Hoppa till huvudinnehåll

Turismnäringen väntar sig miljardförlust - Åland drabbas extra hårt

Eka vid brygga.
Turistbranschen står stilla. Fortsätter det över sommaren väntas miljardförluster. Eka vid brygga. vattenyta

Turismnäringen drabbas hårt av coronapandemin. Det är inte bara hotell och restauranger som nu står utan kunder, utan alla som har någon anknytning till turisterna berörs.

På Åland där turismen är den främsta exportvaran skapar coronarestriktionerna oro bland befolkningen, berättar Visit Ålands vd Lotta Berner-Sjölund.

- Vi talar om en likviditetskris, då var femte ålänning på något sätt har ett jobb som är kopplat till turismen.

Miljardförluster väntas

Vid Business Finland, som ansvarar för att utveckla turismnäringen, talar man redan om att det kan bli fråga om miljardförluster.

I fjol förde turismen med sig totalt 15 miljarder euro till den finländska ekonomin. En tredjedel av den summan, det vill säga fem miljarder euro, stod de utländska besökarna för - de som nu delvis uteblivit.

Fortsätter coronarestriktionerna över sommaren kommer förlusten att öka ytterligare, förutspår Paavo Virkkunen, direktör för turismnäringen vid Business Finland.

- Det är omöjligt att säga hur stor förlusten blir. Men ifall restriktionerna förlängs till årets slut kan det bli en förlust på runt 15 miljarder euro.

Business Finlands turismstatistik

Virkkunen påpekar att turistnäringen är som ett litet ekosystem. Alla som på något sätt arbetar med turister drabbas mer eller mindre då ingen får resa och uppleva nya platser.

Högsäsongen hotad

Vanligtvis börjar turistmängderna redan öka i slutet av maj i södra Finland samt i Kust- och Insjöfinland, ifall restriktionerna förlängs kan det vara att högsäsongen uteblir.

Det är katastrof, hela kundunderlaget har försvunnit och det värsta är att inga nya bokningar kommer in― Visit Ålands vd Lotta Berner-Sjölund

För Åland skulle det få ödesdigra följder. Redan nu har övernattningarna minskat med nästan 90 procent fram till midsommar, berättar Visit Ålands vd Berner-Sjölund.

- Det är katastrof, hela kundunderlaget har försvunnit och det värsta är att inga nya bokningar kommer in.

Just nu står Åland inför en stor utmaning. Frågan är hur man ska lyckas se till att turismutbudet består så att allt från fiskeguider, upplevelse-, hantverks- till cykeluthyrningsföretag hålls vid liv trots en ekonomisk svacka.

-Tappar vi sommaren blir det ödesdigert, då kommer vi tyvärr att se konkurser och att verksamhet läggs ner, säger Berner-Sjölund.

Stora satsningar på turistmarknadsföring behövs

Vid Business Finland utvecklar man som bäst en plan för hur man ska locka turister att komma hit, sedan när restriktionerna hävs.

Enligt Paavo Virkkunen, som ansvarar för att utveckla turismen vid Business Finland, kommer konkurrensen om turisterna att vara extra hård.

- Det gäller att skilja sig från mängden, när alla turistresemål samtidigt tävlar om turisterna.

Virkkunen anser att det behövs extra pengar till marknadsföring.

I och med coronapandemin kan folks resvanor också ha förändrats, speciellt businessresorna förutspås minska.

Därför tror Virkkunen att då folk igen börjar resa vill de besöka länder som har ett ansvarstagande förhållningssätt och en ren natur. Han funderar också på om vi i marknadsföringen borde lyfta upp våra fina hälso- och sjukvårdtjänster.

På Åland har man också kavlat upp ärmarna och jobbar för högtryck med att marknadsföra Ålands unika läge.

- Det som gläder mig är att företagen söker samarbete och är öppna för nya lösningar för hur man tar sig hur den här situationen.

Artikeln ändrades 27.4.2020 klockan 15.39. Meningen "I fjol hämtade turismen totalt 15 miljarder till statskassan" ändrades till det mera korrekta "I fjol förde turismen med sig totalt 15 miljarder euro till den finländska ekonomin".

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes