Hoppa till huvudinnehåll

Vågar man boka tid till tandläkare och hur rör man vid sina kunder? Så här gör företag i Raseborg

En sjukskötare tar på sig plasthandskar.
Inom vården är man van vid att använda handskar, men nu är frågan hur det är i andra yrken där man jobbar med kundens kropp? En sjukskötare tar på sig plasthandskar. Bild: Mostphotos sjukskötare,sjukvård,läkare,hälsovård,Händer,plasthandskar

Coronarestriktionerna lättar, men krisen är ingalunda över. Hur gör företagare i Raseborg rent handgripligen för att skydda sina kunder?

Handen upp om du hör till dem som i mars avbokade eller lät bli att boka tid till tandläkare, tandhygienist, massör eller frisör.

Det här är några exempel på företagsamhet inom vård- och servicebranschen där människor onekligen kommer väldigt nära varandra.

Nu har kunderna börjat återvända till mottagningarna.

Det här beror ganska långt på akuta behov, men kanske också för att regering och myndigheter till en viss del börjat lätta på restriktionerna.

Företagare inom branscher där man inte kan hålla ett fysiskt avstånd på en till två meter har hittat olika lösningar.

Många tandläkare har varit tvungna att fatta egna beslut

Pirkko Grönroos är tandläkare som snart tar steget fullt ut i pensionärslivet.

Tandläkarmottagningen i Karis är såld, det här skedde före virusutbrottet.

- Coronan väcker lite motsvarande känslor som när hiv kom och man började använda handskar och munskydd på ett helt nytt sätt. Fast de hygienprocedurer vi ägnar oss åt i dag är ändå av en helt annan kaliber.

Pirkko Grönroos har drygt 30 års arbetserfarenhet och har varit nästan lika länge aktiv i Finlands tandläkarförbund.

Hon är ordförande i tandläkarförbundets fullmäktige och vet hur tandläkarna runt hela Finland resonerar och agerar kring coronaviruset.

En kvinna med blont kort hår och glasögon och röd-blå-vitrutig skjorta står ute på en inglasad balkong. Hon ler stort.
Pirkko Grönroos har inte jobbat som tandläkare under den tid som coronaviruset har härjat i världen. Som ordförande för Finlands tandläkarförbunds fullmäktige har hon i stället kunnat följa med och jobbat med att få fram vilka rekommendationer som gäller i Finand. De är inte entydiga, konstaterar hon. En kvinna med blont kort hår och glasögon och röd-blå-vitrutig skjorta står ute på en inglasad balkong. Hon ler stort. Bild: Yle / Tiina Grönroos tandläkare,Ekenäs,Raseborg,Västnyland,pirkko grönroos

- Pandemin kom snabbt, det behövdes snabba råd och man har jobbat för högtryck i förbundet, i ministerier och olika myndigheter. Ändå är det mycket som inte är entydigt, säger Pirkko Grönroos.

För enskilda, privata tandläkare utan ett större kontaktnät har det varit ett väldigt stort ansvar att på egen hand fatta beslut vilken form av tandvård man kan eller vill erbjuda, berättar Grönroos.

- Ingen myndighet har sagt att man måste sluta med tandvård, man får jobba, men det finns rekommendationer.

Skyddshinna av gummi hindrar salivstänk

Rengöring och desinficering av tandläkarmottagningar, väntrum och toaletter är självklarheter, men hur gör man med all saliv som stänker runt när man borrar i tänder?

- Enligt rekommendationerna ska man helst inte använda instrument som bildar aerosoler, det vill säga de här riktigt små partiklarna och man ska också undvika salivstänk, säger Pirkko Grönroos.

Det går att använda sig av kofferdam, det vill säga en duk av latex som isolerar den tand som ska behandlas från saliv och bakterier från munhålan.

- Lite som ett munskydd, med ett hål där tanden syns.

Tandtråd
Tandtråd är bra att använda i förebyggande syfte för att hålla tandtroll, plack och tandsten borta så länge som möjligt. Tandtråd Bild: Andrey Popov/Mostphotos Tandtråding,Tand- och munhygien,munhygien,tänderna,tandläkare,hälsa,munnen,tandvård,hygienist,Floss,cavity,mun,tandköttet,Tandtråd,odontologi,munhälsovård,karies,tänder

Alla åtgärder går däremot inte att göra om man använder sig av det här gummiskyddet.

- Mest har det påverkat tandhygienisternas arbete som använder ultraljudsapparat för att ta bort tandsten. Där kan man inte använda skyddet.

Om det känns befogat att ta bort tandsten för att undvika framtida, större problem går det att åtgärda, men det kräver extra noga desinficering av ytor och kirurgiskt mun- eller ansiktsskydd.

- Kostnaderna stiger på grund av all extra utrustning, men också för att man måste reservera längre tider mellan varje klient, säger Pirkko Grönroos.

Vänta inte om du får besvär med tandkött eller tänder

Pirkko Grönroos anser ändå att man inte bör vänta alltför länge med att boka tid till tandläkare.

- Brådskande och halvbrådskande vård har man kunnat ha i gång ganska bra under våren, men ju längre pandemin härjar så desto mer tandproblem kommer det att bli.

Normala tandgranskningar kan skjutas upp, men Pirkko Grönroos ser också en fara med generella råd.

Skjuter man upp en undersökning kan det hända att man missar problem i munnen som kan bli elakartade.

- I synnerhet om man har problem med tandköttet ska man noga överväga om det är värt att vänta. Det är just de sjukdomarna som har samband med hjärt- och kärlsjukdomar.

Hittills har tandläkarna avrått personer som tillhör riskgrupper och är över 70 år att boka tid hos tandläkare.

Det var också de här patienterna som var de första att avboka tandläkartider.

Nu gäller det att överväga från fall till fall.

- Har du besvär måste du gå till tandläkare, säger Pirkko Grönroos.

Fysioterapimottagningen har varit öppen hela tiden

Inne på fysioterapeut Cecilia Löfgrens arbetsplats i Ekenäs möts man av en skylt där man ombeds att tvätta och helst också desinficera händerna både när man kommer in och före man lämnar stället.

En pumpflaska med handdesinfektionsmedel och en lapp där det står att man ska använda handdesi eller tvätta händerna när man kommer till mottagningen och när man lämnar mottagningen.
En god handhygien är a och o också i vanliga fall, men nu är det extra viktigt, inte enbart inne i fysioterapimottagningen. En pumpflaska med handdesinfektionsmedel och en lapp där det står att man ska använda handdesi eller tvätta händerna när man kommer till mottagningen och när man lämnar mottagningen. Bild: Yle / Tiina Grönroos coronavirus,handdesinfektionsmedel,handhygien,Västnyland,Ekenäs,Raseborg,Fysioterapiföretagare

- Vi har haft öppet hela tiden och nu har vi fått en hel del bokningar och besök igen. Det är kunder som har fått problem med nacke och rygg nu när de har jobbat på distans hemma, säger Cecilia Löfgren.

Under vårens lopp har det också kommit kunder till mottagningen som tillhör någon riskgrupp eller är 70 år och äldre.

- De vill absolut komma hit eftersom de säger att de inte klarar sig utan terapi, men de har använt munskydd och då har också vi haft munskydd, berättar Cecilia Löfgren.

Hembesök och distansterapi

Det har också blivit många hembesök för Cecilia Löfgren och hennes kolleger, men faktiskt också en del distansterapi.

-Vi fick rekommendationer av vår samarbetspartner FPA (Folkpensionsanstalten) att vi ska sköta all terapi på distans.

Folkpensionsanstaltens klienter är personer med grava handikapp och som får sin medicinska rehabilitering via FPA.

- Fysioterapiförbundet jobbade väldigt hårt och kämpade för att få till stånd en ändring. Så nu får vi göra hembesök hos de klienter som inte kan skötas på distans, säger Cecilia Löfgren.

En kvinna med mörkt kort hår och vit skjorta sitter och håller om en stor ljusröd jumppaboll. I bakgrunden stor spegel och stora röda och blå plastmadrasser som används i olika terapier.
Cecilia Löfgren säger att hembesöken kommer att fortsätta trots att Folkpensionsanstalten tillåter att deras patienter besöker mottagningar från och med juni. Många kunder undviker ännu att lämna sina hem. En kvinna med mörkt kort hår och vit skjorta sitter och håller om en stor ljusröd jumppaboll. I bakgrunden stor spegel och stora röda och blå plastmadrasser som används i olika terapier. Bild: Yle / Tiina Grönroos fysioterapi,Fysioterapiföretagare,Ekenäs,Raseborg,Västnyland,cilla löfgren

Löfgren sköter många av hembesöken men har ingen egen erfarenhet av distansterapi.

Hon berättar att de kolleger som haft distansterapi säger att det är väldigt utmanande och tungt att förklara hur klienten eller i bästa fall klientens personliga assistent ska göra.

- Många klienter har svårt att se på skärmen hur man gör samtidigt som man lyssnar till anvisningarna.

Distansterapin sköts med hjälp av en videokonferens, en chattjänst som godkänts av social- och hälsovårdsministeriets tillstånds- och tillsynsverk Valvira.

- Fotvårdarna behöver däremot sina händer och detsamma gäller massörerna. Speciellt neurologisk fysioterapi är svårt att göra på distans, konstaterar Cecilia Löfgren.

Från och med juni får de FPA-klienter som nu sköts via distansterapi eller hembesök komma till mottagningen igen.

Dröjer före allt återgår till det normala

Cecilia Löfgren tror ändå inte på en återgång till det normala på en lång tid ännu. Många är försiktiga.

- Jag har klienter som vill fortsätta med hembesök eftersom de har svårt att komma till oss på egen hand och de vill inte åka bil hit om det inte är en anhörig som kan köra dem, säger Cecilia Löfgren.

Cecilia Löfgren är inte rädd för att bli smittad av coronaviruset.

- Jag är mera orolig för att för att föra smitta till mina kunder.

Alla kunder som får hembesök har skrivit under ett dokument eller gett lov till att det står i deras journaler att de är medvetna om alla risker.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland