Hoppa till huvudinnehåll

Trafikverket i Sverige blickar mot Österbotten då Norrbotniabanan ska byggas

Hangöbanans räls.
Arkivbild. Hangöbanans räls. Bild: Yle/Tove Virta Jätteloka,växter,Räls,Hangöbanan,Järnvägsräls – Live,järnvägsspår

Trafikverket i Sverige söker entreprenörer från båda sidor av Kvarken till byggandet av järnvägen Norrbotniabanan.

Norrbotniabanan är en 270 kilometer lång planerad järnväg mellan Umeå och Luleå. Järnvägen kan ses som en förlänging av Botniabanan, som går från Umeå till tätorten Nyland, cirka 190 kilometer söder om Umeå.

Den 2 juni ordnas genom projektet Future Cleantech Solutions, ett informationsmöte online tillsammans med Trafikverket för intresserade företagare.

"Österbotten är attraktivt"

Triinu Varblane på Teknologicentret Merinova i Vasa, fick på ett möte i Umeå ifjol somras reda på vilka utmaningar som finns med byggandet av banan.

Tror du att det finns företag här som har något att erbjuda?

- Absolut. Vi har många duktiga små- och medelstora entreprenörer. På svenska sidan börjar man mer och mer se sig för vad som finns på nära håll och då är vi i Österbotten väldigt attraktiva, säger Varblane.

Det att man i Österbotten behärskar svenskan är också en fördel, påpekar Varblane.

Triinu Varblane vid invigningen av Wasa Innovation Center.
Triinu Varblane. Triinu Varblane vid invigningen av Wasa Innovation Center. Bild: Yle/Jonas Mastosalo Vasa,Österbotten,Triinu Varblane

Mötet den 2 juni är inte uttalat begränsat till Österbotten men det kommer att marknadsföras längs kusten, från Karleby till Kristinestad.

- Det hålls på svenska och därför måste den som är intresserad klara av språket, säger Varblane.