Hoppa till huvudinnehåll

Restaurangerna upplever en helt ny gemenskap - krisen har lett till nya idéer och solidaritet i branschen

Noora Luojus
Noora Luojus skapade nya lösningar genom att ta en gammal gatuköksvagn i användning. Noora Luojus Bild: Iiris Mattsson restaurangbranschen

Då verksamheten i Helsingfors ishall pausades i mars tog restaurangchef Noora Luojus tillsammans med köttaffären Roslund en gammal gatuköksvagn i användning. Det är så här restaurangbranschen tar sig igenom en kris - genom att arbeta tillsammans.

- Situationer som den här för oss närmare varandra, såväl med samarbetspartners, den egna personalen, som invånarna i närområdet, säger Luojus.

Den dystra situationen har skapat en vilja att jobba tillsammans och komma på lösningar på ett annat sätt än tidigare. Det har vet också Bianca Brink, som är vd för Sodexo Finland.

Sodexo som äger över 200 restauranger i Finland, har varit tvungen att permittera över tusen av sina anställda, vilket utgör över hälften av personalen.

- Den här situationen är i sig så svår, att en bra sak är att vi har en så bra gemenskap nu. Vi har jobbat bra tidigare också, men nu accentueras det att vi har alla samma mål och vi alla vill komma ur det här och ha framtiden framför oss.

Bianca Brink ler mot kameran
Vd för Sodexo Finland Bianca Brink upplever att det gemensamma arbetet i mitten av en kris har skapat en god dialog inom företaget. Bianca Brink ler mot kameran Bild: KIMMO BRANDT/COMPIC restaurangbranschen,Sodexo,Bianca Brink

Kommunikation, kommunikation, kommunikation

Johannes Djupsjöbacka har 23-års erfarenhet av hotell- och restaurangbranschen. Han vet att arbetarna i branschen ibland kan diskrimineras beroende på vilket företag eller kedja de jobbar för eller i vilken position. Inte längre.

- Folk följer varandra mycket i den här branschen, lurar på varandra, vad de gör, vilken arbetsplats de kommit in på. Nu har det ingen betydelse längre, alla är i samma situation, säger Djupsjöbacka.

Djupsjöbacka upplever att det finns en starkare förståelse för andra i dag. Också arbetsgivaren.

- Ingen skyller ju på arbetsgivaren. Det är inte arbetsgivarens fel. Alla sitter och väntar och väntar. Man har inte råd eller orsak att smutskasta varandra, säger Djupsjöbacka.

Restaurangbranschen präglas ändå av en stark oro för hur länge situationen ska fortsätta.

- Samtidigt förstår de att då det inte finns en omsättning finns det ingen verksamhet och då kan man inte ha någon på jobb. Men ingen är ju glad över det här, säger Brink.

Det är den goda kommunikationen inom företaget som har gjort att ledningen ännu åtnjuter de anställdas förtroende, tror Brink. Det var ungefär 700 deltagare på Sodexos senaste informationstillfälle, något som hon tog som en signal.

- Det här gemensamma jobbet har gjort att vi haft en väldigt bra dialog med våra förtroendemän och anställda. Folk vill ha information om var vi står, vad som händer och hur vi ser på saken.

Företaget Restel är i en liknande situation. Restel äger bland annat restauranger, snabbmatskedjor och evenemangsrestauranger runt om i landet.

Backman ler mot kameran
Vd för Restel Mikael Backman upplever attt alla har kommit emot i den svåra situationen. Backman ler mot kameran Bild: Iiris Mattsson hotell- och restaurangbranschen,mikael backman

Då beskedet kom att restaurangerna inte kan hålla öppet längre fick företaget permittera över 60 procent av sina anställda.

I den situationen märkte också vd Mikael Backman att en god kommunikation med de anställda är det viktigaste.

- Vi fick faktiskt en sån kommentar att det är nu för mycket information, och det här är för ledningen en jätte positiv sak. Alltid då man frågar vad som borde förbättras i ett företag är kommunikationen alltid med nästan som först, att den inte finns där. Så det att nån säger att vi har för mycket kommunikation tar vi som ett stort plus, säger Backman.

Kedjechefen steker hamburgare, ledningen avstår från kompensation

Restel sköter evenemangsrestaurangerna i Helsingfors ishall. Då verksamheten pausades den 12 mars tog restaurangchef Noora Luojus tillsammans med köttaffären Roslund en gammal gatuköksvagn i användning.

Roslunds legendariska hamburgare steks nu bland andra av restaurangchefen själv, och till och med kedjechefen har svängt några biffar.

- Man blir som en liten familj där alla stöder varandra, säger Luojus.

Två hamburgaren
I gatuköksvagnen steks bland annat Roslunds hamburgare. Två hamburgaren Bild: Iiris Mattsson hamburgare

Enligt vd Backman är det nyttigt att utföra sådana arbetsuppgifter inom branschen man inte tidigare gjort.

- Alla måste jobba mycket bredare nu då vissa positioner saknas. Då många nivåer blir borta, får de som ännu arbetar en större förståelse för branschen då de egna arbetsuppgifterna blir bredare, säger Backman.

Gatuköket sysselsätter förutom Luojus också två andra personer. Tanken är att verksamheten ska kunna sysselsätta permitterade.

- Idén från första början var att vi ska få människor tillbaka på jobb på det här sätter. Vi väntar ännu på att försäljningen ökar så att vi kan sysselsätta fler, säger Luojus.

Noora Luojus står framför en hamburgakiosk
Luojus hoppas kunna sysselsätta fler. Noora Luojus står framför en hamburgakiosk Bild: Iiris Mattsson hotell- och restaurangbranschen,Noora Luojus

På Sodexo har man skapat ett stödprogram för de anställda som de enligt vissa kriterier kan få. Också de anställda som jobbar i väldigt utsatta omständigheter eller är tvungna att jobba extra hårt i nuläget kan få en premie.

- Det här finansieras genom att ledningen har avstått från en del av sin egna kompensation. Vi är väldigt glada att vi har möjligheten att göra något av det här slaget, säger Bianca Brink.

“Samarbetet på en ny nivå”

Coronasituationen kommer att lämna djupa spår på restaurangbranschen. Fast situationen har fört med sig mest sådant som hon vill glömma, finns det sådant som Brink hoppas stannar kvar då situationen normaliseras.

- Det här är nog en sån grej som definitivt har tagit upp samarbetet på en ny nivå, som vi kan ta det med oss och fortsätta framåt. Om någonting positivt ska komma ut av det här, så är det här nog en sån grej, säger Brink.

Också Mikael Backman har lärt sig av situationen.

- I alla fall vet vi att det finns tillit till varandra och man vet att man finns där för varandra. När det gällde var vi där för varandra, säger Backman.

Artikeln har kompletterats klockan 9:47 med ytterligare kommentarer av Johannes Djupsjöbacka och en bild på Bianca Brink.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes