Hoppa till huvudinnehåll

Gambämark, renovering och 100-årsjubileum – Åsa Salvesens tid på Wasa teater innehöll mycket

En kvinna ler mot kameran
Åsa Salvesen. En kvinna ler mot kameran Bild: Yle/Christoffer Westerlund kvinna,åsa salvesen

Efter fem år som teaterchef på Wasa Teater ville Åsa Salvesen hitta nya utmaningar och sade upp sig. Men i och med coronakrisen är framtiden nu oviss både för henne och hela teaterbranschen.

För några veckor sedan gjorde Åsa Salvesen sin sista dag som teaterchef på Wasa teater. Nu njuter hon i stället av semestern hemma i Ekenäs.

Under sin tid på Wasa teater fick Salvesen ta itu med mycket. Bland annat genomgick Wasa teater en grundlig renovering.

- Det har varit väldigt roliga år på många sätt. Jag kan inte sticka under stol med att det också varit superkämpigt stundvis, men på det hela har det varit en fröjd att få den här möjligheten att få vara med om en så här stor, omvälvande sak som en renovering, säger Salvesen.

Kevin Holmström, Jonas Bergqvist, Axel Åhman, Jakob Norrgård, Susanne Marins.
Musikalen Gambämark blev en publiksuccé. Kevin Holmström, Jonas Bergqvist, Axel Åhman, Jakob Norrgård, Susanne Marins. Bild: Wasa teater/Linus Lindholm Wasa Teater,musikaler,Österbotten,humor,nostalgi

Hon minns även KAJ-musikalen Gambämark som visade sig vara en riktig guldgruva. Över 23 500 personer såg musikalen på 72 föreställningar. Det kunde ha blivit flera om det inte varit för renoveringen.

- Det var vårt exilår och alla scener var nerpackade eller under renovering. Så vi var inte på hemmaplan utan på Ritz. Eftersom en del av skådespelarna som var med i Gambämark måste flytta över till följande produktion så kom det ett fysiskt stopp att vi inte kunde ha flera föreställningar.

- Hade vi kunnat göra det så skulle den ha slagit alla rekord under teaterns hundraåriga historia. Det var en sensationell historia.

Framtiden oviss

Under renoveringen funderade man på Wasa teater hur man ska hitta bra och ändamålsenliga lösningar så att teatern kan bära sig i 20 år framåt.

Den visionen blev klar, men sedan kom coronan.

- Det är klart att mina kollegor nu får fundera vidare med den här visionen som grund och sedan titta vidare att hur ser världen ut nu. Det går kanske inte att tänka så som vi har tänkt hittills med teater.

- Det är klart att teater är sårbart ur den aspekten att vi inte kan distansjobba i all oändlighet. Teatern fungerar inte på det sättet.

Wasa teater. salen från läktaren
Teatersalarna gapar tomma då coronan satt stopp för verksamheten. Wasa teater. salen från läktaren Bild: Yle/Roy Fogde Wasa teater

Enligt Salvesen tvingar den här situationen fram kreativa lösningar, men det är svårt att till exempel föra över teatern till en digital värld.

- Styrkan i teater är att vi kollektivt upplever en föreställning tillsammans i ett rum. Det här att sitta fram för en skärm är lite annat.

- Om man medvetet går in för att hitta digitala lösningar så tror jag att vi kan ha hur bra saker som helst. Men de måste gå hand i hand. Det går inte bara att föra över det in i en digital värld och sedan kalla det teater. Det är något annat.

Hur teaterbranschen ser ut i framtiden är svårt att sia om. Likaså vet inte Salvesen vad som står bakom hörnet för henne personligen.

- Det vet jag inte ännu. Jag söker jobb, får se var jag landar. Vi får se vad tiden för med sig, jag vet faktiskt inte.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten