Hoppa till huvudinnehåll

Klassiska träbåtar fortfarande eftertraktade - inte mer jobb än med andra båtar, säger båtbyggare

Distansjobb och en mild vinter har gett möjligheter till en tidigare start med arbetet inför båtsäsongen. Och det brukar finnas gott om arbete.

Jonatan Reuter, båtbyggare och möbeldesigner i Pargas, restaurerar också gamla träbåtar. Det största projektet han hittills gjort är en vacker vindruteträbåt som byggts 1954 i Lovisa av David Sihvola enligt en mall av Sulo Lönnqvist.

Båten hade stått på land i nästan trettio år och var i väldigt dåligt skick. Många bord var spruckna, kölen var sned och alla spanter från vindrutan bakåt var knäckta.

- Jag höll på med den hela vintern ifjol, men den blev klar till sommaren och kom i sjön. Nu i vår var den med på båtmässan i Helsingfors.

Jonatan Reuters vackra träbåtar, en jolle som han själv byggt, en som han restaurerat och familjens egen båt.
Några av Jonatan Reuters träbåtsprojekt. Längst bak familjens egen båt Undan, i mitten fjolårets renoveringsobjekt och närmast jollen Sofia, som Reuter själv byggt. Jonatan Reuters vackra träbåtar, en jolle som han själv byggt, en som han restaurerat och familjens egen båt. Bild: Jonatan Reuter privat foto Närbild,jonatan reuter

Idag glänser båten så man nästan kan spegla sig i den. Det enda man nu behöver göra är att för hand slipa upp och rugga upp lackytan, tvätta av och lacka på nytt. Det görs varje år. Men att träbåtar skulle kräva mer arbete än glasfiberbåtar håller Jonathan Reuter inte med om.

- En träbåt i gott skick inte behöver vara mer svårskött än en glasfiberbåt. Om man har en glasfiberbåt ska den också tvättas och vaxas varje år. Men en glasfiberbåt är mera förlåtande.

Klassiska träbåtar är eftertraktade

Jonatan Reuter säger att gamla träbåtar börjar tas till heders igen i och med att de börjar bli rätt sällsynta.

- På 1970- och 80-talen brände man ofta upp dem då de började läcka.

Båtbyggare Fredrik Östman som bygger och restaurerar träbåtar vid Jakobstads båtvarv, håller med Jonatan Reuter. Träbåtar lockar många ännu i dag.

- De som vill ha en träbåt är människor som vill ha något speciellt. En båt som håller i generationer, ett kvalitetsbygge.

man vid lackad båt
Fredrik Östman uppskattar den klassiska träbåtens tidlösa och vackra form. man vid lackad båt Bild: Yle/Mari Båtbyggnad,Närbild,jakobstads båtvarv

Jakobstads båtvarv grundades 1904 och är det äldsta, ännu verksamma båtvarvet i Finland.

Det egna intresset för båtbygge vaknade redan i barndomen på sommarstugan när pappa skaffade båt. Fredrik Östman utbildade sig till båtbyggare och skaffade sig en hajbåt som han kappseglade med.

- Så träffade jag Jan Backman, som äger Jakobstads båtvarv.

Och på den vägen är det. Jan Backman ville gärna ha båtbyggare till varvet och i dag finns det tre företagare som jobbar där. Dels med egna projekt, men också med gemensamma.

Varvets två hallar är fyllda av båtar i vinterförvaring som behöver ses över, men det byggs också nytt på varvet i dag.

Bygger på uråldriga traditioner

Principen för hur man bygger träbåtar är mycket gammal, berättar Jonatan Reuter.

- De äldsta fynden är väl från järnåldern via vikingatiden då man har byggt med sådan här klinkerteknik och i princip har tekniken inte ändrats alls.

Jonatan Reuter inspekterar sin lilla släpjolle hemma på gården
Jollen Sofia har Jonatan Reuter byggt från början till slut. Jonatan Reuter inspekterar sin lilla släpjolle hemma på gården Bild: Maud Stolpe/Yle Närbild,båtbyggeri

Då Jonatan Reuter börjar bygga en träbåt, börjar han med att lägga ut kölen. Sedan sätter han på stäven och akterspegeln och så bordläggningen. Sedan tar han bort mallarna, sätter in spant och så bygger inredningen sist.

Att bygga nytt och modernt

Också när man bygger mer moderna farkoster, ska hela projektet planeras i detalj. Det är något som formgivare Karl-Johan Stråhlmann i Borgå har sysslat med i många år. 

- Jag ritade båtar redan i skolböckerna. Pappa var båttokig under hela sitt liv och vi firade somrarna i Sibbo skärgård.

Den tidiga passionen för båtar ledde till studier inom branschen. Intresset för havskappsegling blev startskottet på karriären. 

- En vän ville segla över Atlanten och jag var med och designade den båten. När den sen visades upp på båtmässan fick den en del uppmärksamhet, vilket ledde till andra uppdrag, berättar Stråhlmann.
 

En man sitter vid en dator och på skärmen finns en 3d ritning av en båt.
Karl-Johan Stråhlmann ritar både motorbåtar och segelbåtar på sitt kontor i Borgå. En man sitter vid en dator och på skärmen finns en 3d ritning av en båt. Bild: Yle: Petter Blomqvist båtar,design,Borgå,Närbild,kamu stråhlmann

När en ny farkost ska utformas handlar det till stor del om grupparbete. Det handlar om att samarbeta med kunden och att uppfylla deras önskemål på bästa möjliga sätt.

- Ännu har jag inte haft chansen att bara sätta mig ner och rita precis vad jag vill, men kanske den dagen ännu kommer någon gång. 

Mindre, miljövänligare båtar i framtiden?

På mässorna verkar det ibland bara vara större och större utombordsmotorer. Vad gäller framtiden för båtbranschen så tror Karl-Johan Stråhlmann att det kommer att krävas innovationer. 

- Också båtbranschen måste ta fasta på tidens melodi. Vi har sett det en del med till exempel eldrift. Det talas väldigt mycket om det men det kanske inte händer så fort.

Fredrik Östman vid Jakobstads båtvarv tror att framtiden ligger i små båtar och ett enklare båtliv, något som träbåtar lämpar sig utmärkt för.
 
- Skärgården blir ju också större med en liten båt, man behöver inte fara så långt.

Karl-Johan Stråhlmann hoppas också att segelbåtarna överlag ska bli populärare. 

- För vissa är kanske segelbåtarna för mycket jobb, men jag hoppas att det ska komma ett lyft för dem, säger Stråhlmann. 

Läs också