Hoppa till huvudinnehåll

Försäkringsbranschen nöjd med nya sjötrafiklagen och tror på en livlig båtsommar: "Man kunde ändå ha ökat kunskapskraven vid större, snabbare båtar ännu mer"

Båtar förtöjda vid brygga
Arkivbild. Om mindre än två veckor, 1 juni, träder den nya sjötrafiklagen i kraft. Båtar förtöjda vid brygga Bild: Yle/Fredrika Sundén lovisa småbåtshamn,Gästhamn,Lovisa

Den nya sjötrafiklagen träder i kraft 1 juni. Då kan båtförare bötfällas och befälhavarens ansvar betonas mer än tidigare. Från försäkringsbranschens sida säger verkställande direktör Kristian Nygrén vid LokalTapiola Sydkusten i Pargas att lagen är både bra och tydlig, men att kraven i vissa fall kunde vara ännu högre.

– Personligen tycker jag att det kunde införas större krav på skepparens kunskapsnivå, speciellt för stora och snabba båtar, till exempel krav på en skepparexamen åtminstone för större fritidsbåtar, på över 12 meter, säger Nygrén.

Överlag är han ändå nöjd med allt vad den nya lagen innebär.

– Ur försäkringsbranschens perspektiv tycker jag att den nya lagen är bra och tydlig, framför allt att den tryggar skepparens ansvar och tryggheten på sjön, vilket är en positiv sak.

en man i kostym står framför en vit tegelvägg med skärgårdsbilder på
Nygrén säger att försäkringsbranschen tror att coronaläget just nu kan leda till en livlig båtsommar, då människor inte kanske ännu vill eller kan röra sig utomlands. en man i kostym står framför en vit tegelvägg med skärgårdsbilder på Bild: Privat/Kristian Nygren försäkringsbolag,verkställande direktör,kristian nygren

Vad i den nya sjötrafiklagen gäller det nu att hålla extra koll på till exempel som båtförare?

– I den nya lagen har skepparens ansvar blivit större än tidigare. Skepparen ansvarar för sin båt, för besättningens agerande och för att utrustningen är i skick, så det tycker jag är viktigt att ta till sig, säger Nygrén.

All information om den nya sjötrafiklagen hittas på Transport- och kommunikationsverkets webbplats.

De flesta skador bland båtägare beror på den mänskliga faktorn

Kristian Nygrén om skador som de flesta båtägare råkar ut för:

- Cirka hälften av alla skador bland LokalTapiola Sydkustens kunder är grundstötningar.

- Skador där båten har stött samman med en annan båt eller till exempel krockat med en brygga har också blivit vanligare de senaste åren.

- Stöld och skadegörelse är den tredje största skadegruppen för båtar, fast de skadorna har minskat lite de senaste åren, då några större ligor har åkt fast.

- Även skador under vinterförvaring och transporter samt i samband med sjösättningen förekommer ganska ofta.

- Skador på grund av väderförhållandena (exempelvis storm) samt brandskador på båtar står för cirka 10 procent av alla skador.

Kristian Nygrén om att undvika dessa skador:

För att undvika dessa skador påminner Nygrén om att man först borde vara medveten om att de flesta skador på ett eller annat sätt beror på den mänskliga faktorn.

- Så har man en skeppare i båten som är kunnig och som kan navigera och behärskar sin båt i alla situationer så minskar det riskerna betydligt. Där gäller det också att ha sin båt och sin utrustning i skick och beakta väderförhållandena. Speciellt då man rör sig utanför farlederna gäller det att vara försiktig, för även om det finns fina elektroniska verktyg och traditionella verktyg så syns inte allt på dem.

Segelbåtsroder och kompass.
Det är viktigt att den som kör båten är kunnig och kan navigera, säger Kristian Nygrén. Han påminner om att skepparkurser nu också kan tas på distans på många ställen, på grund av coronasituationen, Segelbåtsroder och kompass. Bild: � Massimiliano Leban 2008 navigation,kompasser,kompass

Tror på livlig sommar i hemlandet i år

Nygrén säger att som många andra branscher har också försäkringsbranschen påverkats av coronaepidemin.

– Hittills har vi närmast märkt det gällande bil- och trafikförsäkringarna, där skadefrekvensen har minskat lite då bilarna för tillfället används mindre. Intresset för frivilliga liv- och personförsäkringar har samtidigt ökat. Försäkringsbolagens placeringsverksamhet har också påverkats då placeringsmarknaden har sjunkit kraftigt under våren.

Enligt Nygrén är ändå prognosen för sommaren att den kommer att bli livlig.

– Vi tror att det kommer att bli en livlig båtsäsong då utlandsresor och festivaler för många av oss byts ut mot inhemskt semestrande i vår vackra skärgård.

Vågor färgas rosa då de slår mot en klippa i solnedgången.
Kanske hittar medborgarna i Finland nya pärlor i skärgården om semestern hålls inom landet i år? Vågor färgas rosa då de slår mot en klippa i solnedgången. Bild: Yle/Linus Hoffman Solnedgång,Enskär,Bottenhavets nationalpark,Bottenhavet,Skärgård

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland