Hoppa till huvudinnehåll

Kabinpersonal kritiserar Finnair – bolaget använder utländsk arbetskraft trots att det finns permitterad personal i Finland

Finnairs flygplan parkerade på Helsingfors-Vanda flygplats i maj 2020.
Flera av Finnairs flygplan har stått parkerade på Helsingfors-Vanda flygplats den senaste tiden. Finnairs flygplan parkerade på Helsingfors-Vanda flygplats i maj 2020. Bild: Silja Viitala / Yle COVID-19,coronavirus,Wuhan-coronavirus,undantagstillstånd,coronavirusutbrottet i Finland 2020,vår,2020,beredskapslag,ekonomi,Recession,Finnair,flygning,flygbolag,flygplatser,flygfält,flygplan,koronaviruspandemi,Helsingfors-Vanda flygplats,karantän,flygbilder,aerial photograph,Helsingfors,huvudstadsregionen,Finland,Finavia,Air Navigation Services Finland

Finnair återinför en del av sina långdistansflyg. På grund av rådande avtal måste företaget använda utländsk personal på flera flyg, rapporterar Yle Uutiset.

Finnairs agerande har fått till stånd en del frågetecken hos den finländska personalen den senaste tiden.

Först berättade bolaget att flygen till Asien ska återupptas efter den påtvingade coronapausen.

Men trots ökat personalbehov följde nyheten att Finnair planerar nya permitteringar.

– På tre av de rutter som nu öppnas finns det ingen finländsk personal överhuvudtaget, eftersom servicen tidigare har lagts ut på entreprenad till ett utländskt företag. Om man skulle avstå från outsourcingen så skulle det finnas hundratals jobb i Helsingfors, säger Jari Toivonen, ordförande för kabinpersonalens intresseorganisation SLSY.

För SLSY är det i varje fall en lättnad att ingen har sagts upp, men för de permitterade kan det vara svårt att acceptera att de första rutterna som öppnas igen sköts av en underleverantör.

Lösning i sikte, förutsatt att Finnair och SLSY kommer överens

När Finnair hade ekonomiska problem under det senaste decenniet slöt företaget ett underleverantörsavtal med norska OSM Aviation om kabintjänsterna på flera rutter.

Avtalet beskrivs som en bidragande orsak till att Finnairs ekonomi förbättrades.

– Eftersom vi har ett gällande avtal om att köpa service av OSM, så köper vi kabintjänsterna av dem till de rutter avtalet gäller. Det handlar alltså inte om att hyra in personal, utan om att Finnair respekterar ett avtal och villkoren i det, säger Arja Suominen, Finnairs direktör med kommunikations- och samhällsansvar, i ett e-postmeddelande till Yle Uutiset.

Även hos underleverantören är en stor del av personalen fortsättningsvis permitterad.

SLSY hoppas att Finnair avstår från utländsk arbetskraft, åtminstone ända tills den finländska personalen har fått jobb igen.

Finnairs Arja Suominen säger att företaget är öppet för förslag. Om Finnair och arbetstagarna kommer överens om en kostnadseffektiv lösning kan kabintjänsterna skötas helt och hållet med egen personal.

Texten är en översatt och förkortad version av Yle Uutisets artikel Matkustamohenkilökunta raivostui Finnairille: osalla aukeavista kaukolennoista ulkomaista työvoimaa, vaikka Helsingissä lomautukset jatkuvat, skriven av Saija Nironen. Översättningen är gjord av Jonas Blomqvist.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes