Hoppa till huvudinnehåll

I ett slag försvann alla kunder - bybornas samlingsplats i Liljendal kämpar för att hålla öppet: “Jag tänker på hur de äldre i byn skulle klara sig om vi stänger”

Jenny och Petri sitter utanför servicestationen och tittar in i kameran.
Jenny Mero och Petri Korhonen driver Café Lilja som ligger precis vid riksväg 6 som börjar i Lovisa och slutar i Kajana. Nu stannar knappt någon vid servicestationen i Liljendal. Jenny och Petri sitter utanför servicestationen och tittar in i kameran. Bild: Yle/ Lone Widestam Liljendal,servicestationer,Petri Korhonen

Försäljningen har minskat med 95 procent och det skulle egentligen vara mer lönsamt att hålla stängt.

Men servicestationen är bybornas samlingsplats och de äldre behöver mat. Det är anledningen till att Café Lilja i Liljendal ändå öppnar dörren.

Det är tomt på parkeringen utanför servicestationen. Det är ingenting mot tystnaden och tomheten som slår emot mig då jag stiger in genom ytterdörren.

Jag tittar upp i taket: Jo, lamporna är tända men överskuggas av ödsligheten.

Från köket kommer en leende Jenny Mero emot mig. Ägaren sträcker instinktmässigt ut handen för att hälsa men drar den snabbt tillbaka. Det blir i stället en "hälhälsning".

- Det var som om någon knäppte med fingrarna och allting försvann. Både kunder och alla förhandsbokningar.

En tom matsal, ingen sitter vid borden. Två män står med två meters avstånd och tittar på menyn.
De få kunder som kommer in håller avstånd. En tom matsal, ingen sitter vid borden. Två män står med två meters avstånd och tittar på menyn. Bild: Yle/ Lone Widestam Liljendal,servicestationer,café lilja

Då medierna började rapportera om coronavirusets allvar tillbringade Mero två dygn vid telefonen för att ta emot alla avbokningar.

Hon rår om restaurangen tillsammans med sin man Petri Korhonen.

- Visst är det dött. Vissa stamkunder kommer in och hämtar kaffe men annars är det dött. Någon enstaka lastbilschaufför kan dyka upp.

I början försökte de köra på som normalt men ganska fort insåg de att det inte går, för försäljningen minskade med 95 procent.

De ändrade sina öppethållningstider radikalt. Varannan dag är det helt och hållet stängt, och då de har öppet är det bara tre timmar under lunchtid.

- Ibland funderar jag om det alls lönar sig att ha öppet. Det blir ofta dyrare att ha öppet än att hålla stängt, säger Mero.

Jenny Mero står i storköket och slevar potatismos i en hämtlåda.
Jenny Mero slevar dagens lunch i hämtmatslådor. Jenny Mero står i storköket och slevar potatismos i en hämtlåda. Bild: Yle/ Lone Widestam Liljendal,servicestationer,storkök,matlagning,Jenny Mero

Innan coronaviruset slog till sökte sig många till Café Lilja för att få sig en bit mat. Också nu erbjuds lunch men i betydligt mindre skala.

Orsaken till att företagarparet ändå kämpar vidare är att de vill erbjuda service till byborna.

- Här bor många äldre personer i byn och vi för nu maten hem till dem. Jag tänker på hur de skulle klara sig om vi stänger.

På dagens meny står pasta med gräddig baconsås. Med undantag för stamkunderna som får potatismos och ananasringar, som vanligt.

En coronafri vardag gick det som bäst åt tvåhundra matportioner. Nu rör det sig kring ett tiotal.

Mycket matsvinn till en början

Eftersom vår och påsk var på antågande med mycket folk i rörelse var matförråden fyllda. Ingen kunde förutspå coronaviruset.

- Vi hade gjort förhandsbeställningar och beställt råvaror. På ett ögonblick var alla kunder borta.

Trots att menyn planerades så att det mesta av råvarorna kunde användas och mat gavs bort gick det inte att undvika matsvinn. Till en början blev det stora mängder.

Nu beställs råvaror på några dagars varsel och tack vare att kunder på förhand beställer hämtmat är det lättare att uppskatta mängden portioner som ska tillredas. Då är matsvinnet inte nära på lika stort.

För att förhindra matsvinn tillreds semlor först när kunden begär det.

Kakfaten på disken är färre till antal och de är heller inte fyllda till brädden som förut. Nu är det ingen idé att erbjuda sju sorters kakor.

Tomma hyllor.
Hyllorna gapar tomma. Tomma hyllor. Bild: Yle/Lone Widestam Liljendal,servicestationer,Hylla,Annan specialiserad butikshandel med dagligvaror,tomma hyllor

Ett annat dilemma är produkterna på butikssidan, där sista användningsdagen kommit emot.

- Det är till all tur långt datum på många av produkterna men de går inte åt när folk inte kommer in på samma sätt som tidigare. Det står nästan stilla här, berättar Petri Korhonen.

Kylskåp och hyllor gapar tomma. Produkter vars sista användningsdag kommer emot har använts i matlagning eller säljs på erbjudande.

- Så här tomt har det aldrig varit i hyllor, i kylen eller i butiken förut, säger Jenny Mero.

Två kylskåp står helt tomma.
Det är ingen idé att fylla på kylskåpen igen, då kunderna lyser med sin frånvaro. Två kylskåp står helt tomma. Bild: Yle/Lone Widestam Liljendal,servicestationer,Hylla,Annan specialiserad butikshandel med dagligvaror,tomma hyllor

Hur företagarparet ska fylla på hyllorna och lagret igen då vi återgår till det normala blir en svår nöt att knäcka.

- Hur ska vi kunna fylla hyllorna då vi inte har inkomster?

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland