Hoppa till huvudinnehåll

Yle svarar: Utebliven textning beror på inställningar, inte bristande översättning

På blå bakgrund en vit ruta med texten Yle svarar.
På blå bakgrund en vit ruta med texten Yle svarar. Yle

Vi publicerar skriverier, svar och rättelser som Yle skickat till tidningar. Vasabladet har publicerat svaret den 26.4.2020.

I Vasabladet den 23.4.2020 undrar Ossian Eklund varför textningen på svenska uteblev när finskspråkiga intervjuades i programmet Spotlight i Yle Fem den 20.4.2020.

Programmet var textat med tre olika textningsalternativ: finska, svenska och med textning för personer med nedsatt hörsel. Eklunds mottagare har troligen fel inställning för textningsspråket eller så fungerade inte mottagarens automatik och visade istället den finska textningen. Det lönar sig att kontrollera att mottagarens första textningsspråk är svenska, då får Eklund den svenska textningen automatiskt.

Om inställningen är korrekt men textningen var på finska var det störningar i mottagaren. Om problemet med fel textningsspråk upprepas kan felet åtgärdas genom att byta till en annan kanal i ungefär fem sekunder, för att sedan återgå till Yle Fem.

Rainer Ahonen
teknologiexpert, Yles tekniska kundservice

Läs också

Bolaget