Hoppa till huvudinnehåll

Kommer vi någonsin kunna resa som vi gjorde för ett år sen? – Semesterresor och turism kan behöva omdefinieras

Buss, tåg, bil och flygplan
Om coronaepidemin blir långvarig kan resor inom landets gränser bli vanligare. Buss, tåg, bil och flygplan Bild: Mostphotos färdmedel,Resa

Beroende på hur länge coronakrisen pågår, kan vi vara tvungna att omdefiniera vad en semesterresa innebär. Vi måste hitta nya sätt att finna miljöombyte, rekreation och kanske börja semestra mer som man gjorde för 100 år sen och åka till en kurort i närheten.

För tillfället är det ingen som vet om och när man kan börja resa som normalt igen. Allt beror på utvecklingen av ett vaccin och hur spridningen av coronaviruset förlöper.

Dessutom hänger det på vilka åtgärder olika regeringar och länder går in för när det gäller öppna eller slutna gränser.

Resandet är ändå alltid steget efter pandemiutvecklingen, säger Anna Elofsson, forskare inom resande och klimat på Chalmers tekniska högskola.

Anna Elofsson, forskare inom resande och klimat, Chalmers tekniska högskola.
Anna Elofsson forskare inom resande och klimat på Chalmers tekniska högskola. Anna Elofsson, forskare inom resande och klimat, Chalmers tekniska högskola. Bild: Privat. forskare,Chalmers tekniska högskola,Anna Elofsson

Resvanorna kommer att förändras i olika subgrupper

– Hur uthålliga är regeringarna i sina skarpa åtgärder? Och hur uthålliga är folk att följa åtgärderna? Det här är ändå en inskränkning av människors frihet på något sätt, förklarar Elofsson.

Hur vi reagerar, när det väl går att resa igen, kommer antagligen vara indelat i olika subgrupper.

– Jag tror att resvanorna kommer att förändras hos vissa, men inte hos alla. Samhället kommer inte att gå åt ett och samma håll, det kommer att se olika ut inom olika grupper.

Elofsson menar att det kommer finnas människor som fått smak för att låta bli att resa efter undantagstillståndet. Speciellt de personer som rest ganska mycket i sitt liv och kanske har någon form av mättnadskänsla.

– Men om du pratar med en 22-åring kanske den inte känner likadant.

Anledningen till resor kommer att formas efter en social efterfrågan

Dels handlar det om vad man vill och dels vad man vågar. Frågan är hur människorna kommer ställa sig till riskerna med resande som vi alla blivit medvetna om. Elofsson menar att det kan skapa en trygghetskänsla att inte resa så långt bort.

Elofsson berättar att det gjorts undersökningar kring reseanledning, det vill säga varför man reser. Den vanligaste orsaken är att man vill umgås med familjen, något som man verkligen haft tid att göra hemma under de senaste månaderna.

Här kan det ske en förändring och anledningen till en resa kommer antagligen att formas efter en social efterfrågan, menar Elofsson.

Passagerare och två flygvärdinnor inne i ett flygplan.
Det kan vara svårt att tillämpa social distansering i trånga flygplan. Passagerare och två flygvärdinnor inne i ett flygplan. Bild: Arja Lento/Yle flygplan,flygresa

Vi måste hitta nya sätt för rekreation

Det kan rentav hända att vi helt och hållet får omdefiniera turism och vad en semesterresa egentligen innebär.

– Om pandemin pågår under en längre tid skulle semester och turism helt enkelt kunna omdefinieras. Då kan man inte vänta på en uppstart av resandet längre, utan måste hitta nya sätt att finna miljöombyte, rekreation och kanske börja semestra mer som man gjorde för 100 år sen och åka till en kurort i närheten.

Elofsson ser också en möjlighet i att bilsemestrandet blir mera vanligt, eftersom man då har flexibiliteten att kunna ställa in resan ifall det blir ändrade riktlinjer.

– Det kan också hända att efterfrågan på sommarstugor ökar eftersom det känns mer stabilt och man ser det som ett alternativ till längre resor.

Sommarstuga i Sahalahti
Elofsson förutspår att efterfrågan på sommarstugor kan öka inom snar framtid. Sommarstuga i Sahalahti Bild: Arja Lento/Yle strandstuga

Det är förstås en annan diskussion hur själva turistnäringen ska klara sig ifall de utländska turisterna inte längre kommer, men om man ska se något positivt med den tidigare nämnda utvecklingen, så kan åtminstone den nationella turismen blomstra genom att vi reser och konsumerar inom det egna landet.

Flygbolag och researrangörer är lösningsorienterade

Det här beror på om det blir en långvarig kris eller inte, men man kan tänka sig att flygbolag och researrangörer just nu är väldigt lösningsorienterade och att huvudfokus ligger på att så snabbt som möjligt kunna ordna resor igen.

– De står ju där med sina flygplan och sina avtal, så det är klart att om de kan tjäna pengar och få igång resandet igen, så är de väldigt lösningsorienterade.

Frågan är förstås hur de ska kunna tampas med det rådande världsläget och de omställningar som kommer krävas.

I en artikel på BBC förutspår forskare bland annat att social distansering kommer att bli den nya normen på flygplatser och flygplan, precis som säkerhetskontrollerna har varit en längre tid.

Färre platser i flygplanet, flygpersonal i skyddsutrustning och eventuella hälsokontroller hör också till lösningarna på hur man så fort som möjligt kunde få igång flygresandet.

Elofsson menar att social distansering inom en farkost är ganska problematiskt. Dels har de flesta flygbolagen gått in för att öka mängden passagerare. Dessutom skulle det öka utsläppen per personkilometer, menar hon.

Läget just nu är en game changer

Kommer vi då någonsin kunna resa som vi gjorde för ett år sen?

– Jag tror vissa kommer att göra det och vissa kommer få en helt ny bild av resandet. Vi kommer att bli väldigt olika påverkade, precis som vi blir av andra händelser. Vissa kommer att bli rädda, andra kommer att få ett upptänt behov och vilja resa mer.

– Sen kan det mycket väl vara så att prisbilden på flygresor förändras så att man inte har samma förutsättningar att resa som innan. Det är absolut banbrytande det här som vi upplever just nu.

Läs också