Hoppa till huvudinnehåll

Anna-Maja Henriksson om Finnairs beslut att skära ner på inrikesflygen: "Jag kan inte acceptera det under några omständigheter"

Anna-Maja Henriksson hallituksen tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Enligt justitieminister Anna-Maja Henriksson kommer det troligen att föras olika typer av diskussioner med Finnair. Anna-Maja Henriksson hallituksen tiedotustilaisuudessa Helsingissä. Bild: Tiina Jutila / Yle coronavirus,styrelse,Statsrådet (Finland),Regeringen Marin,Anna-Maja Henriksson

Flygplatsen är mycket viktig i en så exportinriktad region som Karleby–Jakobstad, enligt Enligt justitieminister Anna-Maja Henriksson (SFP). Hon önskar nu att regionerna är aktiva i frågan. Enligt Jan-Erik Andelin som skriver om flyg för Hufvudstadsbladet kan man ifrågasätta att ett statslett börsbolag ska upprätthålla all inrikesflygtrafik i Finland.

Henriksson är inte nöjd över Finnairs planer på att skära ner på inrikesflygen.

– Det är något jag inte kan acceptera under några omständigheter. Jag tror att det finns många andra i regeringen som inte heller kan det, säger justitieminister Henriksson.

Viktiga flygrutter

Enligt Henriksson är flygplatsen mycket viktig i Jakobstad–Karlebyregionen, och tycker att man måste se på frågan ur ett större perspektiv.

– Det är flera av de här flygfälten som fortsättningsvis behövs i Finland. Vi borde istället rikta in oss på hur vi kunde förstärka våra företags konkurrenskraft och inte hur de kunde försvagas, fortsätter hon.

Det kommer troligen att föras olika typer av diskussioner med Finnair.

– Där är förstås ägarstyrningsminister Tytti Tuppurainen som tar hand om det men jag tror att det är viktigt att också de här regionerna är aktiva gentemot Finnair och det kommer säkert Jakobstad–Karlebyregionen nog att vara.

Finland lever på exporten och det är enligt Henriksson a och o att Finland har tillräckligt med flygplatser, goda förbindelser och tillgänglighet till de olika regionerna.

– Vi har många exportföretag som kanske inte finns här längre om vi inte har en flygplats som också har trafik. De är beroende av att få kunderna till regionen och av att snabbt kunna ta sig till Europa och världsmarknaden.

"Det finns alternativ"

Till exempel Sverige och Norge har under coronatiden upphandlat en stor del av sina inrikesflyg, och det är enligt flygentusiast Jan-Erik Andelin ett alternativ till att tvinga Finnair att flyga flyg som är olönsamma.

Majoriteten av Finnair ägs av staten men det finns också privata aktieägare i bolaget som kanske inte vill vara med och subventionera inrikestrafiken.

– Finnair får ju egentligen inte ta emot så mycket stöd av staten enligt EU-bestämmelser utan det man får är lån. Om Finnair inte skulle flyga de här rutterna finns det ett annat sätt att lösa det här, vilket är att staten upphandlar flyg, säger Andelin.

Jan-Erik Andelin
Jan-Erik Andelin är flygintresserad journalist på Huvudstadsbladet. Jan-Erik Andelin Bild: Yle / Fredrika Sundén Jan-Erik Andelin,Hufvudstadsbladet,journalister,korrespondent,Östnyland,KSF Media

Det här görs redan nu med några få rutter, till exempel till Nyslott.

Inte en ny diskussion

Andelin minns hur man år 2014 hade en plan på att finländare ska ha en flygplats inom en tre timmars resande med kollektivtrafik. Det här lades ner av politiska orsaker.

– För sex eller sju år sedan hade man planer på att staten skulle dra ur sig ur nästa hälften av alla flygplatser för att de var olönsamma med så lite trafik, säger han.

Karleby-Jakobstad flygplats.
Karleby-Jakobstads flygplats är viktig för regionen. Karleby-Jakobstad flygplats. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Kronoby,flygplatser,Karleby-Jakobstad flygplats

Planerna var enligt Andelin att komprimera flygplatser så att Vasa skulle bli en större flygplats och flygplatsen i Kronoby skulle bli lämnad åt sitt öde.

– Man ska fråga ortsborna om de hellre vill ha ett flyg från Kronoby till Helsingfors eller ett flyg till London från Vasa, säger Andelin.

Ska Finnair upprätthålla flygtrafiken i Finland?

Staten driver i dag 21 flygplatser i Finland. Men enligt Andelin kan man driva en flygplats också utan att statliga Finavia skulle behöva vara involverat.

– Det finns också några andra flygplatser som drivs av kommuner som också har internationell flygtrafik. Det är frågan, om Finnair som statslett börsbolag ska upprätthålla allt inrikesflyg i Finland.

Enligt Andelin är Helsingfors–Jyväskylä rutten enbart viktig för dem som flyger från Jyväskylä till Helsingfors och sedan vidare ut till stora världen. Dessutom åker man tåg från Jyväskylä till Helsingfors på tre timmar.

Planerna att bygga ut Helsingfors–Vanda flygplats är också något som måste tas i beaktande, enligt Andelin.

– Då är ju frågan om hur många flygplatser man ska ha kvar ute i landet då utbudet på Helsingfors–Vanda blir väldigt stort. Jag tror att den diskussionen kommer efter coronakrisen.

Anna-Maja Henriksson intervjuades av Juho Teir, Jan-Erik Andelin av Marga Sandström.

Korringering klockan 19:30: statligt bolag har ändrats till "ett statslett börsbolag" och Andelins kommentar om att staten inte alls skulle behöva vara involverad i flygtrafiken till att man "kan man driva en flygplats också utan att statliga Finavia".

Läs också