Hoppa till huvudinnehåll

Lärare och föräldrar lättade då skolor öppnar: "Jag ser det vara av psykologisk betydelse"

Elever markerar i en skolklass.
Eleverna kommer att få närunderevisning igen från och med den 14 maj. Elever markerar i en skolklass. Bild: Mostphotos Skola,Skolklass,elever

Regeringen meddelade idag att skolorna återgår till närundervisning igen från och med den 14 maj. Både föräldrar och lärare är lättade och glada.

Karlebybon Annika Enlund-Piirto har tre pojkar varav en är i skolåldern. Hon tar emot regeringens besked med glädje.

- Jag blev jätteglad för alla skolelevers skull, därför att jag ser det vara av psykologisk betydelse. Eleverna får träffa sina klasskompisar och sina lärare innan det blir dags igen att ta avsked av varandra för ett långt sommarlov.

- Inte brukar man göra några stora storverk under de här sista veckorna. Det brukar vara klassresor, frågesport, film och lite allt möjligt. Jag tror inte man har så jättemycket effektiv undervisning, men jag tror snarare att nyttan är i att få träffa varandra.

För Enlund-Piirto innebär det här också en liten andningspaus.

- Det blir bara lättare på alla sätt. Man kommer iväg från varandra en stund och behöver inte sköta alla möjliga saker och behov samtidigt.

Också inom lärakollegiet är man lättade

Gunilla Tikkala är lärare på Sundom skola i Vasa och för henne var beskedet att skolorna öppnas igen väntat.

- Lite förvånad att grundskolan som helhet öppnas. Jag hade eventuellt tänkt att man öppnar för några årskurser åt gången, men att man öppnar hela skolan på samma gång det var en liten överraskning.

En kvinna med ljust hår och glasögon ler.
Gunilla Tikkala. En kvinna med ljust hår och glasögon ler. Bild: Privat lärare,skolor,Vasa,lågstadiet,gunilla tikkala

Men regeringens besked var att undervisningen ska skötas i begränsade elevgrupper, som eventuellt arbetar i skift och i fler utrymmen. Något som Tikkala ser som utmanande.

- Det är nog ett pussel vi ska sätta, så det oroar nog att hur vi ska kunna organisera det så att det känns tryggt för alla, både elever, personal och att föräldrar känner en trygghet i att skicka sina elever till skolan.

- Tack och lov så har vi en stor skog i vår närhet och jag hoppas på fint väder de två sista veckorna i maj. Det är uteskola och uteundervisning som vi till en del kan bedriva för att lätta på trycket inne i skolan.

Elisabeth Mörk som är rektor i Tegengrensskolan i Vörå ser också utmaningar med att försöka hålla närundervisning för mindre elevgrupper. Speciellt i en högstadieskola

- Som jag tolkade det så talade man mest om årskurserna 1-6 när man nämnde att man bara skulle ha en lärare och bara vara med sin egen klass. Jag ser inte den möjligheten i högstadiet att man bara skulle vara med en och samma lärare i alla ämnen.

Men hon är ändå lättad och glad att man återgår till närundervisning. Hon anser också att tiden till att organisera om allt igen borde räcka till.

- Jag tycker nog det borde räcka till. Vi fick betydligt kortare tid då vi skulle ställa om till distansundervisning och nu ska vi återgå till något som vi brukar ha mer eller mindre.

Ska satsa på social samvaro

Mörk oroar sig också för elevernas kunskapsnivå och att vissa elever kanske har halkat efter i undervisningen. Extra handledning och stöd kommer säkert att behövas, enligt henne.

- Jag tror nog det kommer att behövas under en period. De som inte har fått så mycket hjälp och inte har haft någon att fråga. Det hänger också mycket på om man lyckats strukturera sin vardag och tagit itu med skolarbetet eller om man har skjutit upp väldigt mycket.

Tikkala säger i sin tur att hennes elever i årskurs två har skött sina uppgifter samvetsgrant och hon är inte orolig att några kunskapsluckor skulle ha uppstått.

- Förstås ska vi kartlägga och sätta in stödåtgärder om det behövs. Men jag ser att vi behöver satsa på den här sociala samvaron de här två sista veckorna för det är där vi har missat.

- Vi ska ha trevligt tillsammans och få ett avslut på läsåret.