Hoppa till huvudinnehåll

Tysk bilindustri i coronakris – kommer en ny skrotningspremie?

Bild på skylt med coronavirusbild, i bakgrunden tillverkas en bil.
Den tyska bilhandel står så gott som stilla just nu. Bild på skylt med coronavirusbild, i bakgrunden tillverkas en bil. Bild: EPA-EFE/All Over Press Mercedes,coronavirus

Knappt någon annan bransch i Tyskland lider lika mycket av den pågående coronakrisen som den tyska bilindustrin. Redan inför epidemin kämpade man med dalande försäljningssiffror och i flera veckor har största delen av produktionen stått stilla.

En efter en har de tyska biltillverkarna igen kört igång åtminstone en del av sin produktion. Vägen till normalitet är ändå lång och för Volkswagen, BMW och Daimler är framtiden mycket osäker.

Hur det nu ska gå vidare vill man bland annat klarlägga i samtal med förbundskansler Angela Merkel. Under tisdagen ordnas en videokonferens mellan bilindustrins chefer och förbundskanslern.

Från den krisdrabbade bilindustrins sida hoppas man framförallt på någon form av stöd från den tyska staten.

Den tyska bilhandeln står för tillfället så gott som stilla och för att igen få igång försäljningen föreslås en ny så kallad skrotningspremie.

Enligt förslaget ska köpet av en ny bil stödas med upp till 4 000 euro. För skrotningen av en gammal bil föreslås bilköparen få ytterligare 1 000 euro.

Premie också för bensin och diesel

Bakom förslaget om skrotningspremien ligger förutom industrin också de delstater som är starkt beroende av biltillverkarna. Till exempel i Bayern sysselsätter bilindustrin omkring 240 000 personer.

– Köpet av utsläppssnåla bilar måste stödas oberoende av vilken teknik bilarna bygger på, säger Bayerns ekonomiminister Hubert Aiwanger i en intervju för tidningen Augsburger Allgemeine.

Enligt Aiwanger borde man alltså också betala ut köppremier för nya bilar med förbränningsmotorer och inte endast för elbilar.

Han föreslår vidare att en premie också ska betalas för köp av begagnade bilar, förutsatt att de här bilarna också är utsläppssnåla.

En premie, som liknar den som nu föreslås, infördes redan i samband med den ekonomiska krisen år 2009. Också för att få bort gamla dieselbilar från vägarna har biltillverkarna tidvis betalat ut en så kallad miljöpremie.

Kritik från många olika håll

Kritik mot bilindustrins nya krav kommer bland annat från flera ekonomiska institut. Man slår bland annat fast att premien år 2009 endast hade en kortvarig effekt med tanke på bilhandeln.

Under coronakrisen har bilindustrin dessutom redan fått stora stöd genom att staten har övertagit en stor del av arbetstagarnas lönekostnader under den tid de har varit i så kallat korttidsarbete.

En premie för nya elbilar skulle också främst gynna de utländska och inte de tyska tillverkarna, då de här i dagens läge endast har få el- och hybridmodeller att erbjuda.

Kritik mot planerna kommer också från miljöorganisationernas sida. Från rörelsen Fridays for Future heter det bland annat att premierna endast gynnar industrilobbyn och inte de vanliga människorna.

Under coronakrisen får vi inte heller glömma bort klimatkrisen, betonas från Fridays for Future.

Men också inom förbundskansler Angela Merkels regering höjs tvivel. Finansminister Olaf Scholz är mycket tveksam när det gäller eventuella premier och miljöminister Svenja Schulze har ställt ett klart krav.

Enligt miljöministern kan eventuella premier endast komma på fråga för klimatvänliga bilar.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes