Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Låt den ökade fysiska rörelsen under undantagsförhållandet bli en ny vana

Eva-Lotta Backman.
Eva-Lotta Backman. Eva-Lotta Backman. Bild: FSI / Jeanette Harf Finlands Svenska Idrott,Eva-Lotta Backman

Hur påverkas människan av ett tillstånd där hela samhället vänds upp och ner? Där frihet, vänskap, och kommunikation bara är några av saker i vardagen som plötsligt måste anpassas för att skydda sig själv mot den coronapandemi som omsvept världen.

Många människor reagerar med engagemang, kreativitet och produktivitet medan andra blir handlingsförlamade, flyr undan och blir passiva. Någonting som i det långa loppet även påverkar vårt psykiska välmående.

Människan är inte gjord för att sitta stilla, och nu om någonsin är vardagsmotionen viktig. Motionsgrenar som vandring, löpning och cykling, samt hemmaträning har av förekommen orsak stigit i popularitet den senaste tiden.

Uteaktiviteter har ökat, nationalparker och andra rekreationsområden har svämmat över av folk som rört på sig ute. Människan som individ har lätt för att härma och göra efter sina vänner. Så där det redan finns mycket folk vill vi själva gärna vara.

All rörelse är viktig

När du rör på dig utsöndras endorfiner, vilket ökar ditt välmående. Du blir hög på signalsubstanser, dvs den kemiska anledning till att vi mår bra. Musklerna får utlopp för energi när hjärtat och lungorna arbetar. Samtidigt ökar syretillförseln till hjärnan när muskelarbetet ökar.

All rörelse är viktig, i synnerhet nu när många studerar eller arbetar stillasittande framför en skärm. Då är det viktigt att ta korta regelbundna pauser, minst en gång i timmen. Resa sig upp, röra på benen, axlarna, armarna och mjuka upp kroppen.

Böj dig ner och sträck på dig. Kroppen blir riktigt stel av att bara sitta stilla. Armarna, axlarna, nacken, ryggen men också höften och benen måste komma i rörelse.

Lederna måste smörjas för att kunna röra sig. Ledvätskan i våra leder måste få en möjlighet att smörja leden så att den inte stelnar.
Genom rörelse, rör sig vår ledvätska.

Mångsidiga fördelar

För att upprätthålla en normal kroppsfunktion bör vi röra på oss minst 3,5 timmar i veckan. Det betyder att utföra aktiviteter 30 minuter per dag där vi får upp pulsen och bli andfådda. Samma effekt får du även av 1 timme och 15 minuters ansträngande motion. Gång och löpning är enkla och bra motionsgrenar och ger en bra grundkondition.

Genom att röra sig i ojämn terräng tränar vi samtidigt en mängd andra egenskaper, t.ex. förmågan av bedöma avstånd. Musklerna tränas på ett mångsidigt sätt, och på så sätt upprätthåller vi den normala rörligheten och konditionen.

Genom att röra oss ute i naturen får vi ta del av årstidsväxlingarna och saker som sker i naturen, samtidigt som vi för en stund får komma bort från allt vad corona heter. Vi får följa med tydliga tecken på att vintern sakta övergår till vår, och vår till sommar.

Att vistas ute i naturen gör att vi mår bra och det motverkar ångest och depression. I naturen får vi komma ut i det fria och får samtidigt en paus från stillasittande.

Sakta men säkert börjar Finland öppna upp igen, idrottsarenor utomhus öppnas upp igen och så småningom även träningshallar. Vi hoppas att den ökade fysiska träningen under undantagsförhållandet inte var tillfällig utan att alla fortsätter att röra på sig och ta hand om sig själva.

När vi rör på kroppen, sköter vi om knoppen!

Eva-Lotta Backman, motionschef
Finlands Svenska Idrott

Läs också