Hoppa till huvudinnehåll

Allt fler vågar sig ut på stan för att shoppa - korsholmaren Viktor: "Jag försöker leva som vanligt"

Ung man med shoppingkasse.
Viktor Nyman från Korsholm. Ung man med shoppingkasse. Bild: Yle / Anna Kurtén shopping,viktor nyman

Efter en lång vår hemma har fler konsumenter börjat våga sig ut på stan igen, även om kundmängderna fortfarande är långt ifrån normala. Korsholmaren Viktor Nyman köpte en ny huvtröja på onsdagseftermiddagen. Jag försöker leva som vanligt, säger han.

Viktor Nyman kommer ut ur GW Gallerian i Vasa med en ny mörk huvtröja i en kasse. Den har han köpt med sin mamma.

- Jag bryr mig nog om corona men jag försöker leva som vanligt, säger han.

När han går i affärer försöker han ändå hålla avstånd till andra människor för att undvika smitta.

Maria Stenbacka har varit och bytt ut ett par byxor. I samma veva köpte hon nya solglasögon till sin dotter. Hon är också på jakt efter ett parasoll.

Kvinna med shoppingkassar.
Maria Stenbacka. Kvinna med shoppingkassar. Bild: Yle / Anna Kurtén Kund,Maria Stenbacka

- Jag har shoppat ganska lite de senaste månaderna, jag har egentligen bara handlat mat. Jag tänker att man måste passa på nu innan det blir för många smittade här. Då kan det hända att man måste stanna hemma igen.

Björn Lax står och väntar på sin fru som är inne i gallerian och köper lakan på specialerbjudande.

- Vi har varit isolerade på sommarstugan i sex veckor. Vi har främst handlat mat, säger han.

Äldre man utanför galleria.
Björn Lax. Äldre man utanför galleria. Bild: Yle / Anna Kurtén Kund,Björn Lax

Kunderna i Rewell Center har ökat med tio procent från bottennivån i mars

I Rewell Center i Vasa centrum syns en ökning i kundantalet med tio procent i maj, från bottennivån i mars då coronarestriktionerna infördes, säger vd Susanna Spak.

- Kunderna rasade rejält från och med mitten av mars, som för alla andra. Men för två veckor sedan började vi märka att kundmängden började öka lite. Nu har antalet ökat med omkring tio procent från bottennivån i mars.

Spak säger att regeringens besked om att börja lätta på restriktionerna syns i folks beteende.

- Människor rör sig nog redan lite mer. Men vi är fortfarande långt från ett normalläge.

Kvinna i svart kofta i köpcenter.
Susanna Spak. Kvinna i svart kofta i köpcenter. Bild: Yle / Anna Kurtén köpcentrum,Susanna Spak

Spak säger att hon hoppas att både köpcentrets kunder och personal hålls friska.

- Men det talas mycket om att också ekonomin måste hållas vid liv, inte bara människorna. Hälsan går naturligtvis först men vi hoppas ju att människor också använder sig av de tjänster vi har i undantagstider, som hemleverans och liknande.

Människan saknar naturlig rädsla för virus

Att fler nu vågar sig ut på stan för att shoppa beror antagligen främst på att folks rädsla för coronaviruset har minskat lite, säger Jori Grym som doktorerar i konsumentpsykologi vid institutionen för marknadsföring på Hanken.

- I början hölls folk bättre hemma men nu börjar man ta fler risker då man börjar få nog av att sitta hemma. Varmt väder får också folk att lättare gå ut och shoppa. Dessutom har vi svårt att förhålla oss till ett osynligt hot som ett virus och då blir det väldigt svårt för oss att göra en riskanalys och bedöma om det är farligt för oss att gå ut eller inte.

Jori Grym säger att människan inte genom evolutionen har utvecklat någon naturlig rädsla för osynliga hot som virus. Däremot ligger flockbeteendet starkt i vår natur sedan miljoner år tillbaka.

- Vi är vana att jämföra oss med vår flock och bygger upp våra beteendemodeller på basis av de oskrivna regler och normer som finns. De här normerna spelar en mycket viktigare roll än lagparagrafer och bestämmelser.

Man i svart kavaj.
Jori Grym. Man i svart kavaj. Bild: Privat forskare,Jori Grym

"Om grannen vågar så vågar väl jag"

Om kollegan till exempel varit hos frisören eller om kompisen köpt nya kläder påverkar det oss väldigt mycket, säger Grym.

- Vi tänker att om grannen gör det så vågar väl jag också.

Det är därför viktigt att beslutsfattare och influencers i sociala medier visar gott exempel nu, säger Jori Grym.

- De kan få folk att komma ihåg att vara försiktiga när det gäller hur man rör sig.

Konsumenterna delade i tre läger

Jori Grym säger att man inte ännu har hunnit forska om konsumentbeteende just i coronatider men han säger att konsultbolag som följer med shoppingtrender har kunnat konstatera att folk verkar vara delade i tre olika läger nu.

- En tredjedel av människorna har gått in för en rejäl sparkur, de köper inget extra förutom mat. Det har också att göra med att många har förlorat sin inkomst eller är rädda för att göra det. En annan tredjedel lever som vanligt och använder lika mycket pengar som tidigare, medan en tredjedel sparar lite i alla kategorier.

Jori Grym anser inte att affärerna i det här läget ska börja locka fler kunder tillbaka till affärerna.

- Det är inte ännu meningen att man ska vara ute och shoppa utan man ska hållas hemma.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten