Hoppa till huvudinnehåll

Julafton för paketleverantörer - utlämningsställen är fulla och hemleveranserna skjuter i höjden

En man i orange posten-väst sorterar paket.
Antalet paket i omlopp just nu är flera gånger mer än vanligt. En man i orange posten-väst sorterar paket. Bild: Lehtikuva Posti Group Abp,Paket

Paketleverantörerna har fullt upp just nu. De levererar extra mycket paket när människor inte kan eller vill besöka butiker för att handla olika produkter. Uthämtningsställena är på många platser fulla med paket och antalet hemleveranser har ökat flerfaldigt sedan coronarestriktionerna trädde i kraft.

Just nu har näthandeln exploderat och paketombud svämmar över av paket.

R-kioski fungerar som ombud för flera paketleverantörer och där berättar Sanna Toijoinen som är chef för tjänster att paketmängden är dubbelt så stor som i vanliga fall.

- Såklart är det en utmaning att se till att det finns tillräckligt med utrymme, men vi är vana vid den här mängden paket.

Mängden är hos dem ungefär den samma som under julen och shoppingdagen Black friday.

PostNord, DHL och Posten vittnar alla om antalet hemleveranser har ökat.

Vid Postnord har hemleveranserna ökat till tre gånger så många som vanligt och vid Posten till fem gånger det vanliga antalet.

- Vi levererar över en miljon paket i veckan, vilket är samma som under jultiden, säger Arttu Hollmérus, chef för paket och internethandel vid Posten.

Enligt DHL:s vd Oktay Nuri är det nu många som jobbar distans och därför har hemleveranserna ökat. Tidigare har man oftare fått paketen till automat eller serviceställe och hämtat dem på arbetsresan eller när man ändå ska till butiken.

Privatpersoner beställer mer, men inte företag

Även om leveranserna till privatpersoner har ökat gäller samma sak inte för företag.

Johanna Starck som är vd vid Postnord berättar att paketvolymerna ökade när coronarestriktionerna började, men att leveranser till företag sjönk.

- Vi märkte tydligt att människor började köpa mer sådant från internet som man kanske annars tidigare köpt i en fysisk butik.

Arttu Hollmérus vid Posten berättar att företagsleveranserna nu har varit under förra årets nivå, medan en ökning har skett för privatpersoner.

Fullt på en del uthämtningsställen

Vid Postens serviceställen och paketautomater har det nu ofta blivit så att paketen inte rymts eftersom att det inte finns obegränsat med utrymme. Då har paketen skickats till närmast lediga serviceställe.

- Vi har ökat på antalet tillfälliga uthämtningsställen för att kunna behandla den stora volymen paket.

Antalet paket har varit en utmaning eftersom Posten inte väntade sig det den här tiden på året.

Oktay Nuri som är vd vid DHL säger att de samarbetar med flera olika partners och därför har säkerställt sin distributionskapacitet i Finland.

Startskott för de som handlar första gången

Levaransföretagen tror och hoppas alla att det också i fortsättningen kommer att beställas mycket paket.

Sanna Toijonen säger att många nu beställer för första gången och när man märker att det är behändigt så kommer man antagligen att fortsätta beställa också i framtiden.

Johanna Starck är inne på samma linje.

- Det är antagligen inte bara nu som människor beställer hem utan vi tror att en del av den här paketvolymen kommer att stanna och att människor försätter beställa hem också efter det här.

Arttu Hollmérus säger att leveranserna har växt mer än förväntat och att det är svårt att säga hur det fortsätter.

- Det är svårt att säga hur mycket konsumtionsbeteendet permanent ändras och hur mycket köpkraften minskar i stundande ekonomisk nedgång.

Han tror ändå att det kan vara så att om man nu handlar för första gången via internet så kan det bli en permanent förändring.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes