Hoppa till huvudinnehåll

HRT ordnade upphandling om lokaltågstrafiken – VR vann framför näsan på brittiskt bolag

Ett lokaltåg fotat på Böle tågstation.
Själva tågen ingick inte i upphandlingen utan enbart vilket bolag som kör dem. Ett lokaltåg fotat på Böle tågstation. Bild: Yle/Carolina Husu lokaltåg,tåg,VR,tågtrafik,järnvägsstationer,Helsingfors,Böle, Helsingfors stad,Perrong

Vinnaren i upphandlingen om lokaltågstrafiken i huvudstadsregionen är VR. Styrelsen för Helsingforsregionens trafik HRT fattade beslutet på tisdagen. Det andra intresserade bolaget som fanns med på slutrakan var brittiska Go-Ahead.

I ett pressmeddelande skriver HRT att Go-Aheads anbud förkastades eftersom det stred mot anbudsförfrågan, men att VR också fick bättre poäng när det gäller kvalitet och pris.

VR har redan hand om lokaltågstrafiken men tidigare har HRT inte ordnat en upphandling där olika bolag fått komma med anbud.

Sju bolag visade intresse

I slutskedet av upphandlingen fanns alltså bara två anbud kvar, men inledningsvis var antalet sju. De sju anbudsgivarna var statliga VR, SJ som ägs av svenska staten samt de fem privata bolagen Arriva Sverige, MTR Nordic, Transdev Sverige, brittiska First Rail Holdings och brittiska The Go-Ahead Group.

I september 2019 när HRT presenterade sin anbudsförfrågan deltog fyra bolag, Arriva, Go-Ahead, SJ och VR.

HRT uppgav inte på förhand vilka två som hade gett de anbud som styrelsen hade att välja mellan. Inte ens HRT:s styrelsemedlemmar kände till det innan tisdagens möte.

"Två är i alla fall mycket mer än ett"

Enligt HRT:s avdelningsdirektör Tero Anttila hade HRT hoppats att det funnits flera anbud att välja mellan i slutskedet.

- Två är färre än det vi skulle ha haft i bästa fall, men två är i alla fall mycket mer än ett, säger Anttila.

HRT ville med upphandlingen höja kvaliteten på lokaltågstrafiken.

- Tidigare avtal har inte varit lika tydligt definierade utan handlat mer om kompromisser. I och med att EU nu gör det möjligt att upphandla tågtrafiken kan vi göra det, säger Anttila.

- I det nya avtalet ska vi säkerställa att operatören inte ställer in tågturer genom att inställda turer bestraffas med böter. Samtidigt kan operatören få bonus om kvaliteten är bra.

Nya avtalet inleds i juni 2021

Det nya avtalet inleds i juni 2021 och är på tio år med en option på tre år.

Avtalet är värt 36 miljoner euro per år och under hela avtalsperioden blir värdet omkring 400 miljoner euro.

Enligt HRT innebär det nya avtalet inbesparingar och en lägre kostnadsnivå.

- Det här är särskilt viktigt för oss nu när coronaviruset slår hårt mot vår ekonomi i flera år, säger HRT:s vd Suvi Rihtniemi i ett pressmeddelande.

Antalet passagerare i kollektivtrafiken har kraftigt minskat under coronakrisen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen