Hoppa till huvudinnehåll

Handeln blomstrar på mors dag – den traditionella morsdagsrosen utmanas av pioner och andra snittblommor

Man med blombukett i handen ler in i kameran. Blommorna är rosa och gröna. I bakgrunden står flera blommor uppradade.
Risto Kortelainen har arbetat inom blombranschen i 30 år. Trots att rosen ännu är populär väljer många att köpa snittblommor till mors dag. Man med blombukett i handen ler in i kameran. Blommorna är rosa och gröna. I bakgrunden står flera blommor uppradade. Bild: Josefin Flemmich blommor,mors dag,risto kortelainen

Det är mors dag, strålande sol och coronakris. Människor står och köar utanför den lilla blomaffären och väntar tålmodigt på sina blommor. Sällan har en mors dag varit lika livlig som den här, åtminstone inte vad blomhandlare Risto Kortelainen på blomaffären Castanum i Tölö i Helsingfors kan minnas.

– En av de populäraste morsdagsblommorna är fortfarande den traditionella morsdagsrosen i kruka, men den utmanas av andra blommor som hortensia, pion, azalea och orkidé, säger Kortelainen.

Det är också rätt vanligt att köpa blommor till trädgården och balkongen, som till exempel pelargon.

Bild på vita rosor i kruka.
Rosor i kruka är ett traditionellt val. Bild på vita rosor i kruka. Bild: Josefin Flemmich mors dag,rosor

Rosen alltid populär

Rosen försvarar ändå alltid sin plats, men buketter med snittblommor är också väldigt populära, berättar Kortelainen.

Kortelainen fick in beställningar till sent i natt, och var tvungen stänga nätbutiken för att hinna med alla buketter.

Trenden har i år, bortsett från den traditionella morsdagsrosen, varit moderna snittblomsbuketter, med lätta, somriga blommor med mycket grönt, förklarar Kortelainen. Också torkade blommor, som eukalyptusblad är populära.

Den största högtiden för att köpa blommor är julen, då säsongen är lång – över två veckor. Mors dag är ändå den enskilda dag på året som det säljs flitigast blommor, och den föregås av några riktigt hektiska dagar, förklarar Kortelainen.

Årligen köper finländarna blommor för omkring 500 miljoner euro, varav julen står för 100 miljoner. På mors dag köper finländarna blommor för uppskattningsvis 50–60 miljoner euro, och årets mors dag verkar inte vara ett undantag.

Bild på snittblommor. Rosa rosor och blåa blommor.
Snittblommor är mycket populära till mors dag. Bild på snittblommor. Rosa rosor och blåa blommor. Bild: Josefin Flemmich rosor,blommor
Bild på en bukett med gerberor i olika nyanser av rosa.
Gerberor går också hem hos morsdagsfolket. Bild på en bukett med gerberor i olika nyanser av rosa. Bild: Josefin Flemmich blommor,Gerbera,mors dag

Glädjande att kunder hittar in från gatan

Coronakrisen slog hårt mot de flesta företag, och märktes också av i blomaffärerna.

– Hälften av våra kunder består av företagsbeställningar, och många veckobeställningar ställdes in – flera bröllop likaså. Det som är glädjande är att vi fått flera kunder som kommer in från gatan.

Dessutom går det bra för näthandeln, då allt fler beställer sina blommor på nätet. Tiotals beställningar har rasslat in på handelns nätbutik under de senaste dagarna – och flera köper också sina blommor på plats.

Det till största delen soliga vårvädret har också varit till blomsterhandlarnas fördel. På Kortelainens blomaffär har man valt att ha största delen av sortimentet ute, och slipper därmed trängsel inne i det lilla affärsutrymmet. Utomhus är det lättare att hålla rätt avstånd.

Coronakrisen till trots blomstrar det för blomsterhandeln, särskilt i dag. Kortelainen har jobbat inom branschen i 30 år, och upplever sig ha hunnit få perspektiv på hur människor handlar blommor.

– Blomsterhandlarna har överlevt flera kriser, människor verkar finna tröst i blommor när samhället krisar, funderar Kortelainen.

Bild på flera rosa hortensior som står på asfalt.
Vårvädret har varit på blomhandlarnas sida, Castanum har en stor del av sina blommor - som de här hortensiorna - ute på gatan. Bild på flera rosa hortensior som står på asfalt. Bild: Josefin Flemmich Hortensia,blommor

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes