Hoppa till huvudinnehåll

Hårt politiskt tryck på Finnair att återuppta de olönsamma rutterna i landet så fort som möjligt

Finnairplan i luften.
Finnair har ingen konkurrens om många inrikesrutter i Finland. Finnairplan i luften. Bild: Yle/ Henrietta Hassinen. flygplan,Finnair

Lönsamheten på Finnairs inrikesflyg haltade redan före coronavirusepidemin. Nu är situationen ekonomiskt ännu värre eftersom både inrikes- och utrikesflygtrafiken är minimal.

Finnair fryser över sommaren olönsamma rutter mellan Helsingfors och flera regionala flygplatser.

Dessutom finns det enligt Yle misstankar om att nedläggningen av rutterna till Kajana, Karleby, Joensuu, Jyväskylä och Kemi kan fortsätta i ett år eller till och med bli permanenta.

Finnairs försäljningschef Mikko Turtiainen säger i ett pressmeddelande att beslut om dessa rutter ska fattas utgående från ''hur efterfrågan utvecklas allmänt''.

Analytiker Antti Viljakainen på Inderes säger att en ''betydande del av kunderna nyttjar Finnairs nätverk i Asien och Europa, så landskapsrutternas konkurrenskraft påverkas av coronabegränsingarna''.

Det är redan länge Finnairs passagerarantal till och från de mindre flygplatserna i landskapen varit låga, säger Viljakainen.

Politisk beställning

Det finns ändå en stark politiskt beställning på att bolaget som fungerar under statens ägarstyrning ska trotsa marknadskrafterna och se till att förbindelserna hålls uppe.

Pensionerade journalisten Jyri Raivio, som skrev sin första artikel om Finnair år 1969, säger att det är politiskt otänkbart att Finnair skulle sluta trafikera mindre orter.

– Politiker fattar just nu beslut om enorma pengar för att hjälpa Finnair.

Här hänvisar han till riksdagens beslut om att ge regeringen möjlighet att gå in med 700 miljoner euro för att kapitalisera bolaget med anledning av förlusterna förorsakade av coronakrisen.

Centerns ordförande Katri Kulmuni var inte sen med att påminna om pengarna efter att Finnairs beslut blev offentligt.

Det är fråga om skattebetalarnas pengar, skrev Kulmuni på Facebook.

Hon får flankstöd från SFP:s Anna-Maja Henriksson som också krävt att rutterna till landskapen öppnas så fort det bara är möjligt.

I regionerna anses det vara viktigt för konkurrenskraft och turism att flygförbindelserna fungerar.

Näringsminister Mika Lintilä förde ''allvarsamma diskussioner'' med Finnairs vd Topi Manner om de regionala flygfälten i dag, rapporterar Yle Uutiset.

Lintilä är inte orolig för åtminstone Karleby–Jakobstads flygplats framtid.

– Jag är säker på att man flyger från Karleby igen efter att den här sjukdomen är över, sa Lintilä.

Potentiellt minfält för ministern

Socialdemokraten Tytti Tuppurainen axlade rollen som minister med ansvar för ägarstyrning efter att partikamraterna och ministrarna Sirpa Paatero och Antti Rinne råkade i hetluften i höstas med anledning av poststrejken.

Följden då var att hela regeringen fick avgå.

Det knepiga för den ansvariga ministern är att de statsstyrda bolagen inte, trots att staten är majoritetsägare, ska blanda sig i den operativa verksamheten.

Tanken är alltså att bolagen själva ska se till att de effektivt fungerar på marknaden. Samtidigt ska regeringen enligt sitt program ''stärka ägarstyrningen''.

Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen Valtioministeriön kansliassa heinäkuussa 2019
Tytti Tuppurainen har ansvaret för ägarstyrningen, en post det har blåst kring. Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen Valtioministeriön kansliassa heinäkuussa 2019 Bild: Laura Hyyti / Yle Tytti Tuppurainen,statsrådets kansli

Tuppurainen väljer att kommentera frågan genom ett sms och en ljudfil förmedlad av sin specialmedarbetare.

Där säger hon att ''Finnair är ett bolag med strategiskt intresse för staten. Flygförbindelser är oumbärliga för Finland och betydelsen för den finländska samhällsekonomin är stor'' och hon ''anser det vara viktigt att Finnair är berett att snabbt utöka trafiken i takt med att efterfrågan ökar''.

I meddelandet står också att ''staten som ansvarsfull ägare bidrar till att säkerställa att Finland har ett starkt flygbolag också i framtiden, då vi kan återgå till det normala efter undantagsförhållandena''.

Sitras sakkunnig: miljökonsekvenserna små

I och med coronakrisen har utsläppen minskat. Det här gäller i högsta grad också flygtrafiken globalt.

Mariko Landström som är klimatsakkunnig på Sitra säger ändå att den inhemska flygtrafikens andel av utsläppen är liten.

– När det gäller trafikutsläppen rör det sig om två procent av det totala.

Hon berättar också att koldioxidutsläppen som den inhemska flygtrafik står för har minskat med hälften sedan nittiotalet.

Utsläppen per person till de mål som Finnair nu inte flyger till motsvarar ungefär de mängder som en privatbilist ensam i sin bil förorsakar, säger hon.

Artikeln korrigerad 18.5.2020 klockan 20:41. Finnairs vd heter Topi i förnamn, inte Mika.

Artikeln korrigerad 19.5.2020 klockan 08.28. Joensuu lades till i listan av städer dit Finnair inte ämnar flyga på sommaren.

Läs också