Hoppa till huvudinnehåll

Exporten av cellulosa har gett Kaskö hamn ett uppsving

Fraktfartyg lastas i hamnen i Kaskö.
Fraktfartyg lastas i hamnen i Kaskö. Fraktfartyg lastas i hamnen i Kaskö. Bild: Yle/Joni Kyheröinen hamnar,fraktfartyg,fartyg,Kaskö,hamnen i kaskö

Fraktvolymerna ökar i Kaskö hamn trots coronakrisen. April månad var den bästa i hamnen på nio år. För vår del har krisen haft en positiv effekt, säger hamndirektören Patrik Hellman.

En del av trafiken från Kaskö hamn står stilla, men trots det har fraktvolymerna från årets början ökat med dryga fem procent jämfört med samma tid ifjol.

Till exempel har efterfrågan på rena och säkra förpackningsmaterial ökat vilket gör att cellulosa exporteras mycket just nu.

- När det är begränsningar på rörelsefriheten ute i världen, så är det mycket som händer via internet och då köps det mycket som ska packas. Då behövs det också mycket förpackningsmaterial, säger hamndirektören Patrik Hellman.

En medelålders man med glasögon och skägg.
Patrik Hellman. En medelålders man med glasögon och skägg. Bild: Yle/Juho Teir Kaskö,hamnar,verkställande direktörer,kaskö hamn

Coronakrisens inverkan på Kaskö hamn har varit mer positiv än negativ, trots att det till exempel inte går några fartyg just nu till Storbritannien och Frankrike.

- Tillsvidare ser det bra ut och trafiken till England återupptas troligen i juni. Det tyder på att vi får ännu större volymer, men det är ännu lite för tidigt att sia om hur hela året kommer att se ut.

Nya investeringar i yttre hamnen

Hamnen investerade förra året i bland annat nya lagerområden och ny säkerhetsteknik som i framtiden också kommer att utnyttjas kommersiellt, som en del av hamnens digitaliserings och utvidgningsprocess.

I år fortsätter man utvecklandet av servicen.

Hamnens strategi som sträcker sig till 2030 har nu också börjat förverkligas. Först i turen står förnyandet och förlängningen av yttre hamnen år 2021. Hamnen har investeringsplaner på minst 8 miljoner euro de tre kommande åren.

- Det är investeringar för framtiden inte bara för Kaskö hamn och stad utan också för regionen och våra kunder, konstaterar Hellman.

Järnvägen fick förlängt underhåll

Det som gläder Hellman mest är ändå det faktum att järnvägen som leder till hamnen beviljats förlängt underhåll till slutet av år 2022.

- Vi har kämpat för den här järnvägen i tio år. Om vi kan öka trafiken så tror jag att vi har lättare att få underhåll och också lite reparation av järnvägen i framtiden.

Utnyttjande av lastplatsen i Östermark har gjort att trafiken ökat med 61 procent och nu rör sig flera tåg per dag på banan. Men ännu krävs mycket arbete.

- Det här är ett långt arbete. Vi får jobba flera år ännu. Vår målsättning är att den ska grundrenoveras.

Du tror det kommer att ske?

- Jag tror det kommer att ske. När det sker är en annan sak. Men det här visar att det går att få trafik till järnvägen och trafik föder trafik, så vi är på rätt väg.

Järnvägen är mycket viktig också för Kaskö hamn vars utvecklingsstrategi är starkt förknippad med utvecklad järnvägstrafik.

- Med tanke på de kommande miljökraven från 2025 så kräver det nog att alla hamnar måste utnyttja järnvägen mycket mer än hittills.

Läs också