler satsar 0,6 miljarder euro var på ett gemensamt, nytt bolag som ska utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsteknik för tung trafik.

Bolagen Volvo Group och Daimler Truck AG går in i det nya samriskbolaget med var sin andel på 50 procent.

Enligt ett gemensamt pressmeddelande tänker sig moderbolagen att det nya bolaget ska utveckla bränsleceller där vätgas används som bränsle. Tekniken används för att förvandla kemisk energi till elektricitet som driver fordonet.

Fordonstillverkarna i fråga är eniga om att bränsleceller är en del av lösningen för att göra Europa klimatneutralt senast år 2050.

Behöver hjälp av andra företag

Matrin Lundstedt, vd för Volvo, säger att initiativet visar att Volvo tror på just den här tekniken, men det behövs även hjälp utifrån.

– För att den här visionen ska bli verklighet måste också andra företag och institutioner stödja och bidra till utvecklingen, inte minst för att etablera den infrastruktur som behövs för bränslet, säger Lundstedt.

Volvos vd Martin Lundstedt.
Martin Lundstedt säger att bränslecellstekniken är ett komplement till bilbatterierna. Volvos vd Martin Lundstedt. Bild: Outi Kuitunen / Yle Volvo,Martin Lundstedt

Daimler flyttar all sin tidigare bränslecellsverksamhet till det nya bolaget. Manövern berör faciliteter i Tyskland och Kanada.

Konkurrensen mellan Volvo och Daimler fortsätter

Daimler Truck AG:s vd Martin Daum säger att transport och logistik är det som håller i gång världen och behovet ökar hela tiden.

– Klimatneutral transport kan åstadkommas med elektriska drivlinor som får energi endera från batterier eller genom att använda väte för att producera el ombord på fordonet. För lastbilar som ska klara av tung last och långa avstånd är bränsleceller en viktig lösning, säger Daum och påpekar att Daimler har jobbat på tekniken i flera år.

Daimler Trucks styrelseordförande Martin Daum
Martin Daum säger att han ser det samägda bolaget som en milstolpe i strävan att få bussarna och långtradarna på våra vägar att börja använda bränsleceller. Daimler Trucks styrelseordförande Martin Daum Bild: Yegor Aleyev/All Over Press Daimler AG,Martin Daum,Daimler Trucks

Det nya bolaget ska fungera självständigt från moderbolagen och i alla andra funktioner är Volvo och Daimler fortsättningsvis konkurrenter.

Om allt går vägen ska produktion i stor skala vara möjlig mot slutet av 2020-talet.

Enligt företagens gemensamma pressmeddelande är samarbetsavtalet än så länge inte bindande, men ett slutgiltigt avtal väntas få sina underskrifter mot slutet av året.

Källa: Volvo Groups och Daimler Trucks AG:s pressmeddelande

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes