Hoppa till huvudinnehåll

Ansiktsskydd, covidkontroller och dyrare biljetter – de hårt drabbade europeiska flygbolagen anpassar sig till coronapandemin

Collage av två bilder. Till vänster en person som går på en flygplats med väskor i händerna. Hon bär ansiktsskydd. Till höger en bild av ett flygplan som lyfter i solnedgång.
Flygbolagen har drabbats hårt av covid-19. Resandet kommer att se betydligt annorlunda ut i framtiden. Collage av två bilder. Till vänster en person som går på en flygplats med väskor i händerna. Hon bär ansiktsskydd. Till höger en bild av ett flygplan som lyfter i solnedgång. Bild: Collage: All Over Press / Ullstein Bild coronavirus,flygplatser,flygplatsterminal,Resande och pendling,resor,flygplan

De europeiska flygbolagen anpassar sig till coronakrisen samtidigt som man kämpar för att överleva. Krisen kan resultera i färre bolag och högre biljettpriser, säger en representant för flygbranschen.

Bryssel

De gångna veckorna har varit nattsvarta för Europas flygbolag. Flygbranschens förluster räknas i tiotals miljarder.

– Vi talar om en sektor som kämpar för sin överlevnad snarare än något annat, säger vd:n för branschorganisationen Airlines for Europe Thomas Reynaert till Svenska Yle.

Airlines for Europe är en takorganisation för 16 europeiska flygbolag, bland dem flygjättarna Air France-KLM och Lufthansa samt Finnair.

Den nuvarande lagstiftningen är rigid - man har inte förutsett en situation med massiva avbokningar och plan som inte får flyga― Thomas Reynaert, Airlines for Europe

Av de europeiska flygbolagen lever många i stort sett ur hand i mun. I medeltal räcker bolagens kassa för att täcka två månaders utgifter.

– Sedan krisen har man tvingats använda mycket pengar för de fortsatta löpande kostnaderna, säger Reynaert.

– Vi uppskattar att förlusterna kommer att vara ungefär 82 miljarder euro i år vilket innebär en minskning på 55 procent eller mer jämfört med i fjol.

Bolagen vill se mer flexibilitet

Om flygbranschen ska klara coronakrisen behövs stöd på EU-nivå, anser Reynaert.

Han välkomnar att flygbolagen fått uppskov på avgifter för luftfartskontroll under en begränsad period.

Flygbolagen efterlyser också en mer flexibel attityd vad EU:s konsumentregler beträffar.

Thomas Reynaert
Thomas Reynaert är vd för branschorganisationen Airlines for Europe. Thomas Reynaert Bild: Rikhard Husu Bryssel

Bland annat vill man göra det möjligt att i första hand ersätta kunder med förmånskuponger eller vouchers i stället för pengar om flygningar blir inställda på grund av pandemin.

– Den nuvarande lagstiftningen är rätt så rigid och man har inte förutsett en situation som vi har nu med massiva avbokningar och plan som inte får flyga.

Vi motsätter oss alltså inte kontanta återbetalningar. Vi ber helt enkelt om en fördröjning av återbetalningarna― Thomas Reynaert, Airlines for Europe

Enligt Reynaert hoppas flygbranschen på en lösning som gör det möjligt för flygbolagen att erbjuda kunderna vouchers som kompensation för inställda flyg.

Vouchers som inte använts på exempelvis 12 månader kunde i sin tur bytas ut mot pengar. Målet är att värna om bolagens likviditet i ett läge där man tvingats ställa in så gott som alla flygningar.

– Vi motsätter oss alltså inte kontanta återbetalningar. Vi ber helt enkelt om en fördröjning av återbetalningarna.

Nationella stöd kommer med krav

I många länder har de krisdrabbade flygbolagen också blivit tvungna att vända sig till de nationella regeringarna i hopp om stöd.

Organisationen Transport & Environment har räknat ut att storleken på de nationella stödpaketen uppgår till 30 miljarder euro.

De enorma räddningsåtgärderna har lett till krav på politiskt håll om att flygbolagen bör förbinda sig vid striktare klimatmål i gengäld mot statliga stöd.

Är detta rätt tidpunkt för att introducera nya flygskatter ovanpå de skatter vi redan har? Jag tror inte det är en bra idé― Thomas Reynaert, Airlines for Europe

Bland annat har frågan om en särskild skatt på flygbränsle igen seglat upp i diskussionerna.

Enligt Thomas Reynaert är det inte ändamålsenligt att öka på flygbolagens skattebörda i det rådande läget.

– Frågan är om detta är rätt tidpunkt för att introducera nya flygskatter ovanpå de skatter vi har i dagens läge. Jag tror inte det är en bra idé.

Däremot förbinder sig de europeiska flygbolagen på sikt vid att minska på utsläppen bland annat genom att investera i en renare flygplansflotta, säger Reynaert.

Covidkontroller på flygplatserna

Frågan om social distansering i flygtrafiken har likaså blivit en het potatis för flygbranschen.

EU-kommissionen presenterar i dag ett transport- och turismpaket med riktlinjer för hur man ska få igång turismen inom EU på ett koordinerat sätt.

Enligt Thomas Reynaert är det upp till flygplatserna att se till att passagerarna är friska nog att flyga.

– Vi kommer att se covidkontroller utöver de vanliga säkerhetskontrollerna.

Många flygbolag får in för obligatoriska ansiktsskydd på flygningarna.
Många flygbolag börjar kräva att passagerare och personal använder munskydd. Många flygbolag får in för obligatoriska ansiktsskydd på flygningarna. Bild: /All Over Press Amsterdam-Schiphols flygplats,Munskydd

Samtidigt säger flygbranschen nej till förslag om mer social distansering ombord på flygen, till exempel genom att tillåta färre passagerare på flygningarna.

Enligt Reynaert skiljer sig flygplan inte från bussar, metro och spårvagnar där man inte heller infört krav på säkerhetsavstånd.

Däremot vill Airlines for Europe göra det obligatoriskt för såväl personal som passagerare att använda ansiktsskydd under flygningar.

Finnair gick i går ut med att det blir obligatoriskt med ansiktsskydd från och med måndag (18.5).

Långsam återhämtning för flygbranschen

Enligt Thomas Reynaert kommer coronakrisen att få betydande konsekvenser för hur människor rör sig och reser.

Han uppskattar att det kommer att ta två till tre år för flygbranschen att återhämta sig från krisen. Det är också möjligt att det kommer att finnas färre flygbolag då krisen lättar.

– Vi kommer kanske att se fler sammanslagningar inom sektorn.

Färre bolag kan i sin tur leda till minskad konkurrens med högre priser som följd, förutspår Reynaert.

Avgörande är också hur de europeiska flygbolagen klarar sig i den globala konkurrensen.

Varutransporter en livlina för ekonomin

För tillfället är endast en bråkdel av den europeiska flygplansflottan i användning.

Flygfrakten står för en betydande del av de flygningar som görs för tillfället.

Enligt Thomas Reynaert visar den pågående krisen på hur beroende Europa är av fungerande förbindelser till olika delar av världen.

– Flygfrakten är inte enbart en livlina för ekonomin. Den möjliggör också transporten av medicinsk utrustning och ansiktsskydd. Det handlar om kritisk infrastruktur.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes