Hoppa till huvudinnehåll

Snabbare tågförbindelse mellan Åbo och Helsingfors blir av - regeringen reserverar 500 miljoner euro för olika banprojekt

Liikkuva juna raiteilla Seinäjoella
Arkivbild. Byggandet av enitmmeståget kan påbörjas med hjälp av pengar från regeringens tilläggsbudget. Liikkuva juna raiteilla Seinäjoella Bild: Hanne Leiwo / Yle Seinäjoki,tåg,tågtrafik,Järnvägsspår

Regeringens tilläggsbudget lovar pengar bland annat till utvecklandet av tågtrafiken.

Byggandet av höghastighetståget – det så kallade entimmeståget– kan påbörjas med hjälp av pengar från regeringens tilläggsbudget. I den cirka 500 miljoner stora budgeten som reserverats för banprojekten hör bland annat utvecklandet av Åbo bangård samt stadsbanan i Esbo.

Janne Virtanen, som är intressebevakningsdirektör i Egentliga Finlands förbund, anser att landskapets främsta mål gällande trafiken äntligen, efter flera år, kan ta fart i och med det här beskedet.

- I praktiken gick startskottet för byggandet av entimmeståget med det här beslutet.

Virtanen uppskattar att själva byggandet kan påbörjas senast nästa år. Banprojekten är delaktiga i ett större intentionsavtal som staten gjort med Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Uleåborg om markanvändning, boende och trafik.

Till fixandet av Åbo bangård hör bland annat att bygga en dubbelbana vid Kuppis station. Projektet uppskattas kosta cirka 80 miljoner euro. Esbo stadsbana kostar ungefär 275 miljoner euro.

Artikeln är en översättning av Yle Turkus artikel "Varsinais-Suomen edunvalvonnan ykköshanke toteutuu – Tunnin junan rakentaminen alkaa", skriven av Hannu Vähämäki.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland