Hoppa till huvudinnehåll

Skolbussarna i Lovisa ska köra halvtomma men i taxin sitter barnen nära varandra - kommunerna sköter skolskjutsarna på olika sätt

Flicka väntar på buss
Täta kontakter i bussarna är inte att tänka på trots att staten nu avblåser distansundervisningen och skolarbetet i skolorna igen kör i gång. Arkivbild. Flicka väntar på buss Bild: Mikael Crawford Borgå,skolelever,skolbuss

Kommunernas bildningsdirektörer och skolskjutskoordinatorer har den senaste tiden haft fullt upp. Distansundervisningen är över och skolarbetet behöver ske på ett tryggt sätt. Det samma gäller skolskjutsarna.

Skolskjutsarna har varit en av de svårare nötterna att knäcka nu när återgången till öppna skolor är verklighet och staten lättar på de restriktioner som införts under undantagsförhållandena.

- Jag har själv sett dem som den stora utmaningen eftersom vi ska minska antalet kontakter och hålla grupper åtskilda. I bussarna blandas eleverna från olika grupper, men andra möjligheter finns inte om vi ska få barnen till skolan, säger Lovisa stads utbildningschef Timo Tenhunen.

För att ändå kunna hålla skolskjutsarna så säkra och trygga som möjligt har Lovisa stad gått in för är att fylla skolbussarna bara till hälften.

- Grundtanken är att varannan bänk i en stor buss används, säger Tenhunen.

I de mindre taxibilarna kommer eleverna att sitta närmare varandra, men vi kommer att ha desinficeringsmedel i bilarna i stället.― Timo Tenhunen
Skoltaxi
De mindre skolbussarna ska erbjuda desinficeringsmedel. Skoltaxi Bild: YLE/Maria Helsing taxi,skoltaxi

Pussel med olika busstyper

Staden har också kartlagt hur många av skoleleverna som är berättigade till skolskjuts men som inte kommer att använda sig av den.

- Vi har också kollat med bussbolagen om de har möjlighet att pussla med olika busstyper. Allt det här har lett till att vi inte nämnvärt behöver öka antalet bussar, säger Tenhunen.

I det stora hela ska Lovisa klara sig med befintliga bussar och bussturer men eftermiddagarna kommer kanske att kräva några extra turer.

Vid kortare rutter nära skolan finns det också möjligheter att trafikanten kör två varv i stället för ett.

Enligt utbildningschef Timo Tenhunen är säkerhetsföreskrifterna svårare att arrangera i de mindre taxibilarna.

- Där kommer eleverna att sitta närmare varandra, men vi kommer att ha desinficeringsmedel i bilarna i stället, säger Tenhunen.

Från Valkom brukar eleverna åka turbuss till skolan. Det kommer de att fortsätta med också nu då skolorna öppnas på nytt.

- Det går inte att arrangera en beställningsbuss som skulle avgå parallellt, för då konkurrerar vi med turbussen. Vi förhandlar om den rutten men ännu vet vi inte hur vi gör, säger Tenhunen.

skolstart i Kyrkoby skola i Sibbo 15.08.16
Fortfarande bör man vara försiktig med kontakterna - både i skolan, ute och i bussen (Arkivbild) skolstart i Kyrkoby skola i Sibbo 15.08.16 Bild: Yle/Stefan Härus Sibbo,Östnyland,Nickby,Skolstart,Skolbuss,busstrafik

Tre prioriteringar

I Borgå kommer man antagligen gå in för ett annat koncept.

- Det som är klart så här långt är att vi behöver bli tydligare med instruktionerna till hemmen om skolskjutsarna. Vi kommer att diskutera skolskjutsarna vid vårt möte i dag (11.5), säger utbildningsdirektör Rikard Lindström vid Borgå stad.

Redan innan man tog beslut om hur skolskjutsarna praktiskt arrangeras, ansåg Rikard Lindström att det är tre detaljer som behöver prioriteras och betonas.

- För det första behöver bussbolagen se till att smittorisken minskar i bussarna och för det andra behöver föräldrar och elever få information om hur de själva kan förbereda sig för att minska smittorisken och hur man kan beakta hygienkraven i bussen, säger Lindström.

Det tredje är att skolorna bör vara förberedda på att ha övervakning och se till att det är tryggt från det att man stiger av bussen till att den första lektionen börjar.

- Likaså förstås omvänt - att det är tryggt från det att det ringt ut till det att bussen avgår. De här tre sakerna tror jag att vi behöver beakta för att göra skolskjutsarna säkrare, säger Lindström.

Skolorna beaktar tidtabellerna

I Borgå ordnas skolskjutsarna från och med torsdag (14.5) nästan på samma sätt som innan man övergick till distansundervisning.

Också skolorna ska beakta bussarnas tidtabeller vid planeringen av sin verksamhet.

I Borgå har 25 procent av eleverna inom den grundläggande utbildningen rätt till skolskjuts.

De flesta - cirka 90 procent - har rätt till kostnadsersättning för sina skolresor i form av Matkahuoltos resekort för skolelever.

Cirka 500 elever har rätt till tilläggsskjuts eller skjuts med beställningstrafik.

Två bussar på var sin sida vägen vid Nickby bussterminal. Några bilar håller på och kör om en av bussarna.
HRT kör med sommartidtabell vilket påverkar skolskjutspusslet i Sibbo. Två bussar på var sin sida vägen vid Nickby bussterminal. Några bilar håller på och kör om en av bussarna. Bild: Yle/Mira Bäck Nickby,trafik,Nickby nya bussterminal

HRT:s sommartidtabell en käpp i hjulet

I Sibbo åker skoleleverna de befintliga bussturerna. En käpp i hjulet är att HRT skurit ner antalet avgångar och kör med sommartidtabeller på grund av coronaepidemin.

- Det saknas några bussturer och vi kartlägger som bäst situationen och försöker se om vi blir tvungna att ordna med egna extra turer, säger undervisningschef Hannu Ollikainen.

Då det kommer till att minimera risken för smittospridning i bussarna kommer Sibbo kommun inte att gå ut med desto mera direktiv.

- Vi följer förstås de nationella myndigheternas direktiv. Några egna direktiv om till exempel andningsskydd tänker vi inte ge, säger Ollikainen.

Artikeln har uppdaterats kl. 18.43. Rubriken och formuleringen i ett av intervjusvaren har ändrats.

Artikeln har uppdaterats 13.05.20 kl. 10:25 för Borgå stads del utgående från stadens information om att skolskjutsarna fungerar så gott som normalt från och med den 14 maj.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland