Hoppa till huvudinnehåll

Bygget av Aurora Botnia håller tidtabellen

Färjan Aurora Botnia byggs i Raumo.
Aurora Botnia i torrdockan i Raumo. Färjan Aurora Botnia byggs i Raumo. Bild: Rauma Marine Constructions varvsindustri,Wasaline,Rauma Marine Constructions

Byggandet av den nya Kvarkenfärjan Aurora Botnia går framåt i bra takt, trots coronapandemin. Bygget i torrdockan börjar allt mer ta formen av ett fartyg.

Skrovet byggs i moduler och de sista blocken håller nu på att färdigställas vid varvet i Raumo, och ytterligare sju block levereras från varvets underleverantör i Gdansk i Polen.

Man har också påbörjat monteringen av maskinrummen och ett par av huvudmotorerna är redan på plats. På annat håll i Raumo har tillverkningen av fartygets hytter inletts.

Fartygssektion monteras på skeppsvarv.
Den förliga delen av överbyggnaden med kommandobryggan under byggnad i Raumo. Fartygssektion monteras på skeppsvarv. Bild: Rauma Marine Constructions Rauma Marine Constructions,varvsindustri,Wasaline

Från varvet meddelar man att arbetet framskrider enligt tidtabell, trots coronakrisen. Man hoppas ändå att beslutet att öppna landets gränser för arbetspendling ska underlätta situationen.

Fartygsbygget sysselsätter utöver varvets egen personal drygt 400 personer från tio olika länder och coronasituationen har inneburit problem för de som pendlar över gränserna.

I augusti inväntar varvet leverans av bland annat bogporten och ramperna på bildäcket, och senare i höst blir det sjösättning. Klar för leverans ska Aurora Botnia vara i maj 2021.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten