Hoppa till huvudinnehåll

Gästhamnsföretagare kräver besked om sommarens coronarestriktioner: "Vi behöver veta hur det blir, så fort som möjligt"

En bränslepump på en brygga, en fritidsbåt står förtöjd i bakgrunden.
Båtgäster hör redan av sig till gästhamnarna i Åboland. En bränslepump på en brygga, en fritidsbåt står förtöjd i bakgrunden. Bild: Yle/ Samuli Holopainen gästhamnar,Korpo, Pargas,tankning (bränsle),gästhamnen verkan i korpo

I Verkans gästhamn i Korpo i Åbolands skärgård ekar ljuden av timmerarbeten i den vindstilla viken. En ny försäljningsbod byggs för sommarsäsongen. Det här var investeringsbeslut som fattades innan man visste om coronaepidemin, konstaterar företagaren Kjell Eriksson.

Han är bekymrad. Nu börjar det bli bråttom med att få information om hur sommarens coronarestriktioner ser ut.

Profilbild på Kjell Eriksson.
Det är svårt att göra planer för sommaren, säger företagare Kjell Eriksson. Profilbild på Kjell Eriksson. Bild: Yle/ Samuli Holopainen gästhamnar,Korpo, Pargas,kjell eriksson

- Vilket besked ska jag ge till personalen? När kan de komma på jobb och när behöver jag anställda? frågar sig Eriksson.

I fjol hade Eriksson 28 anställda i gästhamnen och restaurangen. De flesta är inte från Korpo och därför måste man också hitta lägenheter åt dem. Ovissheten är det största problemet, säger Eriksson.

Två män i byggoveraller står framåtböjda vid ett husbygge.
Nytt byggs i gästhamnen Verkan i Korpo. Två män i byggoveraller står framåtböjda vid ett husbygge. Bild: Yle/ Samuli Holopainen gästhamnar,Korpo, Pargas,gästhamnen verkan i korpo

- Det är en prekär sits vi är i och det gäller alla som driver restauranger, caféer och hotell.

"Vi behöver veta hur det blir"

Valborg brukar traditionellt vara den tid då många tar sig ut på havet för första gången för säsongen. I år kan däremot gästhamnarna inte erbjuda traditionell service under valborg på grund av coronaläget.

Flera gästhamnar meddelar att de kan erbjuda el, vatten, bränsle och tömning av septiktankar. Men restaurangerna kan endast erbjuda hämtmat och duschar och bastur håller stängt på grund av smittorisken.

Verkans gästhamn i Korpo, en grå byggnad med bryggor i förgrunden.
Gästhamnen Verkan kan erbjuda el, vatten och sälja ut bränsle och mat. Men dörren till dusch och bastu hålls stängda i nuläget - såsom i många andra gästhamnar. Verkans gästhamn i Korpo, en grå byggnad med bryggor i förgrunden. Bild: Yle/ Samuli Holopainen gästhamnar,Korpo, Pargas,gästhamnen verkan i korpo

Enligt Eriksson skulle det här ge endast en bråkdel av de inkomster som man får normalt. Om restriktionerna lättar till midsommaren, så kan säsongen delvis räddas, tror Eriksson. Situationen är svår för restaurang- och hotellbranschen.

- Vi behöver veta hur det blir, så fort som möjligt. Kan krogen hålla öppet och i så fall med vilka restriktioner? Den här branschen sysselsätter en hel del människor, säger Eriksson.

I början av maj förväntas besked om Finlands exitstrategi.

Specialarrangemang också i gästhamnen i Nagu - digitala tjänster kan komma till undsättning

Även i gästhamnen i Nagu har byggarbeten pågått under hösten och vintern. Pargas stad har renoverat gästhamnen för stora pengar och nu ska gästhamnen öppna i början av maj, om allt går vägen.

Bland annat står nya, stora bryggor färdiga för båtgäster, hamnkontoret har förnyats och nya grillplatser har byggts.

Vy över Nagu gästhamn med tomma bryggor.
Renoveringsarbetet färdigsställs som bäst i Nagu gästhamn. Vy över Nagu gästhamn med tomma bryggor. Bild: Yle/ Nora Engström Nagu,gästhamnar,brygga,bryggor,nagu gästhamn

Men även i Nagu är servicen begränsad på grund av coronaläget, säger hamnkapten Mette Louise Lindberg.

- Vi kommer att ha någon typ av service och erbjuda exempelvis el och vatten. Men våra bastur är stängda åtminstone i maj.

I och med renoveringen har gästhamnen nya digitala lösningar och det kan vara till hjälp nu då man ska hålla fysiskt avstånd, säger Lindberg.

Profilbild på Mette Louise Lindberg.
Mette Louise Lindberg. Profilbild på Mette Louise Lindberg. Bild: Yle/ Samuli Holopainen person,mette louise lindberg

- Vi har ny teknologi och det mesta fungerar med hjälp av telefonen. Gästerna kan själva betala för sin båtplats och knäppa på elen via telefonen.

Lindberg hoppas att verksamheten kan ordnas så smidigt som möjligt trots restriktioner.

- Vi måste satsa på desinficering. Sedan är vi kanske tvungna att minska på antalet båtplatser, så att exempelvis varannan båtplats står tom. Och förstås så lite folk som möjligt i hamnkontoret, säger Lindberg.

Läs också