Hoppa till huvudinnehåll

Budgettaket i formel 1 sänktes ytterligare – ska göra loppen mer spännande och svårare att förutspå

F1-bilar kör i en kurva i Monaco.
Nya regeländringar ska jämna ut formel 1-cirkusen. F1-bilar kör i en kurva i Monaco. Bild: ullstein bild - Melzer/ All Over Press Formel 1,Monaco

I onsdags fattade Internationella bilsportförbundet Fia beslut om att från och med nästa år för första gången någonsin införa budgettak i formel 1-verksamheten. Ursprungligen skulle budgettaket ligga på 175 miljoner US dollar, men igår fattades beslut om att sänka det till 145 miljoner US dollar.

Internationella bilsportförbundet Fia har bekräftat att budgettaket i formel 1 tas i bruk år 2021. Men i stället för den ursprungliga summan på 175 miljoner dollar, sänks taket till 145 miljoner US dollar vilket motsvarar ungefär 132 miljoner euro.

De följande åren ska taket sänkas ytterligare: år 2022 får F1-stallens utgifter inte överstiga 140 miljoner US dollar (cirka 127 miljoner euro), och åren 2023–2025 går gränsen vid 135 miljoner US dollar (cirka 123 miljoner euro).

Målet med budgettaket är att skapa en jämnare serie där det som sker ute på banan spelar en större roll: F1-loppen ska bli mer spännande och svårare att förutspå. Att budgettaket ytterligare sänktes hänger ihop med coronapandemin som försvagat stallens ekonomi.

Hittills har VM-säsongens alla tio lopp inhiberats eller skjutits fram. Som det nu ser ut kör VM-serien i gång i början av juli i Österrike, utan publik.

En annan stor nyhet från onsdagens omröstning gäller hur mycket utvecklingsjobb som får göras inom bilarnas aerodynamik. Ju lägre stallet placerat sig i VM-serien, desto mera tid får de använda i vindtunneln. Även denna regel tas i bruk nästa år.

F1-bilarnas downforce begränsas också. Från och med 2021 ska stallen justera bilarnas botten för att minska downforce.

Hoppa över Twitterpostning

Alla regeländringar hittas via denna länk.

Hoppa över Twitterpostning

Läs också

Nyligen publicerat - Sport