Hoppa till huvudinnehåll

De flesta känner sig trygga i matbutikerna - men om epidemin fortgår länge kan folk börjar slarva, tror både kunder och köpman

Man i matbutik
Köpman Mikael Rajamäki säger att butiken tillämpar myndigheternas direktiv och kunderna följer dem bra. Man i matbutik Bild: Johanna Lindholm/Yle köpman,mikael rajamäki

Folk följer i de flesta fall de restriktioner som butikerna infört i samband med coronakrisen. Och kunderna är nöjda med butikernas åtgärder. Men om epidemin håller på länge, finns det risk att man börjar slarva, tror både köpmän och kunder.

Det har nu gått ungefär två månader sedan coronaepidemin bröt ut och en massa nya restriktioner infördes på alla nivåer i samhället för att mota viruset i grind.

Matbutikerna har hela tiden varit ett ställe där folk fått röra sig. Därför har affärerna också varit tvungna att snabbt vidta åtgärder för att trygga såväl kundernas som personalens hälsa.

K-köpman: “Har fungerat riktigt bra”

Mikael Rajamäki är köpman på K-Supermarket i Hangö tillsammans med hustrun Tina Rajamäki. Han tycker att coronaomställningen har gått över förväntan:

- Jag tycker det här har fungerat riktigt bra.

Handsprit
I de flesta matbutiker kan man både tvätta och desinficera händerna innan man går på uppköp. Handhygien är en av de viktigaste åtgärderna för att hindra att coronasmitta sprids. Handsprit Bild: Johanna Lindholm/Yle handdesinfektionsmedel,coronavirus

De allra flesta kunder följer direktiven och månar om hygienen. Genast vid huvudingången finns ett tvättställ och handdesinfektionsmedel som de flesta använder sig av.

Inne i butiken försöker folk hålla avstånd.

- Man märker tydligt att kunderna blir och vänta på varandra. Vid grönsakerna till exempel så tar någon en banan, blir följande kund och vänta på sin tur.

Om det är mycket folk i butiken tycker sig Mikael Rajamäki ha märkt att kunderna inte alltid riktigt vet vart de ska ta vägen, men oftast försöker de placera sig på lagom avstånd från andra.

Köpmannen tycker inte heller att det har funnits skäl att direkt påminna kunderna om vilka regler som gäller. I början var folk kanske inte vana med det nya sättet att handla, men det har ändrat.

Får inte slösa med personalresurser

- Vid kassorna kunde det ibland tidigare bli lite trångt, men nu har vi tydliga regler, konstaterar Mikael Rajamäki.

Reglerna innebär bland annat att bara en kund åt gången får lägga sina varor på bandet. Man har också plockat bort stickorna som kunderna kunnat placera mellan sina egna och andras köp.

Framför kassan finns ett plexiglas, liksom på avsatsen där kunderna packar sina varor.

Plexiglas i butikskassa
Många butiker har satt upp en vägg av plexiglas där kunderna packar sina varor. Plexiglas i butikskassa Bild: Johanna Lindholm/Yle Plexiglas,västnyland

På det sättet kan kassapersonalen fråga av kunderna om det är okej att man packar in i påsarna samtidigt, berättar Mikael Rajamäki.

Ibland har kunderna önskat att butiken skulle ha fler kassor öppna för att snabba på handlandet, men Mikael Rajamäki berättar att man är tvungen “att snåla” lite på personalen. Ifall någon ur personalen blir sjuk eller annars är borta måste den övriga räcka till.

Dessutom har coronaepidemin lett till att att försäljningen ökat, så det tillsammans med upprätthållandet av säkerhetsåtgärderna innebär mera jobb. Det är också ganska mycket folk i butiken.

Riskgrupper alla tider

Precis som många andra butiker, har K-Supermarket i Hangö fredat en timme på morgonen åt kunder som tillhör någon riskgrupp. Trots det, handlar nog kunder från riskgruppen andra tider också.

- Men vi frågar ju inte intyg av folk, det handlar ju om rekommendationer, säger köpman Mikael Rajamäki.

Däremot misstänker han att folk börjar bryta mer mot reglerna ju längre tiden lider och ju varmare vädret blir.

- Vi kan ju inte direkt gardera oss på något annat sätt än genom att följa de direktiv som vi får, konstaterar han.

Satsar på kommunikation

Inom S-gruppen har man infört samma regler för alla enheter på koncernnivå, oberoende av butikernas storlek.

S-market Varuboden i Ekenäs
S-butikerna följer alla de direktiv som gäller inom handelslaget, oberoende av om det handlar om en stormarknad eller ett litet snabbköp. S-market Varuboden i Ekenäs Bild: Yle/Monica Slotte varuboden,Ekenäs

Branschdirektör Bengt Vinberg vid handelslaget Varuboden-Osla berättar att man genast då coronaepidemin bröt ut, satte extra stor vikt vid kommunikation, både internt och externt.

Många praktiska åtgärder

Handelslaget har också vidtagit många åtgärder för att det ska vara tryggt för kunderna att handla.

Bland annat påminner man kunderna om grundläggande saker som avstånd och handhygien genom skyltning i butiken.

På golvet finns dekaler som visar hur man ska gå och vid kassorna finns påminnelser om att man ska hålla avstånd till föregående kund.

Man har också satt upp plexiglas vid både de vanliga kassorna och självbetjäningskassorna för att undvika närkontakt mellan kunderna sinsemellan och för att skydda personalen.

Svarta västar

Inne i butiken bär personalen svarta västar med en påminnelse på ryggen om att hålla avstånd. De som vill får också använda visir.

Dessutom erbjuder man kunderna möjlighet att tvätta och desinficera händerna och ute i butiken finns städmaterial som man kan torka av handtagen på butikskärror och butikskorgar.

På morgonen öppnar butikerna en timme tidigare för personer som hör till riskgrupper, då de får handla. Plockning och hemleverans av varor sker i samarbete med en annan serviceproducent.

Och överallt gäller intensifierad städning.

Övertramp beror på obetänksamhet

Bengt Vinberg säger att kunderna överlag är försiktiga och följer direktiven, men att personalen också håller sig ajour med läget och ger respons uppåt ifall övertramp sker.

- Oftast är det i så fall för att folk helt enkelt är obetänksamma eller kanske inte vana med de nya striktare reglerna.

Info på nätet

Också Lidl-butikerna satsar på tydlig kommunikation. På deras hemsidor finns förutom direktiv åt kunder också svar på de vanligaste frågorna som kunderna bekymrar sig för.

De flesta butiker som hör till en större kedja har information på nätet, liksom många mindre affärer kommunicerar med sina kunder via sociala medier.

Det är en snabbt sätt att nå folk och informera om förändringar i läget.

Företagare får vara kreativa

Och även de mindre butikerna har följt restriktionerna noga.

I Hangö höll Petra Biström först sin affär på Berggatan, Petras Sinikulma, stängd i 5 veckor.

Kvinna utanför affär med stora handskrivna skyltar i fönstret
Petra Biström har i egenskap av egenföretagare reagerat kvickt på de förändringar coronaläget medfört. Kvinna utanför affär med stora handskrivna skyltar i fönstret Bild: Yle/Helena von Alfthan affärer,petra biström

Först blev hon lite lamslagen, men det tog inte länge innan hon blev kreativ och började sälja sina varor via sociala medier.

- I början var det nästan lite stressigt, för jag skulle bestämma vilka produkter jag saluförde, ta bilder och lägga ut, packa, köra ut till kunderna och se att det kom in pengar på kontot, förklarar hon.

Hon säljer allt från kosmetika till gåvoartiklar och ekologiska livsmedel i sin affär.

- Det har varit tur, för det är ändå varor som folk använder slut och behöver mera av, säger hon.

Däremot märkte hon att försäljningen av smink minskade, för det är produkter som folk ofta vill prova.

Öppnade upp

Efter att fem veckor gått, öppnade Petra Biström sin butik gradvis. Först för två kunder i taget och nu får fyra personer vara i butiken samtidigt.

De allra flesta håller avstånd och använder handdesinfektionsmedel, säger hon.

På Berggatan i centrum av Hangö där Petra Biström verkar, har affärsinnehavare haft lite olika modeller, berättar hon.

Några har haft stängt, andra har hållit öppet enligt överenskommelse och någon har haft öppet som vanligt.

Berggatan i Hangö.
Berggatan i centrum av Hangö är det etablerade området för mindre specialaffärer. Berggatan i Hangö. Bild: Yle/Petra Thilman gågatan i hangö

- Det svåra som butiksägare har egentligen varit att veta vad som är rätt, säger hon med hänvisning till att mindre affärer inte haft lika stränga restriktioner som till exempel restauranger.

“Om nån flåsar mig i nacken säger jag till”

Många köpmän tycker att kunderna skött sig bra, och också kunderna ger gott betyg åt sina medmänniskor.

Mats Welander säger att han tycker att det fungerar förvånansvärt bra.

- Jag tycker folk ser till avstånden och det är bra utmärkt på golven hur man ska gå. Inte har jag stött på någon som skulle flåsa mig i nacken, och då skulle jag nog i så fall säga till!, slår han fast.

Mats Welander
Mats Welander är inte rädd att säga ifrån ifall någon skulle komma för tätt inpå i butiken. Bilden är en arkivbild. Mats Welander Bild: YLE/Minna Almark welander

Han tror däremot att folk kanske blir slarvigare med tiden.

- Man hör ju nog folk på stan som säger att de börjar vara trötta på det här och önskar att det skulle ta slut. Och på ett sätt kanske man skulle kunna börja lätta lite på restriktionerna. Men så länge det finns får vi följa dem.

Handskar och handtvätt

Hanna Laaksonen säger att hon använder engångshandskar när hon handlar och oftast går hon till butiken tidigt, när det inte är så mycket folk i farten.

Hon har till och med handskar på sig hemma när hon plockar in varor i kylskåpet. Hon är också noga med att tvätta händerna.

Leende kvinna
Hanna Laaksonen försöker handla de tider när det inte är så mycket folk i rörelse. Leende kvinna Bild: Johanna Lindholm/Yle Kund,Hanna Laaksonen

Hon anser att folk i allmänhet följer restriktionerna rätt väl.

- Om någon kommit för nära backar jag och försöker själv hålla avstånd.

Också butikerna får klart godkänt för sina arrangemang av henne.

Viktigt att hålla avstånd

Också Marina Kolster lägger stor vikt vid sitt eget beteende för att undvika risksituationer. Om någon kommer för nära går hon undan själv.

Hon säger att det är viktigt att följa direktiven för att inte smittan ska spridas.

- Det är ju så den sprids, om man kommer för nära.

Leende kvinna
Marina Kolster säger att det är viktigt att hålla avstånd till andra. Leende kvinna Bild: Johanna Lindholm/Yle Kund,Marina Kolster

Tänker på föräldrarna

Tommy Österlund handlar förutom åt sin egen familj åt sina föräldrar, som hans familj också vårdar.

- Då är det ju extra viktigt att man är försiktig, då de hör till riskgruppen, säger han. Vi går hem till dem dagligen, ibland flera gånger per dag.

Man i matbutik
Hangöbon Tommy Österlund handlar helst då det är lite folk i affären. Man i matbutik Bild: Johanna Lindholm/Yle Kund,coronavirus

Med sunt förnuft kommer man långt.

Han säger att det varit nära en par gånger att han skulle ha sagt till då någon kommit för nära. Ännu har det inte hänt, men sker det kommer han att säga till, artigt men bestämt.

Mest rusning första timmen

Tommy Österlund provade tidigare att handla den första timmen, mellan klockan sju och åtta, som är öppen för folk som hör till någon riskgrupp.

Han säger ändå att han övergått till att komma lite senare, för det är nästan mest folk direkt tidigt på morgonen.

Kräver uthållighet

Också han, liksom andra kunder, tror att folk kan ha svårt att följa reglerna om epidemin blir långvarig.

- I synnerhet som regeringen nu också släppt lite på restriktionerna, så tror jag nog att man kanske inte riktigt orkar ta det på allvar. Det verkar nog som om folk kanske inte har uthållighet.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland