Hoppa till huvudinnehåll

Elflygsprojektet i Kvarken får projektpengar av EU: ”Vår region är perfekt för det här”

Ett vitt elflygplan i luften.
Ett vitt elflygplan i luften. Bild: Heart Aerospace Elflygplan,heart aerospace

Intresset för elflygsprojektet Fair är stort, enligt Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström. Nu har EU beviljat de första pengarna för projektet.

Det handlar om ungefär 600 000 euro som ska användas för att kartlägga möjligheterna för elflyg runt om och över Kvarken.

Budgeten för den första fasen av elflygsprojektet är mer än en miljon euro, via Interreg Botnia-Atlantica står EU för 60 procent av summan. Resten av pengarna kommer från nationella och regionala finansiärer.

Direktör Mathias Lindström på Kvarkenrådet
Enligt Mathias Lindström är Kvarkenregionen med långa avstånd och utvecklat näringsliv en perfekt plats för ett elflygprojekt. Direktör Mathias Lindström på Kvarkenrådet Bild: Yle/Sofi Nordmyr kvarkenrådet

Lindström berättar att han under sina elva år vid Kvarkenrådet inte har upplevt något projekt som har väckt lika mycket intresse.

- Det finns en väldigt stor vilja att vara med. Vi har partners som deltar med finansiering från hela Kvarkenrådets verksamhetsområde

Enligt Lindström är kvarkenregionen utmärkt för elflyg eftersom avstånden är långa och passagerarmängderna små.

- Vår region är perfekt för det här. Vi har ett väldigt utvecklat näringsliv, vi har stort behov av utbyte sinsemellan, men ändå långa avstånd och inte så jättestora trafikmängder. Vår region är som klippt och skuren för att utveckla de regionala elflygen.

Människan vill inte bara mötas på distans

Bland annat Umeå Universitet och Vasa Universitet är med för att göra en del av undersökningen. Den första delen av projektet ska vara klart sommaren 2022.

- Vi har inte så mycket tid och vi kommer inte att få svar på alla frågor men en del frågor får vi svar på och vi får också information om vad vi ytterligare behöver utreda i framtiden.

Med i projektet är bland andra Grön Flygplats, Heart Aerospace och NEA – Nordic Network for Electric Aviation och det ger enligt Lindström de lokala företagen bättre förståelse och tilltro till projektet.

- Det är så många goda saker som kombineras.

Lindström ser en framtid för flyget trots att situationen just nu gör att resandet har minskat kraftigt.

- Jag tror att det hör till människans natur att vi vill röra på oss, träffa andra och se nya platser. Jag tror inte att vi på sikt kommer att nöja oss med att sitta framför en dator och hålla alla möten på distans.

Elflyg kan vara en lösning för mindre flygplatser

Enligt Lindström kommer också de mindre flygplatserna att få en större betydelse tack vare elflygen.

Sähkölentokone / Malmin lentokenttä 31.07.2018
Elflygplan kan vara en lösning för att göra trafiken till små flygfält mer intressant. Sähkölentokone / Malmin lentokenttä 31.07.2018 Bild: Jouni Immonen / Yle Elflygplan

- Då du kan flyga med mindre passagerarmängder till samma lönsamhet som ett stort flygplan och också till nya destinationer vore det väldigt kortsiktigt att nu börja köra ner de mindre flygplatserna för att sedan komma till insikt om att det skulle vara bra att ha kvar dem.

När det första elflyget landar på någon av flygplatserna i regionen vill Lindström inte sia om.

- Jag är ingen elflygsutvecklare.

Läs också