Hoppa till huvudinnehåll

Stor efterfrågan på förvaringsplatser för flygbränsle och andra oljeprodukter på grund av corona

Oljecisterner på rad i oljehamn i Cuxhaven, Tyskland.
Nu söks lagringsplats för oljeprodukter över hela Europa. Cisternerna på bilden finns i Oljecisterner i Cuxhaven, Tyskland. Oljecisterner på rad i oljehamn i Cuxhaven, Tyskland. Bild: /All Over Press oljehamn,oljecisterner,Tyskland

Coronakrisens inverkan på oljebranschen innebär att oljebolagen nu söker plats att förvara olja och bränsle för att sälja senare. Då blir också Norden och Finland aktuella som förvaringsplats.

Det stora prisraset på råolja har varit en chock för hela branschen. Omställningen har inte hunnit ikapp och alla oljeproducenter har inte hunnit minska produktionen.

Nu behöver oljan och bränslet placeras någonstans i väntan på stigande marknadspris och bättre tider att sälja.

Globalt börjar det vara ont om större förvaringsmöjligheter och stora oljebolag söker lagringsplatser med ljus och lykta, i cisterner eller fartyg världen över.

I Finland köper och lagrar till exempel jordbruket bränsle för framtida bruk, eftersom det nu är billigt att köpa.

I Nykarleby har oljelagret i Kanäs tagits i bruk för första gången sedan 90-talet, med ett miljötillstånd för 96 000 ton, skriver Vasabladet. Där är det dieselolja som förvaras.

Flygbranschens ras ger överloppsbränsle

I Sverige uppger Jonas Westerlind på oljeförvaringsbolaget Contango att den stora krisen inom flygbranschen innebär att det är särskilt akut att hitta förvaring för flygbränsle.

Företaget bygger nu om en anläggning i Skellefteå för att kunna förvara ännu mer flygbränsle.

– Flygbolagen har en jättetuff situation för de har ofta förbundit sig att köpa olja till ett högre pris, för de hade ju förväntat sig att de skulle ha behov av bränslet.

Efterfrågan har sjunkit särskilt drastiskt när det gäller flygbränsle, men det gäller också andra oljeprodukter: råolja, fartygsbränsle, diesel.

Svårt att hitta lagringskapacitet

Normalt vill kunder lagra oljeprodukter så nära förbrukningsplatsen som möjligt, men nu lagras oljeprodukter där det finns plats.

– Det är svårt att hitta lagringskapacitet, var man än letar i världen. Det fylls först upp i de stora hamnarna, och sen letar man utanför, i Skandinavien eller i Baltikum, Finland skulle säkert också kunna vara aktuellt.

I Finland uppger åtminstone det stora oljeförvaringsbolaget Oiltanking Europe för Svenska Yle att flygbränslelagring i Finland inte är aktuellt eftersom deras finska cisterner är för små och inte passar för ändamålet.

På Neste uppger kommunikationsavdelningen att bolaget har kontangolager av flera produkter och råolja, men specificerar inte om det handlar om just flygbränsle.

Neste säger sig fortfarande ha mycket lagringsutrymme för råvaror jämfört med andra aktörer.