Hoppa till huvudinnehåll

Konsumentexperter: Det är helt okej att Finnair kräver ansiktsskydd av resenärerna

En passagerare iförd munskydd på Helsingfors-Vanda flygplats den 18 maj 2020.
Kravet på ansiktsskydd trädde i kraft den 18 maj. En passagerare iförd munskydd på Helsingfors-Vanda flygplats den 18 maj 2020. Bild: Lehtikuva coronavirus,Helsingfors-Vanda flygplats,mun-nässkydd (sjukvård) ,ansiktsskydd

Flygbolaget Finnair har som känt börjat kräva att alla resenärer bär ansiktsskydd under hela flygresan. En resenär utan skydd kan lämnas kvar på marken.

Yle Uutiset har frågat experter på konsumenträttigheter om det här faktiskt är i sin ordning. Kan man verkligen kräva ansiktsskydd av resenärer?

Ja, det kan man, säger juristen Tuula Saario.

– Ett företag ansvarar för att dess tjänster är trygga att använda. Det innebär att företaget kan kräva nödvändig skyddsutrustning av sina kunder, säger Saario.

På Konkurrens- och konsumentverket KKV är gruppchef Satu Toepfer på samma linje.

– Tvånget förutsätter ändå att det finns ansiktsskydd att tillgå till ett rimligt pris. Kunderna måste också få tydlig information om vad som gäller, säger Toepfer.

Konfliktsituationer kan uppstå

Finnairs beslut trädde i kraft den 18 maj och varar fram till slutet av augusti.

Skyddet ska täcka både näsa och mun, och det ska vara på under hela flygningen, också vid ombordstigningen. På längre flygningar kan det vara skäl att ta med sig flera par skydd, har Finnair påpekat.

Satu Toepfer befarar att det kan uppstå konfliktsituationer. Det kan finnas resenärer som av hälsoskäl inte kan bära mask.

– I sådana fall bör resan kunna avbokas och kunden bör få pengarna tillbaka. Avsikten med masktvånget är god, säger hon. Man vill göra flygtrafiken trygg.

Inte aktuellt inom tågtrafiken och handeln

Inom tågtrafiken är ett masktvång inte aktuellt i det här skedet. Inte heller handeln har några planer på att kräva att kunderna bär ansiktsskydd.

På Dagligvaruhandelsföreningen (Päivittäistavarakauppa ry) säger vd Kari Luoto att en butikslokal är ett helt annat slags utrymme än ett flygplan.

– Det har förekommit få fall av coronasmitta bland butikspersonalen och de som fått smittan har i regel fått den av en familjemedlem.

Artikeln är en bearbetad översättning av Yle-artikeln Voiko Finnair estää pääsyn koneeseen, jos asiakas ei suostu käyttämään maskia? Näin vastaa juristi – Entä tuleeko maskipakko myös juniin?