Hoppa till huvudinnehåll

Heikki Kovalainen var Lewis Hamiltons stallkamrat i två år – medger att han inte räckte till i toppstallet McLaren: "Ron Dennis hade inget annat alternativ än att byta förare"

Lewis Hamilton och Heikki Kovalainen var stallkamrater i två år, 2008–2009.
Lewis Hamilton och Heikki Kovalainen var stallkamrater i två år, 2008–2009. Lewis Hamilton och Heikki Kovalainen var stallkamrater i två år, 2008–2009. Bild: All Over Press Lewis Hamilton,Heikki Kovalainen

Förväntningarna på Heikki Kovalainen var höga för tolv år sedan då han efter en lovande inledning i formel 1-serien fick chansen att köra för McLaren. Framgången var mager och utmaningen för stor. Som Lewis Hamiltons stallkamrat var jag tvungen att slita i två år och hade till sist ingenting kvar i tanken, säger Kovalainen nu.

Heikki Kovalainen var 25 år gammal då han säsongen 2007 debuterade i formel 1-serien och körde för Renault. Året innan, 2006, hade varit en fullträff för Reunalt då Fernando Alonso vann förarmästerskapet och Renault konstruktörstiteln.

Trots två raka mästerskap med Renault valde Alonso att flytta till McLaren, vilket öppnade upp för Kovalainen i Renault. Och Kovalainen inledde stabilt. Finländaren slutade sjua i VM-sammandraget 2007 och slog sin rutinerade stallkamrat Giancarlo Fisichella.

För Alonso blev sejouren i McLaren bara ett år lång. Efter säsongen 2007 bytte Alonso och Kovalainen plats. Alonso återvände till Renault och Kovalainen fick chansen i McLaren som Lewis Hamiltons stallkamrat.

Heikki Kovalainens F1-karriär
SäsongStallPoängPlacering
2007Renault307
2008McLaren537
2009McLaren2212
2010Lotus020
2011Lotus022
2012Caterham022
2013Lotus021

Finländaren fick inte alls till det i McLaren. Säsongen 2008 knep Lewis Hamilton sin första VM-titel men Kovalainens blygsamma insatser innebar att Felipe Massas och Kimi Räikkönens Ferrari vann konstruktörsmästerskapet. Trots en konkurrenskraftig bil slutade Kovalainen bara sjua i sammandraget.

I juli 2008 vann Kovalainen ett lopp i Ungern. Segern, som kom före tvåan Timo Glock och trean Kimi Räikkönen, var finländarens första och kom även att bli den sista.

– Det är såklart den bästa prestationen även om det inte var min bästa tävling. Jag hade lite tur. Hamilton och Massa hade visst lite otur det veckoslutet. Min känsla är att jag har gjort bättre tävlingar där jag har kört bättre, sa Kovalainen i Yle Puhes program Urheiluluuri på onsdagen.

Heikki Kovalainen och Kimi Räikkönen på prispallen i Ungern 2008.
Heikki Kovalainen och Kimi Räikkönen på prispallen i Ungern 2008. Heikki Kovalainen och Kimi Räikkönen på prispallen i Ungern 2008. Bild: EPA/LASZLO BELICZAY Heikki Kovalainen,Kimi Räikkönen

Kovalainens andra säsong i McLaren blev ett magplask. Han tog sig inte upp på prispallen i ett enda lopp och var endast tolva totalt. Det blev också slutet på sejouren i McLaren.

– Faktum är att min fart inte räckte till mot de bästa förarna. Hamilton utgjorde helt enkelt ett för tufft motstånd. Då jag var hans stallkamrat i två år var jag tvungen att slita och hade till sist ingenting kvar i tanken.

– I ett och ett halvt år orkade jag streta emot. Den andra halvan av det andra McLaren-året underpresterade jag. Energin var förbrukad. Ron Dennis och Martin Whitmarsh hade inget annat alternativ än att byta förare.

60 lopp – 0 poäng

Efter tiden i McLaren fick Kovalainen nöja sig med att stå i F1-skuggan. Det blev fyra säsonger, 60 lopp och noll poäng mellan 2010 och 2013.

– Man måste ta vara på chansen då man har ett momentum. Efter Renaultåret, då jag gick till McLaren, var jag på toppen av vågen.

– Det lyckades ändå inte. Att göra om det hela en andra gång är svårt och även jag misslyckades. Det är en tuff värld. Det var ett bra försök men min nivå räckte inte till för att nå toppen.

Heikki Kovalainen i november 2019.
Heikki Kovalainen i november 2019. Heikki Kovalainen i november 2019. Bild: XPB Images / All Over Press Heikki Kovalainen

Efter formel 1-karriären har Kovalainen tävlat i den japanska Super GT-serien som han vann säsongen 2016.

– Jag har varit belåten efter att formel 1-karriären tog slut även väl om den tog slut för tidigt. Jag hade gärna fortsatt i formel 1.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport