Hoppa till huvudinnehåll

Grundskolorna öppnas men barnen ska hålla distans - ännu oklart hur Borgås skolskjutsar påverkas

Skoltaxi
Mycket kring skolöppningen är ännu oklart. Från taxiföretagets sida finns det möjlighet att kalla in fler bilar för att minska på antalet barn per bil. Skoltaxi Bild: YLE/Maria Helsing taxi,skoltaxi

Hur skolskjutsarna i Borgå ska ordnas med tanke på coronarestriktionerna är ännu oklart men allt borde klarna i slutet av veckan. Taxiföretaget kan kalla in fler bilar och skjutsa barnen till skolan i mindre grupper.

Den 14 maj får grundskolorna öppna igen, men enligt regeringens riktlinjer ska barnen undvika fysiska kontakter och hålla sig till sina egna små grupper.

Enligt Borgås bildningsdirektör Sari Gustafsson har man den här veckan haft flera så kallade exitmöten och på fredag hoppas hon att man slutligen ska kunna ta beslut om hur allt kring skolöppningen ska ordnas.

- Det är jättemycket detaljer att pussla ihop, konstaterar Gustafsson.

Skolskjutsarna är bara en av många pusselbitar. Man måste bland annat fundera på tidtabeller, läseordningar, resurser och vem som ansvarar för vad. Allt hänger ihop.

- Vi gör allt vi kan. Troligtvis ordnas skolskjutsarna lite på annat sätt än tidigare när det gäller att städa i bilarna, hur många som körs på en gång och hur ofta det körs, säger Gustafsson.

Oklart hur många barn som behöver skjuts

Staden sätter reglerna som taxiföretagarna ska följa. Exakt hur skjutsarna ska ordnas och vilka regler som ska följas är oklart ännu i det här skedet.

- Allt ska göras så bra som det är möjligt. Realismen kommer alltid emot i sådana här saker. Reglerna ska ännu preciseras.

Finns det resurser att ordna skjutsar till exempel så att man kör barnen i omgångar till skolan?

- Det håller vi precis på med att utreda. Det hänger inte bara på skolsidan utan också på företagen, hurdana möjligheter de har samt på hurdana tidtabeller det går att ordna med, säger Gustafsson.

Hon påpekar också att vissa föräldrar kanske föredrar att köra sina barn till skolan själva, vilket förstås skulle underlätta situationen för staden.

- Vi vet ännu inte heller hur många som kommer till skolan. Vi har fått lite feedback om att vissa hellre vill stanna hemma, säger Gustafsson.

Flicka väntar på buss
Hur det går med turbussarna är ännu oklart. Flicka väntar på buss Bild: Mikael Crawford Borgå,skolelever,skolbuss

Om föräldrar väljer att hålla sina barn hemma efter att närundervisningen startat handlar det om frånvaro som man borde ansöka om lov för. Enligt Gustafsson ska reglerna kring det här också preciseras ännu.

Enligt Gustafsson har ungefär 1 500 Borgåbarn rätt till skolskjuts. Dessutom åker en del till skolan med vanliga turbussar.

Många bussturer drogs in i och med att passagerarna blev färre när coronakrisen kom i gång. I det här skedet är det ännu oklart om bussturerna som skolbarnen brukar åka med kan köras.

Finns möjlighet att kalla in fler taxiförare

Taxiskjutsarna till skolorna i Borgå ordnas av Uudenmaan Tähtikuljettajat.

- Vi anpassar oss enligt vad beställaren kräver. Frågan är om det blir mindre grupper under skoltransporten eller om det kommer att vara lika som före skolstoppet, säger företagets ägare Kim Kuhlberg.

Om staden vill att det ska finnas färre barn i varje bil så går det att ordna enligt Kuhlberg.

- Det kräver en större bilpark och till en viss mån kan vi utveckla bilparken ganska snabbt. Det finns intresserade förare som har varit i kontakt och sagt att de är till förfogande om det behövs hjälp, säger Kuhlberg.

Han tycker att samarbetet med staden varit bra och man väntar på att få höra vad staden bestämmer.

Han står vid en taxibil.
Kim Kuhlberg är redo att kalla in fler taxichaufförer om det behövs. Han står vid en taxibil. Bild: Yle/ Heini Rautoma taxi,kim kuhlberg

De instruktioner man hittills fått är att staden önskar att bilarna desinficeras.

- Det är en självklar sak man gör, särskilt under sådana här tider, så det behöver man inte vara orolig för, säger Kuhlberg.

Taxiförarna ska ha möte nästa vecka när man vet hurdana direktiv staden ger.

Enligt Kuhlberg är taxiförarna glada över att få återvända till arbetet men också måna om att allt görs rätt.

- Alla förstår att ta den här saken seriöst, till exempel genom att desinficera bilarna. Alla förstår också att man inte kommer till arbetet om man är sjuk, säger Kuhlberg.

Om någon av taxiförarna blir sjuk så finns det andra man kan kalla in i stället.

Läs också