Hoppa till huvudinnehåll

Börja stretcha och balansera i hemmagymmet – så här gör du redskapen

Oavsett om man bygger eller sitter och skriver blir det många och långa statiska rörelser under dagen. Alla behöver mjuka upp sig och till det behövs några enkla redskap.

Ett borstskaft, en liten bit fanérskiva och en stump avloppsrör är bra att ha om man vill göra redskap för att öva balans och för att sträcka på sig och ännu roligare är det om redskapen dessutom ser lite fina ut.

En balansbräda
En balansbräda Bild: Yle/Strömsö Strömsö,Jim Björni,gymnastik

Piffa upp ett borstskaft till käppgymnastiken

Ett gymnastikredskap skall helst stå framme och finnas nära till hands för att man skall komma sig för att använda det.

Käppgymnastiken fixar du genom att skaffa ett helt vanligt borstskaft, det kan inte bli enklare.

Ett helt vanligt borstskaft är kanske inte den snyggaste inredningsdetaljen, men måla några ränder och du har ett betydligt piggare skaft.

Rött i mitten och grönt i ändarna ut kan symbolisera svårighetsgraden. Små detaljer och borstskaftet har blivit en utmaning.

Överblivet byggmaterial kan bli en fin balansbräda

En balansövning är en betydligt svårare aktivitet än käppgymnastik.

Sommartid då vi rör oss utomhus får vi säkert en hel del balansövning på köpet. Men under den kalla tiden på året då vi mest sitter inomhus eller promenerar på plana golv kan någon typ av balansbräda vara ett bra motionsredskap.

På en balansbräda gäller det att ta det lugnt så man inte skadar sig. Men redan efter några övningsomgångar kommer det att kännas mycket lättare.

Material:

  • en 15 mm tjock fanerskiva, ca 300 mm x 700 mm
  • ett rör, 10 - 20 cm i diameter och lika långt som skivan är bred
  • en bit mjukt material, t.ex. korktyg, läder, gummi

Gör så här:

För att inte skivan skall glida av rullen behöver rullen vara beklädd med ett mjukare material. Det går bra med någon typ av gummi eller korkmaterial.

Korktyg kan man köpa på rulle, det är mjukt och går lätt att forma runt röret. Limma fast med kontaktlim.

För att fötterna inte skall glida av brädan är det bra att få upp ändarna lite. Limma på några smala, ca 50 mm fanerbitar i ytterkanterna av skivan. Limma bitarna med en förskjutning på ca 15 mm och forma med sandpapper och fil.

Limma på korktyg också ovanpå skivan så står du stadigare och fötterna hålls varma.