Hoppa till huvudinnehåll

Marimekko backar efter några bra år – vinsten halverades under årets första kvartal

En Marimekkoaffär. I skyltfönstret syns kuddar och tyger. Framför butiken finns kuddstolar i blommönster. En liten flicka hoppar bland dem.
Marimekko har publicerat sin rapport för årets första kvartal. En Marimekkoaffär. I skyltfönstret syns kuddar och tyger. Framför butiken finns kuddstolar i blommönster. En liten flicka hoppar bland dem. Bild: Alamy Marimekko

Det finländska designföretaget Marimekko har tagit stryk av coronaepidemin, visar företagets rapport från årets första kvartal. Omsättningen minskade med över två miljoner euro och vinsten var bara hälften jämfört med året innan.

Marimekkos omsättning minskade med åtta procent till 24,9 miljoner euro under årets första kvartal. Det här är en minskning på två miljoner euro jämfört med fjolåret då omsättningen var 27,1 miljoner.

Företagets vinst gjorde en störtdykning och sjönk med 53 procent jämfört med fjolåret. Vinsten från årets första kvartal var 1,2 miljoner, i fjol 2,6 miljoner.

Orsaken bakom det dåliga resultatet är coronavirusepidemin som bland annat bidragit till stängda affärer och minskad partihandel i området Asien-Stilla havet samt Europa, Mellanöstern och Afrika.

I Finland ökade däremot såväl parti- som detaljhandeln, men det räckte inte till.

Försäljning endast på webben, men nu öppnar Marimekko i Finland igen

Samtliga Marimekkos fysiska affärer i Finland, Skandinavien, Tyskland, USA och Australien har varit stängda sedan några månader tillbaka i och med coronaviruset.

Stängningen av de fysiska affärerna ledde till en större efterfrågan i webbutiken. Efterfrågan överskred utbudet.

Nu väljer Marimekko att öppna sina fysiska affärer i Finland. Affärerna öppnar sina dörrar nästa vecka med vissa säkerhetsåtgärder.

Utsikterna för företaget beror på när alla affärer kan öppnas igen och hur många kunder som hittar tillbaka till affärerna.

Stängningen av affärer i Asien – som är en av Marimekkos viktigaste marknader – har också bidragit till företagets förluster. Alla affärer i Kina och Hongkong var stängda under början av året och i exempelvis Japan, där Marimekkos produkter går åt mest i Asien, är affärerna fortfarande stängda.

Läs också