Hoppa till huvudinnehåll

Yle Arenan går starkt framåt - är Yles mest intressanta tjänst enligt publiken

Nainen selällään sängyssä katsoo Areenan ohjelmatarjontaa padilla.
Yle Arenan har blivit en storfavorit bland finländarna. Nainen selällään sängyssä katsoo Areenan ohjelmatarjontaa padilla. Bild: Yle / Anne Hämäläinen Yle Arenan

Yle Arenan har blivit en storfavorit bland finländarna: enligt publiken är den Yles mest intressanta medietjänst. Förutom nyheterna lockar slow-tv just nu en stor publik, men Svenska Yle bjuder också på unikt audioinnehåll för familjens yngsta och äldsta i undantagsläget.

Räckvidden för Yles tjänster har klart ökat i år, visar vårens kanalimageundersökning (KMK). Yles nät- och mobiltjänster har vuxit med fem procentenheter jämfört med ifjol. Yle Arenan går starkt framåt och är nu Yles mest intressanta tjänst bland hela befolkningen, enligt undersökningen. Det handlar om de personer som använder sig av bolagets tjänster.

Behovet av tillförlitliga nyheter är stort för tillfället, vilket märks i publiksiffrorna: svenska.yle.fi har 25 procent fler besökare varje dag jämfört med tiden före coronakrisen och de coronarelaterade artiklarna närmar sig tio miljoner sidvisningar.

“Både siffrorna och den respons vi får berättar hur viktigt det är att få information på sitt modersmål i ett läge där osäkerheten är stor. De senaste veckorna har tydligt lyft fram betydelsen av ett mångsidigt Yle som finns till för alla finländare”, säger Svenska Yles direktör Marit af Björkesten.

Men också helt annat innehåll än nyheter intresserar: Den stora älgvandringen, en samproduktion med SVT, har lockat ett rekordantal tittare till Yle Arenan. Det direktsända programmet - som är slow-tv som bäst - har redan startats närmare en miljon gånger.

“Det är otroligt roligt att se hur Den stora älgvandringen har engagerat publiken oberoende av ålder. Samtidigt som programmet visar den rofyllt uppvaknande naturen och de ståtliga djuren, bjuder det också på verkligt dramatiska bilder när älgarna ska ta sig över Ångermanälven till sommarens betesmarker”, säger Gitte Laurell, chef för Yle Arenan på Svenska Yle.

Parallellt med att kunna ge det allra senaste i nyhetsväg har Svenska Yle också satsat på att bjuda den lite äldre publiken på något alldeles speciellt: Yle Vega har under våren ordnat två nostalgikvällar i första hand för personer över 70 år, det vill säga för den grupp som har uppmanats stanna hemma. Publikengagemanget var stort båda gångerna och lyssnarna har uttryckt stor tacksamhet över Yle Vegas specialsatsning.

Svenska Yle har också haft fokus på att ge de yngre familjemedlemmarna mer innehåll än vanligt och bjöd på sagopodden Nelson Tigertass tidigare än planerat. Under sommaren väntar fler uppläsningar för barn.

IRO Research har gjort fältarbetet för KMK våren 2020 för Yles del. 2681 finländare deltog i undersökningen, materialet samlades in 23.3-15.4. Yle har låtit göra KMK två gånger per år sen år 2009.

11.5.2020 uppdaterat att Yles nät- och mobiltjänster har vuxit med fem procentenheter jämfört med ifjol, inte med elva som först uppgavs.

19.5.2020 preciserats att Yle Arenan är den mest intressanta av Yles tjänster enligt de personer som använder sig av Yles tjänster.

Bolaget