Hoppa till huvudinnehåll

Han startar båttillverkning mitt under coronakrisen - första prototypen ska byggas i maj

Peter Flinkman sitter vid ett bord, iklädd vid t-shirt.
Peter Flinkman har haft planer på robusta fritidsbåtar i många år. Peter Flinkman sitter vid ett bord, iklädd vid t-shirt. Bild: Amanda Vikman/Yle person,peter flinkman

På ett litet, trångt kontor i en havsvik i Västanfjärd har formgivaren Peter Flinkman utvecklat en helt ny typ av fritidsbåt. Till arbetsbåtar har man använt tekniken länge, så den är beprövad och testad.

- Jag känner i alla fall inte till att någon skulle göra båtar av HDPE-plast för fritidsbruk. Så vi tänkte att varför skulle man inte kunna använda det här slittåliga materialet för fritidsbåtar?

HDPE-plast, eller högdensitetspolyeten, är en av de vanligaste plasttyperna och går att återvinna. Enligt Flinkman finns det även andra fördelar ur miljöperspektiv jämfört med till exempel glasfiber, till exempel kan man använda avfall när nya båtar tillverkas.

Händer som håller i gröna plastpelletar ovanför ett stort fabrikskärl.
Granulat är små plastkulor som görs av återvunnen plast. Händer som håller i gröna plastpelletar ovanför ett stort fabrikskärl. Bild: Nicole Hjelt / Yle plast,Orthex,Orthex Group,kärl,råvaror,Lojo,fabrik,tillverkning,Tillverkning av plastprodukter,miljömedvetande,Pellets,Hand

- När vi väl kommer igång på allvar hoppas vi att fabriken specifikt skulle kunna använda plastskräp som samlats upp från havet, säger han.

Båten kommer från fabriken i bitar likt en enorm Ikea-möbel och sammanfogas sedan hemma hos Peter Flinkman. När bitarna sågas ut blir det spillbitar som kan returneras till plastfabriken, smältas ner och användas på nytt.

- Normalt gjuter man båtar i en form vilket går snabbt och lätt medan dessa modeller kräver mer handarbete. Men som helhet och med de mängder vi gör så borde våra båtar bli ungefär lika dyra som en motsvarande glasfiberbåt eftersom själva formarna är väldigt dyra att tillverka, säger Flinkman.

Materialet är halt vilket gör att växtlighet inte fastnar så lätt och man slipper använda giftiga bottenfärger.

- Båtarna blir inte helt underhållsfria, men nästan. Jag skulle säga att normal användning räcker ganska långt för att växtlighet inte ska fastna och det borde räcka med att borsta av skrovet efter sommaren, säger Flinkman.

Investerar mitt under coronakrisen

Företagsnyheterna dessa dagar handlar mest om nedskärningar, permitteringar och uppsägningar. Hur vågar man satsa då?

- Nå... Corona går över någon dag, så måste man tänka. Och det finns så lite arbete på annat håll. Ett alternativ skulle vara att stanna hemma och ligga på soffan men det klarar jag inte av, säger Flinkman.

Rent finansiellt är han själv huvudinvesterare och ägare i företaget, men bakom sig har han ett helt nätverk av människor som på olika sätt stöder honom i projektet.

En hand som håller i en svart bit HDPE-plast.
Plasten är formbar vilket enligt Flinkman inte utnyttjats i formgivningen av arbetsbåtarna. En hand som håller i en svart bit HDPE-plast. Bild: Amanda Vikman/Yle high-density polyethylene,plast

- Om det lyckas så som vi hoppas är flera beredda att hoppa ombord och satsa helhjärtat på det här, men det återstår att se, säger Flinkman.

I maj kommer delarna till den första prototypen. Flinkman talar lite hemlighetsfullt om innovationer som han hoppas ska göra deras modell unik både tekniskt, men även utseendemässigt.

- Arbetsbåtarna är ganska "råa" med synliga fogar, vi har utvecklat en modell där ägaren ska kunna ta i land var som helst och vara stolt över båten. Det har krävt en hel del eftertanke på grund av materialet, säger Flinkman.

Testkörning i sommar

Den första prototypen ska sammanfogas i Peter Flinkmans egna, ganska trånga lokaler. Men det finns färdiga planer på andra mer ändamålsenliga utrymmen senare.

- Vi satsar på att ha små utgifter så att det inte finns så hårda krav på produktionstakten. När den första prototypen är klar blir det upp till bevis om våra idéer fungerar som de ska i praktiken, säger han.

Just nu har man planer för tre olika modeller och de ska testköras i en segelklubb som följebåt för juniorerna. Om nånting inte fungerar som det ska justeras det. Sedan hoppas de kunna börja ta emot beställningar.

En motorbåt på ett lugnt, klarblått hav en sommardag. Segelbåtar långt i fjärran.
För många kan det vara skönt att slippa använda bottenfärg. En motorbåt på ett lugnt, klarblått hav en sommardag. Segelbåtar långt i fjärran. Bild: Amanda Vikman/Yle båtar,båt

Eftersom båten konstrueras av sammanfogade bitar som skapas digitalt så kan man också, utan en allt för hög merkostnad, anpassa båten enligt användarens önskemål.

- Om kunden behöver ha en stabilare, bredare båt för till exempel transport av cementsäckar, så kan vi justera mallen, och datorprogrammet beräknar de nya måtten så att båten möter alla krav.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland